7 mýtov o sladkostiach, ktoré musíte poznať

Mať sladký život je fajn, ale poznáte to – všetkého veľa škodí. Aj cukru. A tobôž cukru, ktorý je v mnohých smeroch škodlivý, podľa niektorých odborníkov dokonca viac ako alkohol.

Faktom je, že rapídne narastá počet obéznych a závislých na cukre, sladkom. Od roku 1980 sa počet obéznych zdvojnásobil a momentálne sa počet dospelých s nadváhou blíži k neuveriteľnému číslu 2 miliardy ľudí!

 

7 mýtov o sladkostiach, ktoré musíte poznať

  1. Sladké upokojuje
    Ste nervózny, chystáte sa na skúšku či pohovor, kolega vás vystresoval v práci a potrebujete sa upokojiť? Väčšina z nás siahne po sladkom – po kúsku čokolády, napolitánke, bonbónoch, gumených medvedíkoch. Áno, sladkosti si spájame s uspokojením a odmenou, no pripomínajte si, že cukor poskytne iba uspokojenie na jazyku. Telu dodá rýchlu energiu, ale v skutočnosti je schopné z neho premeniť len zlomok. Zvyšok uloží do tukových vankúšikov. Rýchle sacharidy osviežia chuťové poháriky, naštartujú centrá odmeny a slasti v mozgu, ale trvalé upokojenie v ňom nehľadajte.
  2. Cukor znižuje našu imunitu
    Cukor nám škodí, to je fakt. Žiadne výhovorky, výnimky, proste škodí – zubný kaz, obezita, nadváha a ďalšie zdravotné problémy. Lekári dokonca upozorňujú, že stačí 100 g cukru denne a hneď máme imunitu nižšiu o 40 %! Možno niektorí namietajú, že až také dramatické to nie je, ale súhlasia, že cukor oslabuje náš imunitný systém!
    Preto je dôležité myslieť na prísun cukru u detí. Potrebujú ho, to je zrejmé, no nie priemyselný. Máte v rodine obéznych príbuzných? Potom má aj vaše dieťa predpoklady na obezitu, tak jej nepomáhajte tým, že svojmu potomkovi obaľujete tukové bunky sladkým. Nezničte mu imunitu už v skorom veku.

    7 mýtov o sladkostiach
    Cukor znižuje vašu imunitu!
  3. Radšej hnedý cukor
    Ani tomu veľmi neverte. Ide o trik ako ho poznáme pri pečive – tmavé pečivo nie je zákonite zdravšie, môže byť totiž farbené karamelom. Rafinovaný cukor bez ohľadu na farbu pripravujú rovnakou technológiou a má na naše telo negatívny vplyv. Ak už chcete sladiť, siahnite po mede, javorovom sirupe alebo prírodnom sladidle stévii (hoci ani tá nie je všemocná a úplne bez škodlivosti).
  4. Umelé sladidlá neškodia
    Naozaj si to aj vy myslíte? Zamyslite sa už len nad tým názvom – umelé. Nič umelé predsa nemôže byť zdravšie alebo neškodlivé! Výrobcovia proste našli sladkú alternatívu bez kalórií, ale nejde to bez obetí. Z umelých sladidiel síce nepriberiete, ale na telo majú závažnejšie vplyvy, ako je nespálená energia. Vedci dokázali, že užívanie umelých sladidiel súvisí s rastom krvného tlaku a viaceré zo sladidiel v tele likvidujú žalúdočnú „pohodu“. Zabraňujú tak vstrebávaniu vitamínov do krvi.
  5. Nie je cukor ako cukor
    Niektorí odborníci vám povedia – nejedzte večer ovocie, je plné cukru, ktoré telo nestrávi a len mu poškodí. OK, ovocie má vysoký podiel cukru. Ale často sa nedopovie, že ovocie má nízky kalorický index, obsahuje množstvo vitamínov a vlákninu, ktoré sú pre naše telo mimoriadne dôležité. Určite to neplatí pre ovocné šťavy, ktoré majú často pridaný cukor. Už nehovoria o nektároch a polovičných džúsoch.

    7 mýtov o sladkostiach
    Čím viac sladkého, tým viac závislosti…
  6. Bez cukru neznamená light
    Aj vy sa snažíte v obchode vyberať odtučnené potraviny bez pridaného cukru? Jogurt, tvaroh, mlieko… Nuž, vedzte, že zníženie množstva tuku zvyčajne znamená, že výrobca navýši obsah cukru! Takže nehádžte bez rozmyslu do košíka light výrobky, ale čítajte ich zloženie. Neraz sa takéto (ľahké“ potraviny prifarbujú, pridávajú sa rôzne dochucovadlá na zvýraznenie a vylepšenie chuti, takže do seba dávate ešte viac chémie.
  7. V sladkostiach je aj vápnik
    To vážne tomu veríte? Niektorí ľudia tomu veria…alebo chcú veriť. No pravdou je, že  cukor v sladkostiach odoberá telu viac vápnika, ako mu ho sú schopné dodať. Treba povedať, že v pasterizovanom mlieku môže byť aj kalcium, áno. Ale už nie v takej forme, aby sa dokázalo vstrebávať a využiť pre dobro organizmu. Skutočný zdroj vápnika v organickej podobe nájdeme len v surovom mlieku, ktoré však v obchodoch nekúpite.
    Siahnite po tých správnych sacharidoch, ktoré sa nachádzajú v zelenine, ovocí, orechoch, semiačkach. Tieto zložky s pravidelným pohybom zabezpečia telu správnu hladinu cukru v krvi.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment