Dnešné nakupovanie charakterizujú 2 extrémne situácie – buď ide o rutinu alebo o zážitok, na ktorý sa treba pripraviť. Konkrétny model vyplýva len na základe priorít a podľa charakteru vyhľadávaného tovaru a služby. Zároveň je nakupovanie procesom. Vyvíja sa v čase, priestore a za ďalších meniacich sa podmienok.
Prečo vlastne nakupujeme?
Jednoduchá otázka, ale odpoveď sa predkladá čoraz ťažšie. Je to najmä v situáciách, keď nakupujeme len pre plný košík, resp. pocit uspokojenia. Cítime sa spokojnejšie, že sme využili čas na nadobudnutie nových vecí, zážitkov a popri tom neraz aj kontaktov.
Na túto stránku nakupovania okamžite reagujú moderné obchodné centrá spolu s konkurenciou. Predkladajú „full servis“ – čím naplnenejší, tým pre zákazníka jednoduchším riešením, prečo vlastne nakupovať. Nakupovanie tu v podstate vystupuje ako okrajová záležitosť, zatiaľ čo spoločenský a zážitkový aspekt vyhráva.
Kritérium prostredia v procese nakupovania
Dnes už neplatí ani to, že nákupy realizujeme len v najbližšom a dobre známom prostredí. Postupne sa rozvinul tzv. nákupný turizmus a cestovanie za výhodami. Vyplývajú jednak z konkurencieschopnosti, z boja o výhodnejšie zľavové ponuky a klubové podmienky. Pre bližšiu orientáciu vznikajú online zoznamy obchodov a centier so základnými údajmi. Je tomu tak aj na stránke mapaobchodov.sk, kde nájdete všetky vami vyhľadávané nákupné centrá aj s presnými informáciami, ktoré sa vám v procese nakupovania bezpochyby zídu.
Na príklade vyhľadávaného OC Central Bratislava získavame okamžite informácie o dostupných obchodoch – buď v abecednom zozname alebo podľa zamerania. Základným údajom sú najbližšie kontakty, mapa, trasa, poprípade možnosti dopravy zo susedných mestských častí alebo obcí.
Prečítajte si tiež
Rady do domácnosti. Ako zatočiť s infláciou v kuchyni a pri varení?
Kritérium času v prebiehajúcom nákupnom procese
Aj pre toto hľadisko sú známe 2 situácie. Nákupy prebiehajú, pretože si to aktuálna situácia žiada alebo nakupovaním vyplňujeme časovú pauzu. Taktiež samotný proces prebieha ako neplánovaný, pozvoľný – nákupy orientujeme na to, čo nás v danom momente zaujme alebo ako okamžitý, náhly s presným vymedzením času a vyhľadávaného tovaru. V každom prípade sa nájdeme aj v jednom, aj v druhom nákupnom kolobehu.
TS, foto: Rawpixel.com / Shutterstock.com