Nová móda: kolobežka pre dospelých. Je dobrá pre zdravie?

Aj vy ste jazdili ako deti na kolobežke? Spomínate si na tú radosť? Kolobežky majú deti rady aj dnes a v obchodoch je naozaj vynikajúci výber. Čoraz častejšie však vidno aj veľké kolobežky pre dospelých. Naposledy sme ich videli v Trnave, kde sa na nich môžu previezť turisti a spoznať mesto aj takýmto spôsobom. A kolobežka pre dospelých je k dispozícii aj  v informačnom centre kúpeľného mesta Trenčianske Teplice – vyskúšali sme a tam odporúčame previezť sa centrálnou pešou zónou a priľahlým parkom s jazierkom 🙂

Určite ste ich videli aj na ďalších miestach – prečo sú zrazu takéto veľké kolobežky trendom? A majú nejaký vplyv na našu kondičku, zdravie a držanie tela? Poradíme aj to, na čo myslieť pri výbere kolobežky.

 

Keď jazdí aj mozog…

Hneď na úvod vás potešíme – kolobežka vyžaduje komplexný pohyb, pri ktorom sa zapájajú všetky veľké svaly. Na rozdiel och chôdze netrpia kĺby a chrbtica malými nárazmi. Takže ak ste doteraz váhali, berte kolobežku a jazdite (samozrejme, na kolobežkách bez motorčeka).
Na prvý pohľad vyzerá jazda na veľkej kolobežke ako jednostranný pohyb, ale opak je pravdou. Keď stojíte na jednej nohe, dochádza k aktívnemu zapojeniu svalov hlbokého stabilizačného systému chrbtice, čiže zadných svalov, brušných svalov a tiež panvového svalstva. Ak navyše nohy priebežne striedate, robíte pre svoje telo ešte viac. Kompenzuje sa tak jednostranné preťaženie pohybového aparátu a prepojenie pravej a ľavej hemisféry mozgu. Môžeme teda povedať, že na kolobežke si zajazdí aj váš mozog 🙂

 

Guľatý chrbát?

Že radšej jazdíte na bicykli? Aj to je skvelý spôsob pohybu, ale sedenie na bicykli je vlastne totožné so sedením v kancelárii za počítačom. Ide o sedenie s kyfotickým ohnutím – kyfóza označuje ochorenie guľatého chrbta. Nadmerné prehnutie chrbtice dozadu, ktoré je spojené so zvláštnym postojom celého tela. Dochádza k hrbeniu, ramená sa posúvajú dopredu, hlava sa predkloní a môžu odstávať lopatky. Na kolobežke však športujete vo vzpriamenom postoji, takže chrbát sa nezaguľatí.

Vaše telo sa poďakuje aj za odrážanie nohou a následné zanožovanie, ktoré posilňuje ochabnuté svaly zadku, tiež trupové svaly a svaly paží. V Česku dokonca majú fit program pre kolobežkárov, kde ich učia správnemu kolobežkovaniu. Držaniu tela tak, aby dochádzalo k správnemu zapojeniu hlavných svalových skupín. K tomu pridajú ďalšie kompenzačné, posilňovacie a strečingové cvičenia, takže vaše telo dostane celý balík.

kolobežky pre dospelých

 

Kolobežka pre dospelých a ďalšie výhody podľa odborníkov

  • posilňuje chrbticu a krčné i hrudné svaly
  • posilňuje zdvíhač hlavy, deltový sval, veľký prsný sval
  • spevňuje svalový korzet pozdĺž chrbtice
  • spevňuje panvové svalstvo a upravuje problémy s močením, inkontinenciou
  • je dobré pre hlbšie a správne dýchanie

 

Ako si vybrať kolobežku?

Existuje niekoľko druhov kolobežiek, odporúčame tie najčastejšie:
Veľmi častá je kolobežka s malými kolieskami, cca 145 mm, nášľapná zadná brzda, nosnosť 100 kíl. Takáto kolobežka vás vyjde na približne 50 eur.

kolobežkaČoraz obľúbenejšie sú však kolobežky s väčšími nafukovacími kolesami. Tie však stoja aj niekoľko stoviek eur. Napríklad TU si môžete pozrieť populárne kolobežky Yedoo od 150€.
Vhodné do ulíc mávajú rovnaké kolesá, alebo predné koleso je väčšie (povedzme 26-palcové, zadné menšie 20-palcové).
Ideálna je do mesta, viete si ju zložiť a dať do kufra auta. Je mimoriadne ľahká.
Geometria je pri niektorých navrhnutá tak, aby ste vedeli vyvinúť aj vyššiu rýchlosť.
Hodia sa aj na výlety po spevnených aj nerovnejších terénoch.
Hliníkový rám je ľahký, ale stále dostatočne tuhý a bezpečný, takže má nosnosť až do 150 kg. Kvalitné čeľusťové brzdy s hliníkovými páčkami, penové držadlá a dostatočne veľké stúpadlo (hľadajte 40 cm na dĺžku, nie menej).

všetci na bajkPrečítajte si tiež
Všetci na bajk. Mobilná aplikácia pre milovníkov bicyklovania.

Nosnosť si zvoľte aspoň 120 kíl, pevný oceľový rám, predná a zadná brzda. Ak si vyberiete odľahčený a odolný hliníkový materiál, bude kolobežka samozrejme ľahšia.
Vyberajte si skladací model, ktorý má vlastný popruh.
Riadidlá sa dajú výškovo nastaviť, kvalitné ložiská prispejú k celkovému komfortu jazdy.

Typ brzdy

  • Čeľusťová brzda je vhodná pre vyššie hmotnosti, má nižšiu cenu a ľahkú údržbu.
  • Nášľapná zadná brzda je klasická, najmä pri mestských kolobežkách.
  • Kotúčová brzda je vhodná pre športovcov a väčšie aktivity.

Foto: LepsiDen.sk, Yedoo.cz

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 277x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: