Panický záchvat, či záchvat úzkosti. Ako ho prekonať?

LinkedIn

Prichádza z ničoho nič. A neraz v nevhodnej chvíli. Nie ste naň pripravení. Rozbúši sa vám srdce, ťažšie sa vám dýcha až lapáte po dychu, je vám na vracanie, cítite v končatinách mravčenie a vidíte rozmazane. Nie, neumierate, „iba“ máte panický záchvat. Možno ste nevedeli, ale panickou poruchou trpí až 12% ľudí, čo nie je málo. Drvivá väčšina z nich o tom nehovorí a snažia sa panický atak prekonať sami, bez pomoci a v tichosti.
Ako sa prejavuje, koho najčastejšie postihuje a ako panický záchvat prekonať? A pomáha dýchanie do papierového vrecka?

 

Panická porucha

Ide o úzkostnú poruchu, ktorej sa kedysi hovorilo neuróza. Úzkosť a strach sú celkom bežné emócie, ktoré zažívame všetci. Pomáhajú nám totiž pripraviť sa na nebezpečenstvo alebo sa mu vyhnúť.
Ak ale prichádza nečakane, nepredvídateľne, nedá sa ovládať a najmä v neadekvátnych situáciách, prípadne trvá dlho a je silný, ide o úzkostnú poruchu. Takouto poruchou trpia dve percentá populácie pravidelne.

No spomínaných 12% zažije každý rok aspoň pár krát záchvat paniky, pričom ženy sú postihnuté dvakrát častejšie ako muži. Zrazu pocítite silnú úzkosť a hrôzu, ktorá sa dostaví naozaj v sekunde. A neraz bez zjavnej príčiny. V tej chvíli sa snažíte utiecť, nejako prekonať situáciu, no nie vždy to ide. Následne sa snažíte vyhýbať danému miestu zo strachu, že sa panický atak zopakuje.

 

Ako sa prejavuje?

Počas samotného záchvatu stráca dotyčný nad sebou kontrolu, alebo to aspoň tak pociťuje. Obáva sa omdletia, dokonca aj smrti, či zošalenia. Mnohí ľudia za začnú strachovať, že ochoreli nejakou vážnou chorobou a toto sú prvé vážne príznaky konca. Takýto atak trvá päť minút až pol hodiny. Aj po záchvate sa cítite zoslabnutý, trasiete sa, ste vyčerpaný a stále napätý.

Veľmi často cítite počas panického záchvatu silné búšenie srdca, tlak na hrudi, pocity na zvracanie a nevoľnosť. Tiež brnenie v prstoch, nadmerné potenie, pocity horúčavosti alebo naopak chladu, lapanie po dychu. Zakrúti sa vám hlava, máte zahmlené videnie a akoby ste sa dusili.

ako prekonať panický záchvat

 

Ako prekonať panický záchvat?

Panikou trpí množstvo ľudí, volajú záchranku a zbytočne končia v nemocnici. Prirodzene, netreba to podceňovať, ale skúste sa naučiť, ako si efektívne pomôcť. Najskôr sa zamerajte na príčiny atakov a tie skúste zvládnuť.
Odborníci odporúčajú základ, ktorý vychádza zo životosprávy: dostatok pravidelného spánku, žiadny alkohol ani iné návykové látky, fyzická aktivita ap.

Prvé sa môžete naučiť relaxačné techniky. Nácvik upokojujúceho dýchania dvakrát denne po päť minút. Čiže už preventívne, aj keď nemáte žiadny pocit úzkosti. Ďalej je vhodná joga, meditácia, autogénny tréning.

Už keď pocítite prvé príznaky záchvatu, musíte sa sústrediť a vedome si hovoriť: áno, môj atak teraz spustil asi to a to, no odznie to, pominie, len musím vydržať. Snažte sa dostať pod kontrolu svoj dych a možno aj „nasilu“ začnite zhlboka a poctivo dýchať. Uvoľnite svaly a odveďte pozornosť iným smerom: začnite si vedome všímať predmety vo vašej blízkosti, zvuky, vône, či farby.

Rozdýchajte záchvat
Stačí pár krokov a zvládnete to: najskôr zadržte dych na tri sekundy. Potom dlho vydýchnite (asi 6 sekúnd). Krátka pauza a nadýchnite sa rýchlejšie, asi za 3 sekundy. Zadržte dych na 3 sekundy, vytlačte brušnú dutinu dopredu a zasa dlho vydýchnite (6 sekúnd). Toto opakujte aj 10-krát.

 

Čo ak je to infarkt?

Keď niekto dostane prvý panický atak, môže sa domnievať, že ide o infarkt. A tak zavolá záchranku…a kým tá príde, atak už doznieva. V nemocnici urobia potrebné vyšetrenia, zhodnotia EKG a laboratórne vylúčia infarkt. Idete domov.
Pri ďalšom panickom ataku však už viete rozlíšiť, či ide o záchvat alebo infarkt. Tie prejavy sú veľmi podobné až rovnaké. Pomôcť podľa lekárov môže toto: hlavné príznaky chorého srdca ako je bolesť na hrudi, dušnosť, búšenie srdca a slabosť sa zhoršujú pri námahe a zlepšujú v pokoji.
Pri panickom záchvate to je iné: ťažkosti sa objavujú často v pokoji, pri odpočinku a úplne nečakane.

ako prekonať strach z kritikyPrečítajte si tiež
Strach z kritiky. Ako sa ho zbaviť a čo pomáha?

 

Na čo si ešte mám dať pozor?

Ak máte množstvo povinností, myslite na ne priebežne. Nenechajte si ich nahromadiť, aby vás neprevalcovali, To isté platí pre vzťahy – naučte sa byť asertívny a nedovoľte, aby vás ľudia zavalili svojimi problémami, či požiadavkami.

Skúste sa naozaj zastaviť a zamyslieť, čo najčastejšie spúšťa vaše úzkostné záchvaty. Po akých situáciách k nim dochádza. Niekedy dokážete nájsť spoločného menovateľa a potom sa stým ľahšie pracuje.

Podľa skúseností lekárov môžu panické ataky spustiť určité životné situácie. Napríklad strata rodičov v detstve a počas dospievania. Nedostatočná emocionálna podpora rodiny a najbližších. Významná životná zmena, bolestivý rozvod, trauma ap.

Možno ste vo filmoch videli, ako ľudia v záchvate paniky dýchajú do papierového vrecúška. Pomáha to?
Pravdou je, že pri panickom ataku máte problém s hyperventiláciou. Cítite mravčenie okolo úst, v prstoch, motá sa vám hlava a máte pocit, že sa nemôžete nadýchnuť. Dýchanie do papierového vrecka pomáha účinne normalizovať biochemickú rovnováhu v krvnej plazme a zabraňuje tak nežiadúcim následkom hyperventilácie.

Foto: Pixabay.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author