Novodobé nakupovanie: Ktoré činitele nás najviac ovplyvňujú?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Dnešné nakupovanie charakterizujú 2 extrémne situácie – buď ide o rutinu alebo o zážitok, na ktorý sa treba pripraviť. Konkrétny model vyplýva len na základe priorít a podľa charakteru vyhľadávaného tovaru a služby. Zároveň je nakupovanie procesom. Vyvíja sa v čase, priestore a za ďalších meniacich sa podmienok.

Prečo vlastne nakupujeme?

Jednoduchá otázka, ale odpoveď sa predkladá čoraz ťažšie. Je to najmä v situáciách, keď nakupujeme len pre plný košík, resp. pocit uspokojenia. Cítime sa spokojnejšie, že sme využili čas na nadobudnutie nových vecí, zážitkov a popri tom neraz aj kontaktov.
Na túto stránku nakupovania okamžite reagujú moderné obchodné centrá spolu s konkurenciou. Predkladajú „full servis“ – čím naplnenejší, tým pre zákazníka jednoduchším riešením, prečo vlastne nakupovať. Nakupovanie tu v podstate vystupuje ako okrajová záležitosť, zatiaľ čo spoločenský a zážitkový aspekt vyhráva.

Kritérium prostredia v procese nakupovania

Dnes už neplatí ani to, že nákupy realizujeme len v najbližšom a dobre známom prostredí. Postupne sa rozvinul tzv. nákupný turizmus a cestovanie za výhodami. Vyplývajú jednak z konkurencieschopnosti, z boja o výhodnejšie zľavové ponuky a klubové podmienky. Pre bližšiu orientáciu vznikajú online zoznamy obchodov a centier so základnými údajmi. Je tomu tak aj na stránke mapaobchodov.sk, kde nájdete všetky vami vyhľadávané nákupné centrá aj s presnými informáciami, ktoré sa vám v procese nakupovania bezpochyby zídu.

Na príklade vyhľadávaného OC Central Bratislava získavame okamžite informácie o dostupných obchodoch – buď v abecednom zozname alebo podľa zamerania. Základným údajom sú najbližšie kontakty, mapa, trasa, poprípade možnosti dopravy zo susedných mestských častí alebo obcí.

rady do domácnostiPrečítajte si tiež
Rady do domácnosti. Ako zatočiť s infláciou v kuchyni a pri varení?

Kritérium času v prebiehajúcom nákupnom procese

Aj pre toto hľadisko sú známe 2 situácie. Nákupy prebiehajú, pretože si to aktuálna situácia žiada alebo nakupovaním vyplňujeme časovú pauzu. Taktiež samotný proces prebieha ako neplánovaný, pozvoľný – nákupy orientujeme na to, čo nás v danom momente zaujme alebo ako okamžitý, náhly s presným vymedzením času a vyhľadávaného tovaru. V každom prípade sa nájdeme aj v jednom, aj v druhom nákupnom kolobehu.

TS, foto: Rawpixel.com / Shutterstock.com


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.