Farebná výživa – jedlo podľa farieb

V článku 6 chutí pre vaše zdravie sme písali, že naše jedlo by malo každý deň obsahovať šesť chutí a sedem farieb. Tak aspoň učia predstavitelia dávnej indickej náuky o zdraví – ajurvédy. Táto zásada vraj zabezpečí, že si udržíme rôznorodú a vyváženú stravu. Pozrime sa teraz na farby v jedlách – jedlo podľa farieb.

V ovocí a zelenine nachádzame farby dúhy: červenú, oranžovú, žltú, zelenú, modrú, indigovú a fialovú. Tieto farby na tanieri potešia oči aj naše emócie. Všetky látky, ktoré sú nositeľkami týchto farieb, sú dôležité pre udržanie harmónie a správnych funkcií celého tela.
Pochopiteľne, že netreba zdôrazňovať, že ide o prirodzene sfarbené potraviny, nie umelo zafarbené cukrovinky a iné výrobky.
Prečo by sme si mali v našej strave dopriať všetky farby každý deň?

Jedlo podľa farieb

 Červené potraviny obsahujú lykopény a ďalšie antioxidanty, ktoré pomáhajú pri odstraňovaní voľných kyslíkových radikálov, chránia pred infarktom, zrážaním krvi a pred procesmi starnutia. Červených plodov nám príroda ponúka veľké množstvo, a preto ich každodenná konzumácia nepredstavuje nijaký problém.

Oranžovú a žltú farbu určuje obsah karoténov, prekurzorov pre tvorbu vitamínu A. Karotény sú látky s antioxidačnými účinkami, významné v prevencii rakoviny a na udržanie dobrého zraku. Najznámejšie potraviny z tejto skupiny sú pre nás mrkva, kukurica alebo moja obľúbená tekvica hokaidó.

Zelenú farbu udáva obsah farbiva chlorofyl, ktorý má ako ústredný atóm horčík. Vďaka horčíku a chlorofylu sú rastliny schopné prijímať a spracúvať energiu zo slnečného žiarenia.  Obsahujú aj kyselinu listovú (vitamín B9). Zelené potraviny sú základom nášho zdravia.

Modrú, indigovú a fialovú farbu určuje obsah antokyánov, ktoré sú nielen nositeľmi krásnych farieb, ale majú aj významné účinky na znižovanie krvného tlaku, udržiavanie zdravého srdca a zdravých ciev. Farba antokyánov sa mení v závislosti od pH. Fialová je v neutrálnom prostredí, modrá v zásaditom a červená v kyslom.

Biela farba. Najvýznamnejšími zástupcami ovocia a zeleniny bielej farby sú tvrdé plody: jablká, hrušky, banány, ďalej sem patria cibuľa, cesnak, karfiol, pór, uhorky a huby. Za dostatočný príjem bielej farby by sme však nemali považovať lyžicu cukru alebo biely rožok.

jedlo podľa farieb
Držať sa zásady „jedlo podľa farieb“ sa oplatí.

Farba potravín nezostáva bez povšimnutia vedcov v mnohých krajinách, ktoré skúmajú vplyv stravy na ľudské zdravie. „Farba je indikátorom prítomnosti biologicky dôležitých látok, napríklad flavonoidov, karotenoidov a antokyánov,“ vysvetľuje profesorka Anna Strunecká v knihe Babské rady profesorky Struneckej. „Farebnosť potraviny často rozhoduje o tom, či si ju človek vyberie na konzumovanie. Diétny sprievodca pre Američanov dokonca delí potraviny do piatich skupín podľa sfarbenia.“

Holandskí bádatelia uskutočnili analýzu súboru 20 069 účastníkov vzhľadom na konzumáciu ovocia a zeleniny a výskyt srdcovo-cievnych chorôb. Potraviny rozdelili podľa farby ich primárne jedlej časti na zelené, žlté/oranžové, červené/fialové a biele. Starostlivým a detailným klinickým vyšetrením vrátane fyzickej aktivity sledovali účastníkov štúdie v  rokoch 1993 – 2006. Zistili, že konzumácia mrkvy a oranžových potravín (25 g denne) znížila riziko srdcovo-cievnych chorôb o 32 %.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment