Hrad Tematín. A v jeho blízkosti seriálová Horná Dolná, či farma Nový Zéland

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Uvidíte ho, keď pôjdete po diaľnici D1 od Piešťan na Nové mesto nad Váhom. Vľavo zbadáte Čachtická hrad a vpravo, resp. pred sebou v pohorí Považský Inovec si všimnete hrad Tematín. Leží pomerne vysoko v horách, a dá sa k nemu dostať po peknej turistickej trase s atraktívnymi výhľadmi.

Možno ste vedeli, že Tematín zabezpečoval spolu s Trenčianskym hradom, Beckovom a Čachtickým hradom ochranu horských pohraničných priesmykov do Uhorska a dôležitého brodu cez Váh. Slúžil aj ako dôležitý signalizačný hrad, keďže bol vizuálne prepojený s Čachtickým hradom a hradom Beckov. V noci si pomocou ohňových signálov a cez deň dymom odovzdávali dohodnuté znamenia. „Mimochodom, medzi Piešťanmi a Novým Mestom nad Váhom je jediné miesto na Slovensku, z ktorého vidíte naraz až tri hrady,” povedal nám nedávno pltník, ktorý preváža ľudí popod Strečno a kedysi splavoval aj Váh.
Tak berte batoh na chrbát a vyrazte spolu s nami na hrad Tematín. Prejdeme si spolu celú trasu a to v spolupráci s vydavateľstvom Dajama a ich turistickým knižným sprievodcom Hrady pre deti.

Ako sa tam dostať

Hrad Tematín leží neďaleko lyžiarskeho strediska Bezovec, takže keď idete po diaľnici D1, zíďte z nej smerom na dedinku Lúky, pokračujte cez Modrovú, Starú Lehotu a potom odbočíte doľava na Bezovec – lyžiarske stredisko. Je tam penzión, aj hotel Inovec, dá sa tam najesť a odtiaľ vyrazíme na hrad Tematín. Je to asi 8 km s prevýšením cez 300 metrov. Táto túra je stredne ťažká, zaberie vám asi 3 a pol hodiny, no zvládnu ju aj rodiny s deťmi.
Do Bezovca sa dostaneme aj autobusom zo stanice Nového Mesta nad Váhom alebo z Piešťan. Autobusová linka chodí pravidelne niekoľkokrát denne. Aktuálny cestovný poriadok je na www.cp.sk.

Mimochodom, malá pikoška: keby ste neodbočili zo Starej Lehoty doľava na Bezovec, ale išli by ste ďalej, dorazíte do Novej Lehoty, čo je seriálová Horná Dolná:-)

hrad tematín

Túra na Tematín

Na Tematín sa dostaneme pešo alebo bicyklom z viacerých východiskových bodov. Jedným z nich je teda stredisko Bezovec, odkiaľ vedie na hrad modrá turistická značka.
Na hrad môžeme prísť aj z Hrádku, a to po modrej a neskôr po žltej turistickej značke.
Z obce Lúka vedie na hrad taktiež modrý značkovaný chodník. Do východiskových miest sa dostaneme autom alebo autobusom.
Odmenou za výstup nám bude vyhliadka na hrade s pôsobivým pohľadom na Podunajskú nížinu a okolité pohoria. Zákutia hradu lákajú na schovávačku a ohniská s lavičkami na oddych v prekrásnej scenérii prírody.

Z Bezovca na hrad Tematín

My sme si teda vybrali ako východiskový bod Bezovec. Zaparkujeme na parkovisku pod lesom pri chátrajúcej budove a prejdeme k neďalekému smerovníku s názvom Bezovec, rekreačné stredisko. Od neho pokračujeme po modrej turistickej značke smerom na hrad Tematín.
Vojdeme do lesa a lesným chodníkom, neskôr lesnou cestou prejdeme okolo lyžiarskeho svahu až k chate Šport. Mierne stúpame. Minieme ďalší smerovník a prídeme na lúku s výhľadmi na lyžiarske stredisko a pohorie. Potom sa držíme vľavo a prejdeme k náučnej tabuli.

Dozvieme sa z nej, že sa tunajšie Tematínske vrchy stali súčasťou európskej sústavy chránených území Natura 2000. „Sú bohaté na teplomilné druhy bezstavovcov, ako sú napríklad sága stepná, cikáda jaseňová, roháč veľký, fúzač alpský či fúzač veľký. Okrem toho tu žije okolo 1800 druhov denných a nočných motýľov a ak budeme mať šťastie, uvidíme aj orla kráľovského,“ vysvetľujú autori Daniel Kollár a Viera Poláková v turistickom sprievodcovi Hrady pre deti. V knihe nájdete 25 najkrajších výletov na hrady, ktoré sa nachádzajú na západnom Slovensku. Výborný spoločník na spoznávanie Slovenska, našej histórie a nádhernej prírody.

