Víkendový syndróm. Ako nám škodí a čo proti nemu pomáha?

LinkedIn

Ešte ste o ňom nepočuli? Možne kdesi čosi, ale vlastne neviete, ako sa prejavuje a čo znamená. Pritom odborníci upozorňujú, že víkendový syndróm je čoraz rozšírenejší najmä u mladých. V západnom svete sa šíri ako epidémia, pravdepodobne v dôsledku súčasného štýlu života. Po ťažkom týždni sa tešíte na voľný víkend… a zrazu dostanete migrénu, rozbolia vás zuby, cítite sa oťapený a najradšej by ste zostali celý deň v posteli. Ako píše portál FromDoctor.com, “takíto ľudia sú neraz smutní, bez nálady, pociťujú úzkosť a nespokojnosť. Vlastne sa cítia unavenejší ako cez pracovný týždeň.”
Takýmto víkendovým syndrómom trpí vo svete až 10% ľudí a údajne sa toto percento bude výraznejšie zvyšovať!

 

Čo je víkendový syndróm?

Ide o zdravotné problémy, ktoré – ako názov napovedá – nastupujú v sobotu ráno a končia sa až v nedeľu večer.
Poviete si – prečo tieto problémy nastupujú práve v čase, keď môžeme relaxovať, úplne vypnúť, baviť sa venovať sa svojím koníčkom? Práve o to ide. Odborníci to vysvetľujú ako reakciu organizmu na náhle vypnutie stresu. Cez týždeň idete naplno, máte plno povinností, dedlajny a musíte doslova makať, aby ste to všetko postíhali. Vrátane domácnosti, k tomu prípadné rokovania, stretnutia ap.

Keď sa skončí pracovný týždeň a zobudíte sa do sobotného rána, všetok stres z vás opadne, ustúpi adrenalín, uvoľníte sa…a zrazu sa cítite ako zbití. Zostávate v posteli, poflakujete sa po byte, leňošíte alebo to dokonca musíte vyležať v posteli. Často aj do poludnia alebo pokojne celý deň. Aby ste v pondelok ráno mohli opäť naskočiť do pracovného kolotoča.

prekonajte víkendový syndróm

 

Prečo mu podliehame?

Ak patríte k ľuďom, ktorí sa prispôsobia určitej schéme týždňa, môžete mať problém. Zrazu totiž nedokážete vypnúť a nastupujú fyzické, i psychické problémy. Migréna prichádza takmer vždy. Ak sa snažíme tieto problémy „vyspať“, z nadbytku spánku bolí nielen hlava, ale neraz aj chrbát, keďže sme oveľa viac v posteli ako cez týždeň.

Mimochodom, kardiológovia už od roku 1978 sledujú tzv. syndróm sviatočného srdca. Takáto zmena z pracovného týždňa na víkend totiž zaťažuje srdce a narúša srdcový rytmus.
Víkendový syndróm sa tak môže prejaviť nielen bolesťami hlavy, chrbta, ochabne svalstvo, ale niekedy môže prísť aj zvracanie, bolesti brucha a kĺbov, poruchy videnia ap.
No a ruka v ruke s tým idú psychické problémy ako podráždenosť, neschopnosť zrelaxovať a tým napätie a nervozita.

rituály pre zdraviePrečítajte si tiež
33 rituálov pre zdravie, šťastie a väčšiu pohodu.

 

Ako prekonať víkendový syndróm?

Psychologička Jennifer Ragsdal z Oklahomskej univerzity robila výskum a zistila, že takémuto víkendovému syndrómu dokážu lepšie odolávať optimisti a pozitívne naladení ľudia.
Uhundraní, frustrovaní a každú chvíľu nahnevaní ľudia znášajú tento syndróm oveľa ťažšie. Akoby nevedeli vypnúť, stále sú napätí a odpočinok im vlastne ani nerobí dobre. Preto nedokážu zregenerovať a sú v začarovanom kruhu.

Takže áno, znie to ako klišé, ale lepšie je byť optimistom, ako uhundraným troublemakerom. S pozitívnou náladou si budete vedieť víkend vychutnať lepšie. Vybehnite na prechádzku do lesa, zašportujte si, odpočívajte doma, ale aktívnejšie ako zvyčajne.
Dôležité je aj jedlo – cez víkend máme akosi viac času a zvykneme sa prejedať. Niekedy zaradíme aj menej vhodné jedlo a tým zaťažíme svoj tráviaci systém. Podľa istého výskumu prijímame najviac kalórií práve v sobotu a nedeľu.

Najhoršie je, ak víkendovému syndrómu podľahne single, či samotár. Na dva dni sa de facto stiahne z očí, snaží sa nejako pretrpieť víkend a teší sa na pondelkové ráno. Naozaj dôležité je vedieť rozpoznať, kedy nás ťaží víkendový syndróm. Trpí ním totiž viac ľudí, ako si myslíme. Stávajú sa apatickými, smutnými, bez šťavy, čo pripisujú často ťažkému týždňu. Netreba sa však báť zájsť za odborníkom, ktorý sa bude vedieť pozrieť na váš stav z nadhľadu a s potrebnými profesionálnymi skúsenosťami.

Foto: Unsplash/Bruno Cervera, Unsplash/Hannah Busing

 


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar