Naučte sa urobiť self-marketing. Dostane vás vyššie!

LinkedIn

Aj vy si myslíte, že najdôležitejšie sú usilovnosť a výkon? Že keď budete makať poctivo, svedomito a zodpovedne, určite si vás všimnú a čoskoro vás pochvália/odmenia/povýšia?
Aj vy konáte podľa motta: Kvalita sa presadí?
A dúfate, že časom sa rozchýri, že ste dobrá? (najmä ženy sa nevedia dobre predať, lebo to považujú za „vlezlé“)
Omyl! Musíte si vedieť urobiť osobný marketing, čiže self-marketing.

Už sa konečne prebuďte – iba dobrá práca nie je automaticky odmenená povýšením. Veď pre svojho šéfa ste koniec koncov priveľmi usilovné, cenné a nenahraditeľné.
Na takúto príhodu si spomína Barbara Schneiderová, trénerka a poradkyňa, autorka knihy Zoči-voči mužom:
Raz som v IC vlaku zachytila, ako istý muž hovoril druhému:
„Müllerová je môj žolík na všetko.“
Nebolo to myslené ako kompliment a obaja páni sa kráľovsky bavili.
Ani toto nie je kompliment:
„Keď pôjdeme nabudúce k zákazníkovi, ozdobíme si svoj tím nejakou ženou.“
Zbožňujem prvú triedu v IC vlakoch do Frankfurtu. Nie sú pomalšie než lietadlá a zábavy je tam oveľa viac.

self-marketing

Zabudnite na ostych, vystupujte sebavedomejšie a v biznise dajte jasne najavo, že sa chcete posúvať dopredu.

Stačí len usilovnosť a vedomosti?

Vedomosti, know-how, dobrý výkon – áno, to všetko je dôležité aj správne. Je to akýsi základ či vstupenka. Ibaže to nestačí, aby sa človek posunul vpred a tobôž nie, aby získal významnú funkciu. Schopnosti a výkon treba pred podnikateľskou verejnosťou aj prezentovať, hovoriť o nich a predať ich.
To najmä ženy robia nerady, lebo si myslia, že to pôsobí dotieravo a vystatovačne. Preto často blokujú samy seba. Obmedzujú sa obavami typu: „Všetci si budú myslieť, že sa nafukujem.“ Pri self-marketingu treba mať vycibrený jemnocit, no v tomto smere sa o ženy vôbec nebojím.

„Ďalším aspektom je určite schopnosť oceniť vlastné výkony, čo nie je u žien veľmi časté.
Môžem teda odporúčať iba jedno – zabudnúť na ostych, vystupovať sebavedomejšie a v biznise dať jasne najavo, že sa chcete posúvať dopredu.“

Gabriele Traude-Stopková,
bývalá členka predstavenstva vo firme Douglas Holding AG

Self-marketing vzbudzuje rozpaky: „Nemôžem predsa…“
Ale áno, môžete. Dokonca musíte. Ak vás majú považovať za talent a chcete sa dostať bližšie k vodcovským funkciám, musíte v kladnom zmysle vzbudiť pozornosť, prezentovať svoje know-how aj vedomosti. V podnikaní sa vždy rozlišujú dve skupiny: „vykazuje nezvyčajný manažérsky talent“ a „smer referenti“.

 

Hanbíme sa prezentovať

Čo je vlastne self-marketing?
„Túto otázku dostávam na prednáškach a seminároch neustále,“ tvrdí B.Schneiderová. „A ustavične mi spôsobuje vrásky: aký opis by sa hodil najlepšie? Prikláňam sa k nasledujúcemu vysvetleniu.

Možno poznáte mantru všetkých hľadačov šťastia: „Šťastie je vnútorná záležitosť.“
Self-marketing tiež, ale: „Aj vonkajšia.“

Dobrou správou je, že self-marketing sa dá naučiť.
Zlou, že nemôžete čakať úspechy okamžite zo dňa na deň – to vám nezaistí žiadna kniha, žiaden seminár, žiaden kouč.
Heslo znie: Systematický a pravidelný tréning. V súvislosti so zmenami to treba pripomínať stále. Skutočný vývoj potrebuje čas. Ak chcete napríklad schudnúť na stehnách, nestačí, ak si v ženskom časopise prečítate pravidlá školy chudnutia a jednorazovo vyskúšate zopár cvikov. Teoretický koncept nás nedostane do formy. Potrebujeme aj prax. Pri self-marketingu je to rovnaké, ale začnime najprv teóriou.

self-marketing

Predajte sa. Hovorte o prínose svojich aktivít pre okolie.

Ako vyzerá self-marketing?

Self-marketing nie je o nadmernom táraní, ale o prezentovaní správnych výsledkov správnym ľuďom.
Odpovedzte si na otázku: „Čo je moja špecialita?“
Čo zosobňujete, na čom pracujete, čo je prínosom pre ostatných, pre oddelenie alebo pre celú firmu?

Rozhodujúce nie je to, čo ste urobili, ale čo dosiahnete a máte v pláne. Hudba budúcnosti, napínavé témy, názory, stretnutia, to kolegov vždy zaujíma. Ak vám teraz napadá odpoveď „vlastne nič výnimočné“, mali by ste pouvažovať a odkryť svoje schopnosti i výsledky.

Hovorte o prínose svojich aktivít pre okolie. Čo všetko ste zaviedli, zorganizovali, zjednodušili, urýchlili alebo zlacnili? V čom sa vyznáte najlepšie? Pri čom ste ušetrili náklady, získali nových klientov alebo si udržali starých? Kto nevidí vlastné úspechy, nemôže ich ukázať ani ostatným. Odhaliť samých seba a počúvať svoj vnútorný hlas môže byť celkom užitočné, ak nechceme kapitulovať pred vlastnými blokádami.

Prvý krok v skratke: zaujať vnútorný postoj.
„Áno, som dobrá a veľa dokážem!“
Alebo použite vetu z reklamy na lak na vlasy: „Pretože ja za to stojím!“

V druhom kroku sa o tom musia dozvedieť aj ostatní. V čom som naozaj dobrá, čo z mojej práce, mojich projektov a výsledkov stojí za zmienku, kto má o tom vedieť? Systematicky o sebe rozprávajte, keď sa stretnete s inými ľuďmi. Dajte všetkým okolo seba vedieť, aké témy vás zaujímajú, za čo sa zasadzujete.

Zhrnutie: v pracovnom živote človek potrebuje prezentovať svoje schopnosti. A pri tom pomôže iba jedno: trénovať, trénovať, trénovať. Vy rozhodujete o tom, čo si ostatní zapamätajú: nič výnimočné alebo status odborníčky.

Ak si niekto myslí, že komunikačné a reprezentatívne schopnosti nehrajú v dnešných podnikateľských štruktúrach už žiadnu rolu, veľmi sa mýli. Práve naopak. Vďaka širokej škále moderných médií a techniky sú vedúce sily pod väčším tlakom ako kedykoľvek predtým. Majú sa dobre prezentovať na pódiách, vystupovať suverénne.

self-marketing

Aj pri self-marketingu pomôže iba jedno: trénovať, trénovať, trénovať.

Umenie dramatickej pauzy

Zaklínadlo znie: dramatická pauza.
Sem-tam nejakú zaraďte, keď si ostatní šuškajú, esemeskujú alebo e-mailujú. Najneskôr po polminúte (zvyčajne trvá veľmi dlho, ak všetci mlčia) máte pozornosť zaručenú. Potom pokračujte v prejave, akoby sa nič nestalo. Bez výčitiek, bez vyhrážok, bez výbuchov. Aj mlčaním sa dá dať jasne najavo, kto má hlavné slovo.

„Mojej klientke stačilo jedno: vedome urobiť niečo inak ako dovtedy a potlačiť nutkanie rozprávať. Zabralo to. Na začiatku si pripadala trochu čudne, no potom sa cítila božsky. Naozaj skvelo. Vyskúšajte to,“ radí B.Shcneiderová.
Presne podľa Schillera: „Skúsiť znamená učiť sa.“

Kto chce byť vo vedení, musí vyhovieť očakávaniam, ktoré sa do nej či neho vkladajú, musí priniesť výsledky a úspechy, a nesmie premeškať príležitosť nájsť si svoje miesto a prezentovať sa vo firme.
Potenciálna odmena: stanete sa odbornou a vedúcou silou, presuniete sa z okraja pozornosti do jej centra. Potom začne rásť nátlak na sebaprezentáciu aj počet preverovacích skúšok. To neznamená, že máte dookola hlasno vykrikovať: „Som najväčšia, najkrajšia, najbystrejšia!“ Alebo ukradnúť dobrý nápad kolegovi, profitovať na úkor iných, strápňovať nadriadených energickými poznámkami alebo zatieňovať šéfa. To by nebolo správne.

Rozlúčte sa s predstavou, že self-marketing je niečo neslušné, ideálne pre chvastúňov a takých, ktorí sa radi predvádzajú, a že je vašou úlohou predovšetkým niekoho tromfnúť. Nie. Máte iba suverénne a sebavedome hovoriť o svojich úspechoch a výsledkoch. Dá sa to naučiť, podobne, ako sa dá naučiť cudzí jazyk. Recept na úspech: vycítiť možnosť a cvičiť, cvičiť, cvičiť. Keď robíme veci inak, než predtým, vyvíjame sa. Samozrejme, že to prináša riziká, ale aj príležitosti.


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar

Leave A Reply

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.