22 užitočných tipov, ako si najlepšie posilniť imunitu

LinkedIn

Dobrá imunita je základ – to vám povie každý lekár. Obranyschopnosť organizmu si však musíte zlepšovať stále a rôznymi spôsobmi – či už je to správna strava, pohyb, otužovanie ap.
Pripravili sme pre vás 22 užitočných tipov, ako si posilniť imunitu. Konkrétne rady, ktoré viete začať využívať hneď teraz. Nemusíte ich samozrejme praktizovať všetky, ale priebežne na ne myslite a striedajte ich, pridajte do svojho jedálnička odporúčané potraviny, zaraďte pohybové aktivity ap. Postupne to budete robiť už prirodzene a vaša imunita sa bude posilňovať. Budete čoraz menej chorí a keď vás aj niečo dostane, priebeh bude jednoduchší a rýchlejší.

 

Ako posilniť imunitu jedlom?

Existuje množstvo potravín, ovocia a zeleniny, ktoré zvyšujú obranyschopnosť organizmu.

1. Oranžové plody

Čiže všetka oranžová zelenina a ovocie, ako je mrkva, marhule, hurmikaki, batáty, dyne ap. Obsahujú totiž betakarotén, ktorý si telo dokáže premeniť na cenný provitamín A. A práve ten je mimoriadne dôležitý pre našu imunitu.
Sem patria aj červené plody, čiže povedzme paradajky alebo červená paprika. Ideálne je takéto potraviny pri jedení pokvapkať olivovým olejom, ktorý pomáha betakaroténu lepšie sa uvoľniť do organizmu.

2. Avokádo

Lahodné, maslové a neuveriteľne zdravé avokádo prospieva aj našej imunite. Je tam koncentrovaná sila vitamínov A, C, D, E, K, tiež betakarotén, horčík, fosfor, železo a meď. Viac si môžete prečítať v našom článku Avokádo – superpotravina pre srdce, mozog aj proti starnutiu.

3. Ryby

Omega-3 mastné kyseliny v tučných morských rybách aktivujú bunky imunitného systému a tým nás chránia pred rôznymi virózami. Takže skúste zaradiť kvalitnú morskú rybu do svojho jedálnička aspoň dva mesiace, najmä v jesennom sychravom počasí.

4. Granátové jablko

V tomto úžasnom ovocí je cenná kyselina ellagová, ktorá chráni bunkové steny a posilňuje imunitu. Môžete jesť zrniečka z granátového jablka, alebo pite šťavu. Niekto nevie dobre očistiť toto jablko, je to trošku zložitejšie, ale rozhodne to stojí za to.

granátové jablkoPrečítajte si tiež
Granátové jablko. Účinky, technika otvárania aj recept.

 

5. Červená repa

Zdravá zelenina, ktorá podporuje imunitný systém vďaka rastlinnej látke betanín. Zaraďte ju do jedálnička aspoň raz týždenne, prípadne šťavu z repy. Pomáha v akejkoľvek forme, môžete si ju nakrájať a upiecť v rúre, pridajte do šalátu ap.

6. Fazuľa mungo

Mungo je doslova nabité prospešnými látkami, ktoré obsahujú kvalitné bielkoviny, ale tiež množstvo vitamínov a stopových prvkov. Pridávajte mungo do polievok, šalátov, rizota. V obchodoch nájdete mungo fazule bežne na táckach, buď s inými klíčkami alebo samotné. Kúpte si ich a dajte si ich ráno na maslový chlebík.

7. Kapusta

Čerstvá kyslá kapusta na jeseň je dar z nebies. Obsahuje množstvo vitamínov, či selén, ktoré podporujú imunitu. Zlepšuje aj trávenie, pričom stačí malá hrsť kapusty denne.

8. Goji

Kúpte si pokojne sušené plody goji, čiže kustovnice čínskej a pridajte si ich do vločiek alebo jogurtu. Obsahuje veľa minerálov, stopových prvkov a vitamínov.

goji dokáže posilniť imunitu tela

 

9. Kurkuma

Vedci už dokázali, že toto korenie má blahodarne účinky na náš organizmus. Podporuje činnosť mozgu, zbavuje telo baktérií, vírusov a plesní. Prospieva tráveniu a je výborným bojovníkom proti rakovine – písali sme o tom v článku Kurkuma proti zápalom, pre fajčiarov aj proti rakovine.
Pridávajte teda štipku kurkumy do polievky, omáčky, ale pokojne aj do čaju.

10. Ovsené vločky

Nie kukuričné vločky, ani umelé musli, ale pravé ovsené vločky. Obsahujú totiž mnoho aminokyseliny zvanej arginín, ktorú naša imunita zbožňuje. Dajte si ovsené vločky na raňajky s ovocím a troškou medu, alebo si ich pridajte do jogurtu.

11. Pohánka

Ideálna na zimu, keďže „zahrieva“. Kúpte si pohánku a urobte si z nej kašu, pridávajte ju do polievok, spravte z nej lievance či palacinky. Pohánka obsahuje mimoriadne veľa rutínu, ktorý spevňuje cievy. Nájdeme v nej vlákniny, rôzne vitamíny a minerálne látky. Pohánka dokázateľne pomáha pri ochoreniach žíl, spevňuje väzivové tkanivo, podporuje prekrvenie a má pozitívne účinky pri reumatických choreniach i artritíde.

12. Hliva

Drevokazná huba, ktorá je však čoraz obľúbenejšia a rozšírenejšia. Hliva patrí medzi najvzácnejšie jedlé huby – ochraňuje naše srdce i cievy, funguje preventívne proti rakovine, skrášľuje pleť, bojuje proti zápalom, je to prírodné antibiotikum a mnohí jej hovoria elixír mladosti. Dodáva totiž telu energiu a vitalitu, odstraňuje únavu a vyčerpanosť.

13. Zázvor

Zázvorový čaj dokáže divy. Žiadny vrecúškový čaj, ale kúpte si kúsok zázvoru, nastrúhajte a zalejte teplou vodou. Trošku oslaďte medom a popíjajte – ideálne na jeseň a v zime. Zázvor je pre našu obranyschopnosť skvelým doplnkom, prospieva žlčníku, ale pozor – neprežeňte to. Pri zvýšenom užívaní vás môže páliť záha alebo vás rozbolí žalúdok.

14.Cesnak

O cesnaku v súvislosti s lepšou imunitou ani nemusíme hovoriť. Klasika, na ktorú však mnohí zabúdame. A neraz zámerne, keďže po cesnaku nevoniame 🙂 Surový cesnak však patrí k najsilnejším prostriedkom na posilnenie imunity. Obsahuje cenné fytochemikálie, ktoré prospievajú organizmu.

cesnak vie posilniť imunitu

 

Ďalšie tipy na posilnenie imunity

Cez leto sa hýbeme oveľa viac  častejšie. Na pláži a pri vode, na bicykloch, viac nás to ťahá von na slniečko. Na jeseň sme skôr zatvorení doma, keďže je sychravo, často prší, ale to je chyba. Kvôli svojej imunite sa neprestávajte pohybovať. Práve naopak.

15. Dôležitá chôdza

Obyčajná chôdza predstavuje to najmenej, čo môžete pre seba urobiť. Choďte do práce pešo, ak nebývate ďaleko. Vystúpte o dve zastávky skôr, vyšlapte si do kancelárie po schodoch. Denne by sme vraj mali urobiť aspoň 10.000 krokov, čo však mnohí z nás ani zďaleka nedosiahnu. V každom smartfóne nájdete aplikáciu, kde si môžete pozrieť počet prejdených krokov.

