Na Slovensku je takmer stovka železničných tratí. Väčšina sú bežné, niekoľko je lanových a pozemných dráh, ďalšie sú historické a múzejné trate, jedna je aj širokorozchodná. Mnohé prechádzajú krásnymi zákutiami, s nádhernými výhľadmi a majú svoju históriu. Presne k takým patrí železničná trať z Nového Mesta nad Váhom do Vrboviec.
Takmer 70 kilometrov vedie úžasným prostredím, pričom popri trati môžete sledovať napríklad Čachtický hrad, prechádzate po viaduktoch pri Myjave i Papradi, a tiež cez mesto Stará Turá, kde sa nachádza aj unikátne železničné múzeum priamo na stanici.
V spolupráci s časopisom Krásy Slovenska vás teraz vezmeme na túto cestu vlakom a snáď vás trošku inšpirujeme a nadchneme. Možno si raz urobíte pekný výlet a vyskúšate túto jedinečnú trať.
Historická železnička
V septembri 2019 uplynulo 90 rokov, čo spustili železničnú trať z Veselí na Morave do Nového Mesta nad Váhom. Jednokoľajová trať prechádza dvoma horstvami, krásnym krajom kopaníc, spája Moravu so Slovenskom. Krajinársky zážitok obohacujú unikátne technické riešenia železničnej trate v zložitom teréne. Mosty, viadukty, tunely a ďalšie stavby ešte i dnes stoja za obdiv.
Písal sa 1. september 1929, keď z Veselí na Morave vypravili prvý vláčik po novovybudovanej železničnej trati do Nového Mesta nad Váhom. Výstavba celej trate stála vtedy 283 miliónov Kč, čím sa stala najväčšou investíciou štátu v 20.rokoch minulého storočia v rámci výstavby železníc ČSR.
Trať po slovensko-české hranice vo Vrbovciach meria 44 km, sú tam tri tunely, 5 veľkých viaduktov a takmer polovica trate je vedená v oblúkoch.
Úvodná fotografia je zo slávnostného otvorenia Železničného múzea Stará Turá, kedy počas podujatia premávali po trati historické parné vlaky.
Popod Čachtický hrad
Nasadnime na vynovenej a zmodernizovanej stanici v Novom Meste nad Váhom do starého motoráčika – medzi miestnymi prezývanom aj Čachtická strela…určite nie pre jeho rýchlosť 🙂 .
Opúšťame stanicu a už na prvej výhybke prechádzame na staručkú trať, kde sa to ešte stále natriasa a kolesá vagóna klepocú. O chvíľu už brzdíme v Čachticiach, neslávne známych krvavou grófkou Alžbetou Báthoryovou.
Za Čachticami prechádzame do Malých Karpát. Popri potoku Jablonka vchádzame Čachtickou dolinou do krátkeho vľavotočivého tunela a pokračujeme Čachtickými Karpatmi do kaňonovitej Višňovskej doliny. Za dolinou nás víta malebná dedinka Višňové, a to už stojíme v jej malej staničke pod hradným vrchom Čachtického hradu.
Stará Turá a Veľká Javorina
Lúčime sa s Višňovým a za nami zostáva malebná silueta hradu. Prechádzame dedinkami Hrachovište a Vaďovce, opúšťame Malé Karpaty. Pred nami sa už rozprestiera masív Bielych Karpát s najvyššou Veľkou Javorinou.
Pomaly vchádzame do vynovenej staručkej stanice Stará Turá, kde si môžete prezrieť nové múzeum venované histórii tejto železničnej trate. V jej slávnych časoch tadiaľto prechádzali aj rýchliky, niektoré až do rumunskej Mangalie!
Vystúpte v Starej Turej a pozrite si toto mestečko pod Veľkou Javorinou. Prvá písomná zmienka pochádza už z roku 1392, neskôr ju kráľ Matej Korvín povýšil na poddanské mestečko. Zaujímavá je Husitská veža z roku 1624, kúsok nad traťou. Tiež pomníky v okolí, keďže tam prebiehalo Slovenské národné povstanie – napr. dedinka Nárcie bola vypálená nacistami.
V Starej Turej sa narodili osobnosti ako spisovateľka Kristína Royová, dramatik Viliam Klimáček, kníhtlačiar Šimon Roháček, či Ján Vagač, ktorý bol zakladateľom prvej bryndziarne na Slovensku.
Prečítajte si tiež
Jedinečné Železničné múzeum v Starej Turej
Cesta po kopaniciach
Najbližším vláčikom pokračujeme stúpaním už členitejším terénom. Prejdeme po najvyššom z mnohých viaduktov, ktoré nás ešte čakajú. Krajina a jej členitosť je očarujúca. Prechádzame staničkou Papraď na Lipovecký viadukt a onedlho do druhého tunela.
Stanica Poriadie a jej okolie s mnohými kopaničiarskymi osadami ponúkajú ďalšie a ďalšie zaujímavosti za oknom vláčika, ktoré nás upútajú. Klesajúc viaduktom vchádzame do mesta Myjava. Stanica je v rekonštrukcii a vy môžete rýchlo nazrieť i do mesta. V minulosti sa plánovalo dokonca aj vlakové prepojenie z Myjavy do Brezovej pod Bradlom.
Nasledujúcim vlakom vyrážame smerom na Brestovec. Prichádzame na Devánsky viadukt a o chvíľu do malej staničky Brestovec. Tu je pamätná tabuľa venovaná stavbe Tunela generála M. R. Štefánika. Už zo stanice vidíme neďaleký vstupný portál do jeho útrob. Po vybudovaní vrcholového tunela pod Poľanou bol tento technický zázrak kedysi najdlhší tunel v našej republike. Dĺžkou 2,5 km mu prvenstvo trvalo pár rokov, až ho prekonal Čremošniansky tunel.
Po vyjdení z tunela už brzdíme na zastávke Vrbovce. Zastávka pripomína stratené miesto v lese. Naokolo iba les a lúčka s búdkou a nástupišťom. Romantické a tajomné miesto.
Na hraniciach s Moravou
Rýchlym klesaním sa dostávame z lesa a prichádzame do poslednej stanice na Slovensku – Vrbovce. Vystupujeme, prejdeme sa po staničke a okolí, prečítame si informačný panel a zistíme, že sme vlastne na uzučkom páse Slovenskej republiky. Hneď za koľajnicami a za staničnou budovou je už susedný štát. Zopár vlakov ešte pokračuje na Moravu do Velkej nad Veličkou a naspäť.
My však nasadáme na spiatočnú cestu a neprerušovane si vychutnáme celú cestu touto malebnou krajinkou nášho Slovenska.
„Vlakový výlet odporúčam všetkým, i rodinám s deťmi, tie budú z cesty vláčikom nadšené. Pri plánovaní výletu si treba len dať pozor na zosúladenie vlakov, lebo vlakové spoje až do stanice Vrbovce sú menej časté,” dodáva František Turanský.
Text: František Turanský
Foto: František Turanský, Jozef Dovicin
Krásny Slovenska, predplaťte si tento skvelý časopis TU