4 cviky na oči, ktoré vás uvoľnia, posilnia zrak a zbavia strnulosti

LinkedIn

Pandémia covidu okrem iného spôsobila, že má oveľa viac ľudí problémy so zrakom. Najmä deti museli dlho pozerať na monitory počítača pri domácom vyučovaní, ale aj dospelí dali zabrať svojmu zraku. Pri home office sme neraz mali zapnutý počítač celý deň a po práci sme si pozreli niečo na Netflixe, prečítali nejaké správy na portáloch, posurfovali po sociálnych sieťach… Oveľa častejšie sme vo svete modrého svetla, ktoré vyžarujú digitálne zariadenia a naše oči sú unavenejšie.
Máme pre  vás 4 jednoduché cviky na oči, ktoré môžete robiť kedykoľvek počas dňa, aby ste uvoľnili zrak, nechali ho oddýchnuť, dodali mu nový impulz a vyhli sa tak neskorším problémom so zrakom.

 

4 jednoduché cviky na oči

Podľa odborníkov a oftalmológov je po covidovej pandémii oveľa vyššie riziko zvyšovania krátkozrakosti. Počet krátkozrakých ľudí sa zvýšil po masovom zavedení počítačov a covid nám v tomto smere len prihorší.
Displej je pre oko úplne iným podnetom ako strana v učebnici alebo knihe. Písmená nie sú také ostré ani ohraničené a takisto je iný kontrast medzi textom a pozadím. Dobre nám nerobia ani rôzne odlesky. To všetko sťažuje činnosť oka a núti ho do väčšej námahy. Preto je dobré si niekoľkokrát za deň „zacvičiť“ očné cviky.

Hrozí vám akomodačný spazmus?
Pri tomto probléme dôjde nadmernou námahou ku kŕču v ciliárnych svaloch riasinkového telieska šošovky, ktoré umožňujú akomodáciu – zaostrenie. Oko potom nie je schopné prirodzene zaostriť a deti tak vnímajú problémy s videním do diaľky.

4 cviky na oči

ikona oko1. Pravidlo 20-20-20 na odpočinutie

Po 20 minútach práce na počítači preostrite na 20 sekúnd na predmet vo vzdialenosti 20 stôp, čiže asi šesť metrov, aby si oči odpočinuli.
Pri práci na počítači totiž zabúdame žmurkať, čím sa oči vysušujú. Preto občas zámerne žmurknite alebo na chvíľu oči zatvorte, aby sa obnovil slzný film.

 

ikona oko2. Svetelná meditácia na posilnenie

Sadnite si do tmavej miestnosti a umiestnite vo vzdialenosti asi dva metre od seba vo výške hlavy zapálenú sviečku. Najskôr zavrite oči a niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite. Potom oči otvorte a pozorujte plameň sviečky. Pozerajte sa naň asi 60 sekúnd. Možno vám začnú tiecť slzy, to je v poriadku. Potom oči zatvorte a znova sa zhlboka nadýchnite. Niekoľkokrát opakujte. Toto cvičenie čistí oči a posilňuje očné svaly, okrem toho odbúrava stres.

 

ikona oko3. Očné cvičenie proti strnulosti

Keď sa dívame zamyslene a koncentrovane na monitor či displej, očné svaly sú neustále napäté. A pocit napätia a strnulosti sa môže prenášať aj ďalej do tela, čiže začnete pociťovať strnulosť šije, krku, bude vás bolieť hlava ap.

Skúste nasledujúci cvik: sadnite si pohodlne, ale chrbát by mal byť vzpriamený. Trite dlane o seba, aby sa zahriali a potom si ich na 30 sekúnd položte na zatvorené oči. Ruky nechajte klesnúť, paže sú uvoľnené.
Teraz oči otvorte a pohľadom opisujte veľké kruhy. Najskôr niekoľkokrát v smere hodinových ručičiek a niekoľkokrát proti nemu. Opakujte asi dve minútky.
Potom desaťkrát pohľadom opíšte ležatú osmičku, najskôr jedným, potom zase druhým smerom.
Na záver zase o seba trite dlane a položte si ich na chvíľku na zatvorené viečka. Váš zrak to uvoľní.

zlozvyky, ktoré vám ničia zrakPrečítajte si tiež
10 zlozvykov, ktoré vám ničia zrak.

 

ikona oko4. Striedanie pohľadu na uvoľnenie

Posaďte sa vzpriamene, chrbát je opretý o operadlo a ramená nechajte voľne zvesené. Pri nádychu pohľad pomaly zdvíhajte hore, pri výdychu ním klesajte zase dole. Opakujte osemkrát. Potom v rytme dychu pohľad zamerajte osemkrát ďaleko doľava a doprava. Takto trénujete očné svaly a uvoľníte si tak natiahnuté svalstvo šije a ramien.

Foto: Unsplash.com, Pixabay.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author