Druhy ryže. Vyznáte sa v nich? A viete, ako ich variť a na čo sú vhodné?

LinkedIn

Asi neprejde týždeň, aby ste nemali na tanieri ryžu. Aspoň raz. Táto potravina totiž patrí k základom nášho jedálnička, no možno neviete, že existuje viacero druhov a ako sa ktorý správne pripravuje. Vyskúšali ste už indiánsku ryžu? Alebo červenú bhutánsku? Isto poznáte basmati, paraboiled…ktorá je najkvalitnejšia?
Spoznajte druhy ryže prostredníctvom tohto prehľadného manuálu.

 

Druhy ryže

Ryža je nielen chutná, ale obsahuje tiež mnoho kvalitných bielkovín, niektoré esenciálne aminokyseliny a navyše neobsahuje lepok.  Ryža natural obsahuje veľa vlákniny, čo ocení každý z nás a tiež vitamíny a minerálne látky.

Správne varenie ryže je jednoduché: ryžu najskôr prepláchnite pod tečúcou vodou a uvarte ju „al dente“, čiže na skus. Ak ju rozvaríte, nielenže nechutí, ale zvyšuje sa tak aj glykemický index. Tým sa zvyšuje hladina glukózy v krvi a tvorba inzulínu v tele. Trávenie sa zrýchľuje a čoskoro máme opäť pocit hladu.

Ak sa pýtate, či biela alebo hnedá – závisí to od stupňa pomletia. U hnedej ryže natural sa zachováva celé zrno, zatiaľ čo biela je už olúpaná a tak aj ochudobnená o cenné látky, ktoré obsahuje šupka. Takže radšej hnedú natural ryžu, pričom pri natural treba počítať s dlhšou dobou varenia.

Guľatozrnná ryža je vláčnejšia a lepkavejšia, dlhozrnná ostáva po uvarení sypká a tvrdšia.

druhy ryže

ikona ryzaKlasická biela ryža lúpaná

Táto ryža sa po zbere vymláti, zrno sa zbaví dvoch vrstiev šupky a nakoniec sa bieli. Už z tohto vidíte, že je ochudobnená o väčšinu výživných látok. Táto ryža obsahuje vysoký podiel škrobov, nemá takmer žiadne vitamíny, minerálne látky ani bielkoviny (v porovnaní s ryžou natural o 70%).

 

ikona ryzaRyža natural

Nazýva sa aj hnedá ryža a má len čiastočne obrúsenú šupku a neporušený klíček. Preto má až sedemkrát viac vlákniny ako biela ryža. Obsahuje tiež vitamíny skupiny B, vitamín E, horčík, zinok, vápnik a fosfor. Ryža natural má tiež protizápalové účinky. Pred varením je dobré namočiť ju na hodinku-dve.

 

ikona ryzaParaboiled ryža

Obsahuje trošku viac vlákniny ako klasická biela ryža a odlišuje sa formou spracovania, pri ktorom pomocou pary prechádzajú minerálne látky a vitamíny zo šupky do zŕn.
Je ľahko žltkastej farby, po uvarení však zbelie. Veľkou výhodou je, že sa nerozvarí a nelepí – varte ju cca 10 minút. Hodí sa ako príloha alebo na zahustenie polievok.

 

ikona ryzaJazmínová ryža

Má zlatohnedú farbu, je jemne lepivá, mäkšia a vyznačuje sa vôňou i lahodnou chuťou. Je bohatá na antioxidanty, má vlákninu, železo, draslík, fosfor a vitamíny skupiny B.
Hodí sa pre ľudí, ktorí majú problémy s hladinou cukru v krvi a tiež so zvýšeným cholesterolom.
Skvelá je na prípravu rizota či ryžového nákypu. Pred prípravou ju prepláchnite a potom varte na miernom ohni asi 15 minút.

Druhy ryže - jazmínová ryža

Jazmínová ryža

 

ikona ryzaBasmati ryža

Najkvalitnejšia ryža zo severnej Indie, ktorá sa nelepí. Má výraznejšiu orieškovú chuť a vôňu. Pripravuje sa skôr dusením ako varením. Jej výhodou je následne nižší glykemický index oproti iným druhom, neskôr nastupuje aj pocit hladu.
Obsahuje vlákninu, mastné kyseliny, zinok, fosfor, meď a bielkoviny. Je úplne bezlepková a dobre vplýva na trávenie.
Pred varením ju prepláchnite a namočte do vody na pol hodinku.

 

ikona ryzaBhutánska červená ryža

Pestuje sa vo vysokej nadmorskej výške v himalájskom pohorí na území Bhutánu. Má červenohnedú farbu a jemnú orieškovú vôňu. Varte ju cca 20 minút. Po uvarení získa svetloružovú farbu.

 

ikona ryzaDivoká indiánska ryža

V skutočnosti ide o semená severoamerickej vodnej trávy, ktoré sú dlhé, tmavé a obsahujú veľké množstvo vitamínu B. Často sa pridáva do šalátov spoločne s ryžou basmati. Pripravuje sa približne 30 minút, niekedy dokonca až 45 minút a treba ju deň vopred namočiť do vody.

ryža na tanieriPrečítajte si tiež
Ryža – naozaj obsahuje arzén? A ako ju správne variť?

 

ikona ryzaArborio ryža

Je ideálna na prípravu krémového rizota. Názov má podľa talianskeho mesta Arborio a ide o guľatozrnnú ryžu s vysokým obsahom amylopektínu, ktorý jej dodáva krémovosť. Má nízky glykemický index, takže lepšie zasýti. Varí sa dlhšie, 18 až 20 minút.

 

ikona ryzaSushi ryža

Správny druh ryže na domáce sushi. Je síce drahšia ako klasická biela ryža, ale rozhodne ju niekedy vyskúšajte. Sushi ryža má krátke a guľaté zrnká, ktoré obsahujú veľa škrobu. Práve ten zabezpečí lepivosť. Zoženiete ju v ázijských obchodoch, či špecializovaných predajniach zo zdravou výživou.

 

Ďalšie typy ryže

  • Texmati ryža má podobný charakter ako Basmati. Pochádza z Texasu.
  • Patna je najkvalitnejšia dlohozrná ryža s neutrálnou chuťou a vôňou.
  • Ryža  Carnaroli sa podobná ryži Arborio a rovnako sa pestuje najmä v Taliansku.

 

Foto: Vecteezy.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author