Ako sa chrániť pred infarktom? Tieto potraviny znižujú riziko infarktu

LinkedIn

Vedeli ste, že na Slovensku vyše 54% všetkých úmrtí spôsobujú srdcovocievne ochorenia? A  hlavnou príčinou týchto ochorení je ischemická choroba srdca. Riziko srdcového infarktu pritom hrozí väčšine z nás – prispieva k tomu životný štýl, ale pokojne aj to, ak celý deň sedíte v kancelárii a príliš sa nehýbete. Podľa dr. Igora BukovskéhoAKV dlhé vysedávanie v kancelárii podporuje ukladanie tuku vo vnútorných orgánoch, srdce obrastie tukom a zvyšuje sa záťaž. Takéto srdce je potom viac ohrozené infarktom – zjednodušene.
Preto treba aspoň každú hodinu vstať a rozhýbať sa, robiť niečo iné.
Čo ešte pomáha chrániť pred infarktom? Ktoré potraviny sa oplatí zaradiť do svojho jedálnička?

 

Zázračný beta-karotén a vitamín E

čo ochráni pred infarktom?Okrem bežných rád na zdravú životosprávu odporúčajú odborníci (na základe výskumov) beta-karotén a vitamín E, ďalej flavonoidy, ktoré bránia skôrnateniu ciev, a tým chránia pred infarktom. V deviatich krajinách Európy sa robili dve štúdie nazvané EURAMIC. Okrem iného zistili, že osoby s vysokým obsahom beta-karoténu v tukových tkanivách sa vystavujú až o 44 percent nižšiemu riziku srdcového infarktu ako ľudia s nižšou hladinou tejto látky.

Prečo?
Beta-karotén, predstupeň vitamínu A, bráni „zlému“ LDL-cholesterolu, aby sa ukladal na stenách ciev. A zaujímavé je, „že účinok beta-karoténu sa ešte viac zvýši, ak sa v tele nachádza dostatok vitamínu E. Ten totiž zabraňuje už samotnému vzniku LDL-cholesterolu.
Navyše vitamíny E a C zneškodňujú voľné radikály, ktorých škodlivosť spočíva v napomáhaní LDL-cholesterolu ukladať sa v cievach,”
 píše v knihe Ako mať zdravé srdce a cievy v každom veku odborníčka na výživu, profesorka Katarína Horáková.

 

Flavonoidy – bojovníci

Holandskí vedci zistili vzťah medzi určitými farbivami v potravinách nazývanými flavonoidmi a srdcovým infarktom. Na základe štúdie vykonanej na 805 mužoch vo veku od 65 do 84 rokov sa ukázalo, že u ľudí, ktorí majú v tele dostatok flavonoidov klesne riziko infarktu až o 50%.
Flavonoidy totiž uvoľňujú usadeniny na stenách ciev, a tak predchádzajú ich nebezpečnému upchatiu. Okrem toho sa viažu na voľné radikály, bunky poškodzujúce molekuly, a tým ich zneškodňujú.

Tieto fenolové látky sa prirodzene bohato vyskytujú v rastlinách, ktoré chránia pred škodlivými vplyvmi. Flavonoidy majú antioxidačný účinok. Spolu s vitamínmi C a E a enzýmami s antioxidačnými účinkami pomáhajú vytvárať a posilňovať celkový obranný systém organizmu.čo ochráni pred infarktom?

 

Čo teda jesť a chrániť sa pred infarktom?

Do svojho jedálneho lístka treba zaradiť 400 až 600 gramov čerstvého ovocia a zeleniny denne. Od jablka až po cibuľu sú takmer všetky druhy ovocia a zeleniny bohaté na bioaktívne rastlinné látky vrátane flavonoidov.

Flavonoidy sa bohato vyskytujú v červenej kapuste, v brokolici, v červenom hrozne, v zelenom čaji, v ružovom grepe, v horkej čokoláde (70% kakaa). Tiež zvýšte príjem orechov, semienok, strukovín a môžete si dopriať červené víno.
Vysoký obsah flavonoidov majú aj cibuľa a cesnak, pór, čučoriedky a jablková šupka, radí odborníčka na výživu MUDr. Alžbeta Béderová.

Z prírodných zdrojov je na beta-karotén bohatá mrkva, špenát, žltý melón a tekvica, ďalej broskyne a marhule, kel, petržlenová vňať, červená a žltá paprika.
Spomeňme tiež jahody, sladké zemiaky, papáju, brokolicu, pomaranče, mango a ananás. Ďalej hrášok, špargľu, či nektarinky.
Celkovo žlté, oranžové a červené ovocie i zelenina sú bohaté na karotenoidy. Pozor, tie však môžu stratiť niektoré svoje účinky vplyvom skladovania, svetlom a kyslíkom. Takže sa ich snažte konzumovať čerstvé.zelenina a ovocie chránie pred infarktom

 

Mandle ochránia vaše srdce

Ďalšia pochutina, ktorá chráni pred rizikom infarktu. Profesorka Horáková uvádza vo svojej publikácii tri štúdie v USA a na Torontskej univerzite v Kanade, ktoré zistili zaujímavý fakt: mandle nás naozaj chránia pred srdcovými chorobami.
Môže za to ich jedinečné zloženie. Mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré tvoria 90% tuku mandlí odbúravajú „zlý“ LDL cholesterol a znižujú krvný tlak. Antioxidanty, vrátane vitamínu E, chránia pred radikálmi. Draslík povzbudzuje krvný obeh, horčík pomáha pri činnosti srdcového svalu, meď prispieva k cirkulácii kyslíka a udržiava zdravé cievy.

Výsledky 120 000 osôb zapojených do testu na Harvardovej univerzite potvrdili, že  stačí konzumovať 150 gramov mandlí týždenne a dosiahne sa tento pozitívny účinok.

chutné a zdravé mandlePrečítajte si tiež
Mandle. Liečivé účinky, ako ich kupovať a používať v kuchyni.

 

Naozaj to skúste s cesnakom

Hoci mnohí vedia, že cesnak je mimoriadne liečivý, nekonzumujú ho. Z rôznych dôvodov, najčastejšie kvôli zápachu. Faktom však je, že jeho éterický olej a silice znižujú zvýšenú hladinu cholesterolu a celkovo priaznivo ovplyvňujú hladinu krvných lipidov. Obsiahnuté látky zabezpečujú lepší prietok krvi, čím sa umožní optimálny rozvod kyslíka, živín a tepla do životne dôležitých orgánov.

Cesnak má antioxidačné schopnosti, chráni pred voľnými radikálmi a tak zabraňuje naštartovaniu a rozvoju aterosklerózy. Rozpúšťa krvné zrazeniny a predlžuje dobu zrážanlivosti krvi. Takto si prirodzenou cestou zabezpečujeme voľný tok krvi v tele.

Pravidelná konzumácia cesnaku pomáha upraviť vysoký krvný tlak na normálnu hodnotu, podporuje srdcovú činnosť a krvný obeh. Summa summarum, cesnak je jeden z najlepších zdrojov prírodných látok, ktoré sú účinné pri prevencii infarktu srdca a mozgovej porážky.

Foto: TvojeSrdce.sk, Unsplash.com, Pixabay.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar