Menej vecí znamená viac radosti. To je jedno z tajomstiev lepšieho a pokojnejšieho života. Určite ste zažili, že zhromažďovanie vecí v dome je oveľa ľahšie, ako sa ich potom zbaviť. A psychológovia pritom neustále opakujú – keď máte poriadok v dome, byte, či na pracovisku, podvedome si upracete aj v hlave, v živote a sústredíte sa na podstatné veci. „V domácnosti nedržte nič, čo sami nepovažujete za užitočné alebo krásne,“ povedal kedysi William Morris, anglický sociálny reformátor a umelec, ktorý sa zaslúžil o zdokonalenie polygrafie.
Veľakrát si v živote niečo kúpime len preto, aby sme vyplnili pocit prázdna. Len preto, lebo sme znudení či nešťastní. Ospravedlňujeme si to vymyslenými argumentmi ako: bolo to predsa vo výpredaji, bola to fakt dobrá cena, naozaj sme to potrebovali, zaslúžim si to, veď tak tvrdo pracujem…
Ale v skutočnosti kupujeme ďalšiu vec v snahe vyriešiť oveľa hlbší problém. „Veci samy osebe nie sú zlé ani nebezpečné, ale vo svete, kde nás nonstop presviedčajú, že to, čo máme, nie je dosť dobré, nás veľmi rýchlo môže pohltiť láska k veciam,“ vysvetľuje Ruth Soukupová v knihe Lepšie žiť, menej míňať. Prezrádza v nej 12 tajomstiev spokojného života.
Honba za krajšími hračkami, lepšími šatami, parádnejším domom, lepším autom, novším počítačom a dokonalejším mobilom zatlačí podľa nej do úzadia to, na čom naozaj záleží.
Poriadok v domácnosti
Poriadok plodí poriadok. Zo začiatku to je vyčerpávajúce a pri takom množstve predmetov, ktoré máte doma, zaberie ich vytriedenie naozaj čas. Aj energiu. A presviedčanie, odriekanie. Občas sa vám bude zdať, že sa vám to ani nikdy nepodarí celkom zavŕšiť, no treba vytrvať a postupovať krok za krokom.
Ruth Soukupová ponúka vo svojej knihe niekoľko užitočných tipov, ako sa dlhodobo zbaviť zbytočností. Ak sa vám váš byt zdá zaprataný a potrebujete ho prevzdušniť, možno vám jej návod pomôže.
Takto začnite…
- Spravte prvotné prečistenie. Vezmite škatuľu alebo veľké odpadkové vrece a prejdite s ním celý dom. V každej miestnosti sa sústreďte na to, čo je tam zbytočné – odpad alebo predmety, ktoré nepoužívate. Berte len predmety, ktoré sú voľne položené, tými, čo máte v zásuvkách a skriniach, sa v tejto chvíli ešte trápiť nemusíte. Zozbierané veci buď vyhoďte, alebo ich vložte do škatule s predmetmi určenými na darovanie. Je to pomerne jednoduchý a bezbolestný postup, ako za krátky čas dosiahnete viditeľný pokrok.
- Zamerajte sa len na jednu oblasť. Keď sa vám podarilo úspešne ukončiť povrchovú „čistku“, môžete sa pustiť hlbšie. Dajte na moje rady – naozaj vám neodporúčam náhodne odpratávať veci z viac ako jednej oblasti naraz. Takýto postup vás veľmi rýchlo unaví. Začnite radšej menším, zvládnuteľným priestorom – vyberte si jednu miestnosť, kút, šatník alebo skrinku. Prichystajte si škatuľu s predmetmi určenými na darovanie, druhú, kde budete dávať veci, ktoré treba vrátiť na miesto, a odpadkové vrece na predmety na vyhodenie. Pustite sa do práce a neodbiehajte, kým neskončíte.
- Vyhadzujte bez milosti. Povedzte si, že si necháte len to, čo naozaj používate, a nebudete brať ohľady na to, koľko ktorá nesmierne ťažké. Preto musíte postupovať bez milosti. Keď veci preberáte, aby ste urobili skutočný poriadok, položte si tieto otázky:
Používame to, nosíme to alebo sa s tým hrávame?
Ak ide o oblečenie: Je nám to ešte dobré?
Fungujte to?
Obohacuje to nejako náš život?
Má to pre nás citovú hodnotu?
Nevyužil by to niekto iný lepšie?
Je veľmi šikovné roztriediť si veci na štyri rôzne skupiny, dávať ich na štyri kôpky.
Prvou kategóriou sú predmety, ktoré chceme ponechať viac-menej tam, kde sú, ale po uprataní priestoru ich možno umiestnime trochu inak.
Druhou skupinou budú veci určené na darovanie, tie môžeme vkladať priamo do škatule určenej na tento účel.
Tretiu skupinu bude tvoriť odpad, veci budeme dávať priamo do odpadových vriec.
Štvrtá skupina, to budú predmety, ktoré umiestnime niekde inde. Odkladajte si ich do škatule alebo do koša, dávajte ich skrátka na jedno miesto, aby ste stále neodbiehali do rôznych častí domu. Tento postup potom podľa potreby opakujte stále dookola.
Zbavte sa zbytočností
- Dostaňte to z domu von. Keď ste sa už rozhodli, že niečo pôjde preč, zbavte sa toho čo najrýchlejšie. Nenechajte škatule s predmetmi určenými na darovanie alebo na predaj len tak stáť v pivnici či garáži. Skôr či neskôr sa nájde v rodine niekto, kto sa v nich začne hrabať a skončia tam, kde boli. Len čo zaplníte škatuľu, naložte si ju do auta, aby ste ju mohli vyložiť na najbližšom vhodnom mieste, napríklad v zbierke na dobročinné účely. Ak niečo plánujte predať cez garážový výpredaj alebo cez internet, urobte to hneď.
- Spolupracujte. Je nevyhnutné, aby ste v otázke definitívnej likvidácie zbytočností z vášho domova boli s partnerom zajedno. Spoločne sa vám podarí dosiahnuť viac, prácu si môžete podeliť, môžete sa venovať naraz rôznym častiam domu, navyše partner pre vás bude motiváciou, môže vás povzbudzovať. Ak máte už dosť veľké deti, môžete do práce zapojiť aj tie, budú nadšené. Skúste im navrhnúť, že peniaze z vecí, ktoré sa vám podarí predať, pôjdu im. Riadne si vymedzte bojové pole – vy proti neporiadku – a nevzdávajte sa!
- Zastavte ďalší prílev. Tento krok môže byť zvlášť náročný pre milovníkov zliav, medzi ktorých patrím aj ja. No pravda je jednoduchá a jej podstata spočíva v tom, že ak sa naozaj chcete v živote odbremeniť od zbytočností a neporiadku, musíte prestať nakupovať ďalšie veci. Musíte byť odhodlaní spraviť čokoľvek, aby ste domov už nič nezvlačovali.
„Pre mňa je najúčinnejšie vyhýbať sa pokušeniu?“ priznáva Ruth Soukupová v knihe Lepšie žiť, menej míňať. „Lebo dodnes platí, že ak sa náhodou ocitnem v obchode či v nákupnom centre, vždy tam vidím čosi, čo by som si chcela kúpiť. A s najväčšou pravdepodobnosťou to nebude len jeden predmet. Takže ak jednoznačne, bez jediného zrnka pochybností niečo nevyhnutne nepotrebujem, radšej nikam nejdem.“
A to isté platí aj na akciové zľavy, garážové výpredaje a internetový obchod. Vždy treba mať na pamäti, že aj keď sa to možno naozaj oplatí, ešte to neznamená, že to naozaj potrebujem. Keď nekúpite nič, vždy vás to vyjde lacnejšie, ako keď kúpite niečo so zľavou. A len tak dosiahnete trvalý poriadok v domácnosti.
Mohlo by vás zaujímať aj
6 základných pravidiel upratovania podľa Marie Kondo.
- Vymedzte si presné hranice. Žijeme v období ohromného nadbytku a plytvania. Preplnený šatník je pre nás úplne bežný, no pred päťdesiatimi či šesťdesiatimi rokmi mala väčšina žien len niekoľko šiat a jedny topánky. K narodeninám a iným sviatkom dostávame množstvo darčekov, jeden či dva nám už nestačia, kuchyne a kúpeľne máme prepchaté rôznymi pomôckami, doplnkami, produktmi.
Dnes je všetko ľahko dostupné a cenovo prijateľné, a preto si musíme svedomito nastaviť vlastné obmedzenia. „Ja som si napríklad povedala, že v šatníku nesmiem mať viac oblečenia, než sa zmestí na štyridsať vešiakov,“ tvrdí Ruth Soukupová. „V porovnaní so šatníkmi v minulom storočí je to stále viac než dosť, ale pre mňa, a nazdávam sa, že aj pre väčšinu dnešných žien, je to dramatická zmena. Vyradila som všetko, čo mi už nebolo dobré alebo čo som na sebe nemala vyše roka, a pocit, že si nemám čo obliecť, sa zrazu stratil – stála som pred vynovenou garderóbou a páčilo sa mi úplne všetko, čo viselo v skrini.” - Dajte si záležať na kvalite, nie na kvantite. Tak sme si už zvykli na prísun lacných výrobkov, až občas zabúdame, že záleží na kvalite. V istej chvíli sme jednoducho tak veľmi znížili svoje nároky, že sa vôbec nezamýšľame nad tým, keď sa nám po roku pokazí mixér, keď sa nám na novom tričku po treťom praní pustí očko, keď sa nám po týždni pokazí nová hračka. Ak budeme nakupovať opatrne a kúpu tovaru dôkladne zvážime, čo môže znamenať aj to, že zaplatíme o čosi viac, aby nám tovar nejaký čas aj vydržal, budeme postupovať šetrne nielen vzhľadom na svoju peňaženku, ale aj vzhľadom na životné prostredie. Keď zistíte, že potrebujete niečo nové, dajte si záležať na tom, aby ste si kúpili kvalitný výrobok. Prečítajte si hodnotenie a radšej dajte prednosť miestnemu tovaru pred artiklami dovážanými zo zámoria. Namiesto krátkodobého ušetrenia neveľkej sumy uprednostnite trvalú hodnotu. Poriadok.