Štefan Svitko je 16-násobný majster Slovenska, 3-násobný majster Európy, majster Rakúska a 9-násobný účastník Šesťdňovej, ktorú vyhral v klubovej súťaži. No predovšetkým ho poznáme z Dakaru, kde tento rok skončil na stupni víťazov – získal striebornú medialu, čo je obrovský úspech pre slovenský motoristický svet.
„Odozva ma potešila, netušil som, koľko všakovakých ľudí sledovalo Dakar. To ma teší, pretože pretekám aj pre nich, a nie iba pre seba,“ hovorí náš úspešný pretekár v novej knihe Štefan Svitko a Dakar, ktorú napísal uznávaný motoristický novinár Peter Haršáni.
Štefan Svitko je najúspešnejší slovenský motocyklový pretekár poslednej dekády. Jazdí enduro, motokros aj rally.
Nečudo, že napokon vyšla o ňom kniha. „Števo má za sebou takú bohatú a úspešnú kariéru, že ani nie je možné venovať sa jej celej,“ vysvetľuje Peter Haršáni. „Preto opisujeme iba preteky, ktorými sa preslávil aj mimo motoristické kruhy. Slováci poznajú hlavne jeho účinkovanie na Dakar Rally a tak kniha opisuje príbehy na tomto podujatí.“
Kniha Štefan Svitko a Dakar
Na očiach verejnosti sa totiž zviditeľnil najmä úspechmi na Dakar Rally. 2x získal 5. miesto a tento rok dokonca vynikajúce 2. miesto. Celkovo absolvoval sedem ročníkov Dakar, každý nájdete v knihe – mapu, jednotlivé etapy, zážitky, pikošky a množstvo farebných fotografií.
Kniha rozhodne potešila množstvo fanúšikov, ktorí navštevujú jeho stránku, tiež fanclub na Facebooku, kde ich je už takmer 35.000, ale aj na Instagrame, kde pribúdajú každý týždeň nové fotografie.
Kniha sa venuje iba jeho účasti na rally pretekoch, ktoré absolvoval v rokoch 2010 – 2016. Opisuje samotné zápolenie, ale aj zákulisie, techniku a históriu Dakaru.
Viac ako pol roka intenzívne na nej pracoval samotný Štefan Svitko a skúsený motoristický novinár Peter Haršáni, ktorý je amatérsky rally pretekár, autor vyše 300 odborných článkov z prostredia diaľkových súťaží a dvojnásobný účastník 6000 km dlhej Intercontinental Rally (Almeria – Dakar).
„Dakar mi pripadal ako niečo, čo je mimo môjho dosahu,“ spomína si Štefan Svitko. „Africké dobrodružstvo som samozrejme sledoval, dokonca s napätím. Na sklonku africkej verzie Dakaru totiž pretekal Jaro Katriňák, k nemu časom pribudol Ivan Jakeš. Jasné, že som chlapcom fandil a inak tieto preteky neriešil.“
Števo dlho nad Dakarom neuvažoval, pretože preteky si vyžadovali špeciálnu motorku, veľa peňazí a vo vzduchu viselo aj viacero nezodpovedaných otázok. Sústredil sa preto na ľahké endurá, výkonnostne postupne rástol a sen o Dakare v ňom stále vŕtal.
Napokon prišiel koniec roka 2009, v novembri sa so všetkým vybavením presunuli do prístavu vo francúzskom Le Havre a následne loď odplávala do Južnej Ameriky. Prvý tím bol jednoduchý: Štefan Svitko ako pretekár, Fero Hostinský ako mechanik a Ivo Kaštan v úlohe poradcu.
Tak sa začala písať história Štefana Svitka na Dakare. Začínalo sa v argentínskom Buenos Aires, išlo sa cez Čile, aby sa po takmer 9000 kilometroch vrátili do hlavného mesta Argentíny. „Dá sa povedať, že od začiatku nám nebolo jasné, čo vlastne robiť a ako postupovať,“ spomína si Števo s úsmevom v knihe Štefan Svitko a Dakar.
S odstupom času priznáva, že prvý Dakar bol paradoxne najľahší – peniaze a vybavovanie mali na starosti kamaráti, nik netlačil na výsledok, a preto boli fanúšikovia zhovievaví. „Toto sa už nikdy nezopakovalo a všetky nasledujúce ročníky mali pre mňa náročnejší priebeh.“
Ako sa nestratiť na Dakare?
Áno, možno sa to nezná, ale jedna z najdôležitejších otázok na Dakare znie – ako sa zorientovať na púšti? Púšť sa dokáže zmeniť doslova za pár hodín, či už vplyvom vetra alebo dažďa. Mapa a kompas sú základom, tiež schémy niektorých kľúčových odbočiek a navigačných bodov.
Všetko to Števo popisuje v knihe vo veľmi zaujímavej kapitole Navigácia na Dakare. Jazdci využívajú napríklad:
- Antény GPS dodáva organizátor a ukazuje len rýchlosť a kurz v stupňoch, ktorým má jazdec ísť.
- Systém Iritrack je satelitný telefón, ktorým sa dá komunikovať s organizátormi. Nepretržite vysiela dáta cez satelit a určuje presnú polohu a pohyb vozidla. Súčasne meria aj čas. V prípade, že sa nehýbe z miesta, organizátori sa prostredníctvom neho ozvú a zisťujú, či mal jazdec nehodu, alebo si len odskočil do kríkov.
- Tripmaster ICO, ktorým sa meria vzdialenosť od štartu a od predchádzajúceho bodu.
- Roadbook – itinerár etapy uložený v špeciálnej priehľadnej skrinke, stočený na dvoch oskách tak, aby sa dal elektronicky posúvať páčkou na riadidlách. Býva podsvietený diódami, aby bol viditeľný v tme.
- Sentinel upozorňuje jazdca bzučaním a blikaním na blížiace sa iné vozidlo. Užitočné najmä pri predbiehaní, jazde v prachu a pri stretnutiach s automobilmi.
Aby sme teda pochopili fenomén Dakaru, texty a obrázky objasňujú okrem samotnej rally aj históriu, vývoj techniky, zákulisie, navigáciu a motorky, na ktorých Štefan Svitko Dakar odjazdil. Výťažok z predaja knihy Štefan Svitko a Dakar bude použitý na ďalšie pretekanie Števa, ktorý pravidelne s problémami zabezpečuje financie na Dakar.
180 farebných strán je rozhodne odmenou za vynaloženú námahu.