7 prírodných prostriedkov, ak vás trápi jesenná depresia, či smútok

LinkedIn

Aj vy máte niekedy pocit, že s príchodom jesene akosi horšie spíte, mávate zlú náladu, rýchlo sa unavíte, prípadne pociťujete smútok a úzkosť? Jesenná depresia je aj podľa lekárov reálny stav, nazýva sa tiež sezónnou afektívnou poruchou. Príznaky sa objavujú hneď na začiatku jesene a niekedy pretrvávajú až do konca zimy. Prejavujú sa sklesnutosťou, letargiou, človek má pomalšie reakcie, je nerozhodný a nedokážu ho potešiť veci, ktoré ho vedeli potešiť v minulosti.
Aj s takýmto stavom sa však dá bojovať a netreba hneď siahať po liekoch. Máme pre vás 7 tipov na prírodné prostriedky, ktoré sa osvedčili a pomôžu.

 

1. Jedzte banány

Áno, zrelé banány pomáhajú pri vývoji buniek a podporujú kondíciu celého nervového systému. Prospievajú mozgu a jeho neustálej činnosti. Tlmia depresiu, dokonca aj krátkodobý stres a podráždenosť. Banány majú vysoký obsah tryptofánu, ktorý sa premieňa na serotonín a tým sa „rozveseľuje“ mozog. Navyše toto ovocie obsahuje malé, no zato významné množstvo vitamínu A, ktorý je nevyhnutný pre ochranu očí, udržiava normálny zrak a zlepšuje videnie v noci.

 

2. Ovsené vločky

Nie kvázi ovsené vločky a rôzne „akože“ vločky, ktoré kúpite v každom obchode. Vyberajte si skutočné ovsené vločky, ktoré obsahujú množstvo vitamínov skupiny B a tiež kyselinu pantothenovú a kyselinu listovú. Ovos totiž pomáha tlmiť výkyvy hladiny krvného cukru, ktoré sú veľmi často príčinou melanchólie, splínu a ponurej nálady.
Ovsené vločky obsahujú vlákninu a živiny, ktoré sú cenným zdrojom energie a výbornou prevenciou proti únave a stresu. Obsahujú draslík, ktorý pomáha k odstráneniu únavy a navodenie pocitov pohody. Prečítajte si náš článok 7 dôvodov, prečo jesť ovsené vločky.

ovsené vločky na dobrú náladu

 

3. Rybí olej

Nemusíte hneď piť rybí olej, ako to bývalo za socializmu. Ale zvýšte konzumáciu morských rýb, ktoré obsahujú omega-3 mastné kyseliny. Výskumy dokázali, že ľudia s depresiami majú často nedostatok práve týchto kyselín.
V roku 2002 urobili výskum – účastníci každý deň užívali jeden gram rybieho oleja a výsledok? Rýchlo sa dostavila 50-percentná úľava od príznakov „jesenných“ stavov, ako je úzkosť, smútok, či samovražedné myšlienky.

 

4. Bazalka

Bylinka, ktorú si môžete pestovať v lete, ale doma v kuchyni aj počas celého roka. A pridávať si ju pravidelne do jedál, na špagety, do omáčok ap. Obsahuje totiž silice, ktoré sú jednou z najúčinnejších prírodných látok na centrálnu nervovú sústavu. Éterický bazalkový olej sa vyrába parovodnou destiláciou listov a výrazne pomáha pri depresii, strese, úzkosti. Celkovo zlepšuje náladu a vyvoláva pocit pohody.

o bylinkách bazalkaPrečítajte si tiež
Bazalka. 15 spôsobov jej liečivého využitia.

 

5. Prvosienka a šafran

Prvosienka je známa liečivá rastlina, ktorá pomáha pri depresiách, znižuje podráždenosť a nepokoj.
Šafran sa proti depresiám užíval už v staroveku, pretože zvyšuje hladinu serotonínu. Keď ho začnete pravidelne užívať, účinok býva obvykle veľmi rýchly.

 

6. Valeriána lekárska

Bylinka, ktorú by ste určite mali zaradiť do svojho jedálnička, ak vás vždy na jeseň chytí splín, ponurá nálada, cítite sa pod psa. Valeriána lekárska má sedatívne účinky, pomáha proti obavám, zlepšuje spánok a znižuje tlak.
Treba však na to myslieť už počas roka – ideálny podzemok, ktorý nazbierate v máji. Umyjete ho a usušíte pri teplote do 30 stupňov Celzia.

Recept na domáce valeriánske kvapky
valeriána lekárska koreňDomáce valeriánske kvapky sú účinné na nervozitu, nespavosť, úzkosť, zlý duševný stav, potláčajú aj migrénu. Na prípravu využijete sušenú bylinku alebo čerstvý koreň. Ten nakrájate na malé kúsky a naložíte do alkoholu, ideálne vodky alebo iného silného destilátu. Na jeden diel valeriány dáte 5 dielov alkoholu.
Nádobu uzavrite a položte na chladné miesto. Nechajte lúhovať dva týždne, priebežne pretrepte.
Potom zmes prelejte cez sitko a naplňte malé fľaštičky. Užívajte cca 20 kvapiek 3x denne, najviac jeden mesiac. Potom si dáte pauzu mesiac. Valeriánske kvapky by nemali užívať deti, ani tehotné ženy.

 

7. Svetlo, pohyb a spánok

Niekedy v nás môže jesenné počasie vyvolať len melanchóliu, splín a vtedy pomôžu jednoduché pravidlá.
Doprajte si viac svetla, keďže sa skôr stmieva. Ak môžete, počas slnečného dňa sa pohybujte čo najviac vonku. Ak musíte byť v kancelárii, nemajte zasvietené malé svetlá. Telo to môže vyhodnotiť ako začiatok noci, zvýši sa produkcia melatonínu – spánkového hormónu a vy ste zrazu unavenejší.
Mimoriadne dôležitý je spánok – jeho pravidelnosť a dostatok. Pred spaním nejedzte a nepite aspoň dve hodiny. Vypnite elektronické zariadenia, najmä mobil, pretože modré svetlo z neho blokuje aktiváciu spánkového hormónu.
Viac sa hýbte a športujte, pretože sa potom vylučuje viac endorfínu, hormónu šťastia. Ten vás nabije pozitívnou náladou a energiou. Môže to byť rýchlejšia chôdza z práce domov. Alebo joga, meditácie ap.
No a nebuďte sami, stretávajte sa s ľuďmi. Choďte si sadnúť s priateľmi, prejdite sa po vianočných trhoch, vyrazte do prírody s kamošmi.

Foto: Pixabay.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar