Chystáte sa na pracovný pohovor a veľmi vám na ňom záleží? Môže to byť práca vašich snov a nechcete nič pokaziť? Životopis a motivačný list pravdepodobne už majú, teraz musíte spraviť na pohovore čo najlepší osobný dojem. Väčšina ľudí sa tejto chvíle obáva, nie je to nič zriedkavé – každý sa snaží vyzerať čo najlepšie, no občas prehliadame aj tie elementárne zásady.
Základné pravidlá, ako prísť načas, slušne (primerane) oblečení, čistí ap., to snáď nemusíme opakovať. No existuje niekoľko chýb, ktorých sa dopúšťajú mnohí a opakovane. Niektoré by nám ani nenapadli, že môžu prekážať alebo nám zhoršiť pozíciu, no je to tak. Preto sa už vopred pripravte, premyslite si, ako budete vystupovať a čo budete hovoriť. Ešte raz si prejdite CV a motivačný list, lebo z nich personalisti vychádzajú a zvyknú si údaje overovať.
Naštudujte si informácie o firme, pre ktorú chcete pracovať. Zistite si rozsah činností, ktoré by zahŕňala vaša pozícia, naučte sa niečo o histórii firmy, o vedení a postavení na trhu.
Pozor na doplnky
- Ak ste dáma, neovešajte sa rôznymi náhrdelníkmi a náramkami, ktoré pri pohybe cinkajú…a lezú na nervy. Neprežeňte to ani s prsteňmi a nezvyčajnými kúskami na oblečení. Zbytočne odvádzajú pozornosť a zlý prvotný dojem sa len ťažko napráva.
- Ak je leto a svieti slnko, zložte si slnečné okuliare. Samozrejme z očí, to je základ, ale nevykladajte si ich ani na hlavu. Robte to na pláži, na rande, ale nie na pracovnom pohovore.
- Počúvate po ceste hudbu? Pozor na slúchadlá – pri vstupe do miestnosti ich nesmiete mať v ušiach, to je proste jasné. No nenechávajte si ich ani prevesené cez oblečenie, nech vám nevykúkajú ani z vrecka. A ak aj musíte čakať na pohovor, nekráťte si chvíľu počúvaním hudby. Mnohí zamestnávatelia to neradi vidia – môžu tak nadobudnúť dojem, že hudbu počúvate aj v práci, čo môže znižovať vašu koncentráciu a celkový pracovný výkon.
Mobil a hodinky
- Pri rokovaniach a pracovných stretnutiach to je veľmi časté. Vyložíte si na stôl mobil a neraz ho ani nestíšite. Len malé percento prepne mobil do letového režimu – veď čo ak ma budú zháňať? Určite bez vás hodinku či viac vydržia a vyzváňajúci mobil na stole je známkou neúcty voči partnerovi.
- To by ste mali dodržiavať aj na pracovnom pohovore – nevykladajte si mobil na stôl, aj keby to urobil potenciálny zamestnávateľ. Už pred stretnutím si mobil vypnite a odložte, aby ste sa mohli sústrediť na pohovor.
- Nevyťahujte mobil ani vtedy, ak sa chcete pozrieť na čas. A prirodzene, nepozerajte ani na hodinky. Sledovať okázalo čas na pracovnom pohovore je neúctivé. O čase rozhoduje personalista, či potenciálny zamestnávateľ a vy sa musíte prispôsobiť. Aj keby vám mal ujsť posledný autobus, nesmiete to dať na sebe vidieť.
Gestá a poloha
- Keď sme nervózni, zvykneme dynamickejšie gestikulovať, niekto skĺzne do afektu, ďalší preháňa mimické reakcie. Skúste sa vyvarovať divokých a nepatričných gest. Mnohí personalisti poznajú reč tela, majú túto oblasť naštudovanú, aby vedeli záujemcu posúdiť aj z neverbálneho prejavu. Preto sa skúste upokojiť, pôsobiť prirodzene a zdržať sa niektorých výrazných gest, ktoré robíte zvyčajne: ukazovanie prstom, zatínanie pästí ap.
- Dajte si však aj pozor, aby ste nepôsobili upäto a umelo. Sedieť ako sfinga, ktorá ledva pohne obočím, nie je určite ideálny parťák do tímu. Ak neviete, ako presne si máte sadnúť, nie ste sami. Mnohí ľudia nevedia, čo s rukami, nervózne hojdajú nohami, alebo sa kyvkajú celým telom. Najlepšie je sedieť vystretý, ale uvoľnený.
- Ruky neukrývajte, ani pod stôl, či za kabelku – neverbálne to signalizuje, že čosi skrývate. Neopierajte sa o lakte na stole, nepodupkávajte nohami, ani nerozhadzujte rukami, akoby ste riadili dopravu na križovatke.
Na pohovore
Spočiatku možno budete neistí – to je v poriadku. Dobrý personalista s tým ráta. No nebuďte zbytočne ostýchaví, „neošívajte sa“. Pozerajte sa partnerovi do očí, neuhýbajte pohľadom a komunikujte pokojne.
Pracovný pohovor sa väčšinou skladá z 5 častí:
- Smaltalk, čiže vstupný rozhovor. Ide o prvé sekundy, vstup do miestnosti, podanie ruky…veľmi dôležitý okamih, kedy sa tvorí prvotný dojem o človeku. Či vám je sympatický, či pôsobí priateľsky ap. Nevchádzajte do miestnosti ako veľká voda. A neutekajte v ústrety personalistovi, aby ste mu podali ruku. Počkajte na vyzvanie alebo neverbálne znamenie, podajte ruku, krátko a pevne, dívajte sa do očí a usmejte sa.
- Zoznámenie sa. Je to jedna z prvých viet – „Povedzte nám niečo o sebe.“ Neodbite to „veď všetko je v životopise“, alebo neistým „no, čo by som povedal…“. Pripravte sa na túto otázku. Neopakujte to, čo je v životopise, ale môžete začať jemne s humorom, duchaplne, ukážte hneď prvými vetami, že máte prehľad a viete, prečo chcete túto prácu.
- Prezentácia. V ďalšej časti vám zamestnávateľ predstaví trošku firmu, vašu budúcu pozíciu a následne sa pýta – máte naozaj záujem a prečo? budete vedieť vykonávať túto prácu? myslíte, že ste na ňu vhodný? Odpovedajte sebaisto, ale nie prehnane „naduto“. Poukážte na svoje kvality, prípadné úspechy. Vždy počúvajte druhú stranu a nechajte ju dohovoriť. Nikdy neskáčte do reči, aj keby sa personalista rád počúval a mal nekonečný monológ.
- Otázky. Už ste sa zoznámili a predstavili sa obidve strany. Na rade sú otázky z vašej strany – nebuďte zaskočení, ak vás vyzvú, aby ste sa pýtali. Pripravte si už vopred dve-tri otázky, ktoré naznačia, že naozaj máte záujem a neprišli ste iba „skúšať“. Neodbite to konštatovaním „myslím, že všetko už bolo povedané“, alebo „všetko mi je jasné“. Zamestnávatelia majú radi aktívnych pracovníkov, ktorí sa zaujímajú.
- Záver. Pohovor sa končí a z vás začne opadávať nervozita. Pozor na to, aby ste nestratili koncentráciu a príliš sa neuvoľnili. Ešte počkajte s ležérnosťou a familiárnosťou. Neoslavujte predčasne, aj keď máte zo seba super pocit. Spýtajte sa, čo bude nasledovať, ako bude výberový proces pokračovať a kedy sa dozviete výsledok. Už z odpovede viete veľa vyčítať. Potom sa slušne rozlúčte.
Prečítajte si tiež
Viete, ako zapôsobiť svojím oblečením a doplnkami?
Ak vám stále chýbajú nejaké informácie, kliknite si na Profesiu a prečítajte si Ako sa pripraviť na pohovor. Alebo si kúpte knihu, kde sa táto oblasť podrobne rozoberá – z našich skúseností odporúčame 101 nejčastejších otázek a nejlepších odpovědí u přijímacího pohovoru (Grada, 2011) alebo Jak najít zaměstnání.
Zaujímavá a inšpirujúca je kniha Umenie vystupovať, ktorá obsahuje množstvo príbehov ľudí, ktorí sa naučili dosahovať úspech v stresujúcich situáciách.