16. Pohybové aktivity

My vieme, v zime sa nám veľmi do pohybu nechce. Dní, kedy by sme najradšej zostali v posteli, pribúda. Prekonajte sa a choďte si zabehať. Zastavte sa aspoň na polhodinu v posilňovni, zaplávajte si, zahrajte si s priateľmi squash alebo bedminton. Nikdy nie je také zlé počasie, aby sa nedalo niečo vymyslieť. A vždy existuje vhodné oblečenie, aby vám nečas neublížil.
Dajte si prípadne aspoň malú rannú rozcvičku, ktorá rozprúdi krv v tele a lepšie vás naštartuje.

pohyb na posilnenie imunity

17. Správne dýchanie

Naučte sa správne dýchať, pomôže to nielen vášmu telu, ale aj psychike. Mnohí lekári dokonca tvrdia, že vďaka správnemu dýchaniu môžete byť zriedkavejšie chorí. Podporíte tak totiž trávenie, lymfatický systém, prúdenie krvi v tele a tiež činnosť mozgu. To všetko prospieva našej imunite.
Predýchať sa je jednoduché: nadýchnite sa nosom, potom pár sekúnd zadržte dych, pomaly vydýchnite. Opäť zadržte dych, nadýchnite sa nosom…a tak ďalej.

18. Prispôsobte jedálniček

S príchodom jesene a zime naozaj treba trošku prispôsobiť každodenné stravovanie, pretože imunita a trávenie spolu súvisia. Ovplyvňujú sa a ak budete trávenie zaťažovať, bude sa oslabovať imunita. Môžete trošku ubrať zo šalátov, ktoré „ochladzujú“ a pridať rôzne obilné kaše, či zeleninové polievky. Dodávajú dostatok vlákniny, zasýtia a sú zdravé.

masáže na posilnenie imunity19. Doprajte si masáže

Niektorí odporúčajú v zime menej masáží, iní zasa pokojne v nich pokračovať. Treba však dodržiavať niekoľko zásad – napríklad po dobrej masáži, keď máte prekrvené a zahriate telo, nechoďte hneď von do zimy. Telo môže utrpieť šok, preto si na chvíľu sadnite na kávičku alebo dobrý čaj, prečítajte si pár kapitol z knižky a až potom vyrazte domov.
Malé masáže si môžete robiť aj sami doma – napríklad pri sledovaní televízie si premasírujte chodidlá a členky. Tiež dlane a chrbát ruky. Urobte si jemnú automasáž hlavy – proste si bruškami prstov začnite masírovať miernym tlakom hlavu od čela až po zátylok.

20. Kvalitný spánok

Ten je pre imunitu nesmierne dôležitý a hoci v zime si aj dlhšie poležíme v posteli, nie vždy ide o kvalitný spánok, ktorý pomáha telu. Snažte sa dodržiavať pravidelný spánkový režim, využite to, že sa skôr stmieva a dajte telu večer vydýchnuť.

21. Liečivé čaje

Čajíčkari nedajú dopustiť na čaje v zime – zahrejú, vyliečia, dodajú energiu a zlepšia náladu. Liečivé bylinkové čaje je dobré striedať.
Klasikou je šípkový čaj, ktorý nikdy nesklame. Do pol litra horúcej vody dajte dve lyžičky drvených šípok a povarte asi tri minúty. Nechajte odstáť prikryté pokrievkou asi desať minút a potom pite.
Prospešný je čaj zo šupiek jabĺk, hrušiek ap. Nevyhadzujte ich, ale umyte a odložte. Pár kúskov zalejte vriacou vodou a nechajte vylúhovať. Pridajte trošku medu alebo škorice a na zdravie.
Už sme spomínali liečivú pohánku – dobrý je aj pohánkový čaj. 2 lyžičky drvenej sušenej pohánky zalejte 150 ml vriacej vody a nechajte lúhovať as 15 minút. Preceďte a pite jedenkrát denne. Takýto čaj prospieva cievam.

22. Dobrá nálada

A napokon tip, ktorý je neuveriteľne jednoduchý, až triviálny…a pritom ho mnohí nedokážeme dodržiavať. Na jeseň nás chytajú depresie, melanchólia, splín a akosi upadáme na duchu. Nenechajte sa prevalcovať zlou náladou a nájdite si zábavky, ktoré vás budú udržiavať v dobrej nálade. Kreatívne činnosti, dobré komédie v telke, zábavné knižky, návšteva divadla ap.
Pozrite si 7 prírodných prostriedkov, ak vás trápi jesenná depresia, či smútok.

dobrá nálada a imunita

 


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar