Zdá sa, že nosiť značkové oblečenie, šik doplnky, alebo sa voziť na super aute je pre Slovákov dôležitejšie ako mať bankové konto v pluse. Vedeli ste, že až 44% ľudí si neváha požičať na kúpu spotrebného tovaru? Čoraz častejšie žijeme na dlh, nemáme problém si požičiavať, no odborníci varujú pred nedostatočnou finančnou vzdelanosťou. Kupujeme sebe, aj darčeky pre iných na dlh a nejako nás to netrápi. Pritom nám stále chýba dostatočná finančná gramotnosť a neuvedomujeme si možné dôsledky. Viete toho o financiách naozaj dosť?
Už stredoškoláci majú vo finančnej gramotnosti priemerné znalosti. Kým pri často spomínaných produktoch (hypotéky) sa ich znalosti zlepšili, tak pri produktoch, ktoré reklama a internet nevysvetľujú, majú často mylné predstavy. Napríklad o nákupe na splátky si až tretina myslí, že nejde o úver. Tieto údaje vyplynuli z prieskumu, ktorý pre OVB Allfinanz Slovensko realizovala agentúra GfK na reprezentatívnej vzorke 500 študentov.
Povrchné informácie o financiách
Slovenskí stredoškoláci chápu finančné produkty na základe povrchne zachytených informácií z reklamy, internetu či sociálnych sietí. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj ich znalosti.
Najviac sa orientujú v hypotékach: až 80 % z nich pozná účel hypotekárneho úveru. Horšie to vyzerá pri spotrebných úveroch. Keďže reklama sa orientuje najmä na úrokové sadzby, posudzuje až 48 % výhodnosť úverov prostredníctvom tohto parametru. Iba 18 % študentov označilo za údaj o nákladovosti úveru ročnú percentuálnu mieru nákladov RPMN.
Podobne zle dopadli študenti pri nákupe na splátky: každý tretí je presvedčený, že nejde o úver.
Finančná gramotnosť
Prieskum zároveň ukázal, že vo vzdelávacích programoch zameraných na finančnú gramotnosť existuje ešte stále priestor na zlepšenie. Znalosti študentov, ktorí takýto program už absolvovali sa od zvyšku študentov líšili len málo. Čiastočné až výborné znalosti malo 78% študentov, ktorí absolvovali niektorý program oproti 75% medzi neabsolventmi.
„Vyššia finančná gramotnosť vytvára predpoklady na to, aby sa človek zamýšľal nad svojou finančnou budúcnosťou a bol v tejto oblasti aktívny. To jednoznačne ukazuje prax. Preto už siedmy rok organizujeme vzdelávací projekt pre základné školy Moja Família a v roku 2017 sme sa pustili do finančného vzdelávania stredoškolákov projektom Finančná sloboda,“ hovorí Ivica Chačaturianová, riaditeľka odboru vzdelávania OVB Allfinanz Slovensko.
Chaos v kartách
Rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov napriek tomu, že kartu k bežnému účtu využíva 73% študentov. Pojem debetná si študenti často vysvetľovali tak, že ide o prístup k povolenému prečerpaniu na účte. A o kreditnej karte si, naopak, časť študentov myslí, že je to karta ku kreditu na vlastnom účte.
Pozitívnym zistením prieskumu bolo, že viac ako 90% študentov deklarovalo, že majú vlastné peniaze a väčšina z nich si časť peňazí aj odkladá na neskôr. Znalosti v tejto oblasti však majú študenti pomerne povrchné. Napríklad vplyv inflácie na úspory však vie posúdiť len 50 % študentov.
„Je škoda, že téma dôchodkového sporenia je pre študentov pomerne vzdialená. Tomu, žiaľ, zodpovedajú aj znalosti v tejto oblasti. Na dôchodok si plánuje väčšina študentov začať sporiť až vo veku 30 rokov a neskôr, preto sa touto otázkou zatiaľ nezaoberajú. Pritom sporenie na dôchodok je dnes určite najdôležitejšou finančnou témou,“ vysvetľuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.
Prečítajte si tiež
11 tipov, ako mať správny rodinný rozpočet.
Ďalšie zaujímavosti z prieskumu
Prieskum ukázal, že najčastejším zdrojom informácií pre mladých ľudí je internet, kde hľadá odpovede na finančné témy 65% študentov z tých, ktorí majú o ne záujem.
Najzásadnejšie zistenia prieskumu:
- účel hypotekárneho úveru pozná 80% stredoškolákov
- RPMN označilo za údaj o nákladovosti úveru len 18% študentov
- kontokorent, ktorý nie je bežne komunikovaný v médiách, pozná len približne 40% študentov
- rozdiel medzi debetnou a kreditnou kartou dokáže popísať len polovica študentov
- o nákupe na splátky si vyše 30% študentov myslí, že nejde o úverový produkt
- vplyv inflácie na úspory vie posúdiť len 50% študentov
- II. a III. pilier si pletie (zamieňa) takmer 40% opýtaných
- dôležitým distribučným kanálom pre informácie je internet, kde by hľadalo odpovede na finančné témy 65% študentov
- 25% študentov vyjadrilo záujem o informácie z oblasti sporenia a investovania
Prieskum na vzorke 500 študentov
Prieskum realizovala agentúra GfK prostredníctvom online panela na reprezentatívnej vzorke 500 študentov. Do prieskumu boli oslovení študenti, ktorí ukončili SŠ štúdium v júni 2017 alebo nastúpili v septembri 2017 do predposledného a posledného ročníka strednej školy. Zastúpenie gymnázií, obchodných akadémií a ostatných stredných škôl s maturitou bolo rovnomerné vzhľadom na región a pohlavie.
— PR článok —