Jeff Bezos, zakladateľ Amazonu: “Chcem svoje vlastné Hry o tróny.”

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Jeff Bezos, podnikateľ, miliardár, zakladateľ Amazonu a Blue Origin mal vždy na muške Hollywood. Vždy chcel, aby Amazon produkoval televízne a filmy a seriály.
Keď bola možnosť usporiadať večierok s hollywoodskymi celebritami, okamžite súhlasil: “Zorganizujeme to u mňa doma.”
V jeho dome v Beverly Hills zariadenom v španielskom štýle s rozlohou vyše tisíc štvorcových metrov, ktorý kúpil za 24 miliónov dolárov, sa zhŕkli všemožné celebrity. Matt Damon, Casey Affleck, Andy Garcia a Megan Mullallyová, legendy Faye Dunawayová, Diane Keatonová, aj Ben Kingsley.
Ak mal večierok upútať pozornosť a vyzdvihnúť prítomnosť Amazonu v Hollywoode, podarilo sa mu to dokonale…

 

Amazon a Netflix

Výborne o tejto filmovo-seriálovej etape píše Brad Stone v knihe Nespútaný Amazon.
Amazon Studios, Amazon Prime… Jeff Bezos chcel proste ovládnuť aj filmový priemysel.
Už po spomínanom večierku začali médiá spomínať Amazon jedným dychom s Netflixom, vtedy ďalším hollywoodskym nováčikom tvoriacim radikálnu budúcnosť zábavného priemyslu.

Zápolenie s Netflixom o prémiové programy a distribúciu bolo nákladné, vyčerpávajúce a v konečnom dôsledku malo len malý vplyv na vyváženosť hospodárskej súťaže. Obe spoločnosti dostali cennú lekciu, ktorú pred dvadsiatimi rokmi utŕžili aj prémiové televízne kanály ako HBO a Showtime: súperením o to, kto zaplatí viac za licencie na rôzne filmy a relácie, bohatli hlavne hollywoodske štúdiá a iné inštitúcie zábavného priemyslu, kým oni skončili s takmer identickými službami, ktoré z nich iba ťahali peniaze. Ak chceli prilákať divákov skutočne unikátnymi ponukami, bolo oveľa logickejšie pokúsiť sa vyprodukovať vlastné televízne seriály a filmy.

kniha Nespútaný Amazon

 

Chcem svoje Hry o tróny

Jeff Bezos AmazonJeff Bezos spozoroval, že desaťročia starý spôsob produkcie a distribúcie seriálov a filmov sa mení, a preto chcel Amazonu v budúcnosti zabezpečiť prominentné miesto v tomto odvetví. Aj projekty Alexa, obchody Amazon Go a Amazon India sa mohli na začiatku zdať ekonomicky nie príliš výhodné, no príležitosti na zarobenie balíka peňazí sa neskôr vždy objavili. V tom čase sa spoločnosť pripravovala zaviesť Prime Video v 242 krajinách ako samostatnú službu, za ktorú sa malo platiť osobitne.

Vnútri Amazon Studios postupne rástlo napätie. Ich nezávislé filmy zbierali samé chvály, no nebol to práve ten druh zábavy stredného prúdu, ktorá by pritiahla obrovské publikom po celom svete a podporila by ďalšie odvetvia Bezosovho internetového impéria.
„A tak dal Bezos svojím ľuďom zadanie,“ píše B.Stone vo svojej knihe. „Vznášalo sa nad nimi ako Damoklov meč a prispelo k nepredvídateľnej sérii udalostí, ktoré odstránili lesk amazonovského pôsobenia v Hollywoode a dočasne uvrhli na firmu tieň kontroverzie: „Chcem svoje vlastné Hry o tróny.“

 

Amazon Prime

V roku 2006 vznikla služba Amazon Unbox, ktorá sa o dva roky neskôr premenovala na Amazon Video on Demand. Platforma slúžila najmä na okamžité sťahovanie zakúpených filmov. V roku 2011 sa premenovala na Amazon Instant Video, ktorá umožňovala predplatiteľom služby Amazon Prime sledovať rôzne filmy a seriály.

Amazon Prime bola predplatná služba, ktorá svojim zákazníkom poskytovala dodanie tovaru s 2-dňovou lehotou. So silnejúcim Netflixom začal Amazon oveľa viac investovať do vlastných originálnych seriálov a filmov. Spomeňme projekty ako The Grand Tour, The Boys, Good Omens, Mozart in the Jungle, Goliath, či nedávno veľmi úspešný Jack Ryan.

televízia Amazon Prime

 

Vlastný originálny obsah

Filmového nadšenca Bezosa nadchýnala predstava produkovania vlastného obsahu. Vyplynula z toho ďalšia významná dlhodobá aktivita popri Alexe, obchodoch Amazon Go, expanzie do Indie a Mexika a Amazon Web Services. Na prekvapenie vedúcich v Amazon Studios, ktorí sa čudovali, či šéf stomiliardovej spoločnosti nemá na práci iné veci, ich Bezos pravidelne pozýval do Seattlu prediskutovať, ktoré seriály dostanú zelenú.
„Najlepšie na tomto pilote je, že trvá len pol hodiny,“ sťažoval sa začiatkom roka 2015 počas diskusie o  tom, či vybrať The New Yorker Presents – dokumentárny seriál od ikonického časopisu Condé Nast.

Bezos tvrdil, že mediálne odvetvie zväčšilo príťažlivosť a „chytľavosť“ služby Amazon Prime, čo zase motivovalo ľudí míňať viac na stránkach Amazonu. „Keď vyhráme Zlatý glóbus, pomôže nám to predať viac topánok,“ povedal na pódiu technologickej konferencie v roku 2016.

Aj táto vetva jeho podnikania dokazuje, aký geniálny je Jeff Bezos. Presne o tom je aj kniha Nespútaný Amazon – príbeh  o trochu čudáckom chlapíkovi, technologickom nadšencovi, ktorý zmenil svoj sen na globálny úspech. V Amazone vládol tvrdou rukou a z celkom úspešnej maloobchodnej firmy spravil jeden z najmocnejších podnikov globálnej ekonomiky.
Je to príbeh o tom, ako spoločnosť zarába peniaze, aký veľký vplyv má na spotrebiteľov a ako sa prijímajú rozhodnutia, ktoré najskôr nemusia vyzerať nádejne, no neraz prerastú do dominantného prvku na trhu.

 

(Tento článok nie je reklamný ani PR článok pre Amazon či iný subjekt. Ide len o zaujímavý náhľad do vnútra Amazonu, na osobu Jeffa Bezosa, ktorý patrí medzi najlepších biznismenov súčasnosti.)

Foto: Motýľ, Unsplash.com


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.