Lovci mamutov aj vzácny poniklec

Od tabule začneme pomaly klesať a ukryjeme sa do prítmia lesa. Širokým pohodlným chodníkom postupujeme lesom a keď z neho vyjdeme von, ocitneme sa opäť na lúke s výhľadom. Tu nás čaká krátke, ale výrazné stúpanie. V lese medzi dvomi lúkami objavíme prameň vody, ktorý však nie je veľmi výdatný. Po chvíli sa zasa môžeme kochať krásnym výhľadom na okolité kopce a ak sme na túre v lete, lúku bude zdobiť pôsobivý fialový poniklec veľkokvetý.

Prejdeme okolo ohniska a znova sa dostaneme do lesa, kde prídeme k smerovníku Pod Javorníčkom. Na náučnom paneli si prečítame, že na tomto území sa žilo už v období lovcov mamutov a obrázky, ktoré pochádzajú zo 14. storočia, nám priblížia život roľníka počas roka. Od panelu stúpame príjemnou širokou cestou lesom hore, až prídeme na križovatku, kde odbočíme doľava.

Po chvíli sa dostaneme k tretej náučnej tabuli o začiatkoch slovenských hradov, pri ktorej sa nachádza aj drevená lavička. Z tohto miesta sa nám otvorí pôsobivý výhľad na zrúcaninu hradu Tematín, okolité pohorie a v pozadí na nížinu s jej obcami. Úzkym lesným chodníkom postupujeme ďalej. Keď prídeme k ďalšej lavičke, v prieseku lesa uvidíme hradby zrúcaniny. Na križovatke ciest stúpame strmo priamo k ruine alebo odbočíme doľava a k hradbám prídeme po vrstevnici.

hrad Tematín

Hrad Tematín

hrad tematínPred bránou hradu nás víta náučná tabuľa s podrobnými informáciami o tomto mieste. V areáli hradu nás lákajú na posedenie lavičky, predtým však ešte preskúmame zrúcaninu. Torzá  stien pripomínajú množstvo malých vežičiek, nad ktorou stojí hlavná veža hradu. Vystúpime k hlavnej veži na vyhliadkový bod, kde sa nám naskytne nádherný výhľad na pohoria Malé a Biele Karpaty, Myjavskú pahorkatinu a na Podunajskú nížinu. Na vyhliadke sa nachádza aj posedenie, no na malé deti tu dávame pozor, pretože miesto je exponované.

Pozrieme sa tiež do uzavretej hornej časti hradu, cez okno ktorej uvidíme vstup do hradného areálu a okolitý les. Počas prehliadky si môžeme spolu s deťmi predstavovať, ako tu kedysi na hrade stála voziareň, stajňa, hradná sála či kaplnka. Na hrade sa tiež nachádzala klenotnica, zásobáreň a vo veži sa skladovalo obilie.

Pohrebisko
K počiatkom hradu a jeho dnešnému názvu sa viaže niekoľko povestí. Jedna z nich podáva aj vysvetlenie jeho názvu. Na hrade vraj kedysi žil rytier so svojou dcérou Annou, ktorá sa raz zamilovala do mladého pastiera. Jej otec sa o tom dozvedel, dcéru zamkol do hradnej veže a pastiera zabil. Keď sa dcéra dopočula, čo sa stalo jej milému, vyskočila z okna veže a pádom sa zabila aj ona. Pochovali ich spolu do jedného hrobu priamo na hrade, ktorému dali meno Tematín – z maďarčiny Temetőhely (Pohrebisko).

Po prehliadke hradu si môžeme oddýchnuť priamo v priestoroch hradného areálu, posedieť v drevenom altánku či pri jednom z ohnísk. V prípade dobrého počasia je na oddych ideálna aj samotná lúka priamo pri hradbách, odkiaľ je pekný výhľad na hrebene pohorí. Po oddychu sa vrátime tou istou trasou na Bezovec.

Ak máme dostatok času, môžeme sa zastaviť aj na neďalekej farme Nový Zéland. Nachádza sa na začiatku Modrovej v smere od Starej Lehoty. Objavíme tu klokany, škótsky horský dobytok, ovce, kozy, ale aj vtáka emu. A spoznáme aj maorské osídlenie.

Foto: Dajama, Tematin.eu, Wikimedia.

Zdielať

About Author

Milan Buno

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.