Olivový olej. Je skutočne najzdravší a najlepší?

Určite viete, že zlé tuky nám môžu spôsobiť poriadne problémy, dobré tuky zasa môžu mať úžasné účinky na naše zdravie.
Veľa sa hovorí o účinkoch olivového oleja – je však naozaj taký zdraviu prospešný? Ako nám pomáha? A dá sa využívať aj ako kozmetický prostriedok, ako to čítame v mnohých módnych časopisoch?
V každom prípade, ak sa rozhodne investovať pár eur navyše, aby ste si kúpili pravý za studena lisovaný olivový olej –  extra virgin-, dávate si na šalát niečo ako balzam upokojujúci srdce a cievy.
„Dve polievkové lyžice olivového oleja denne znižujú riziko infarktu asi o 40 % a riziko rakoviny hrubého čreva asi o 30 %,“ radí MUDr. Igor BukovskýAmbulancie klinickej výživy.

Olivový olej a zdravie

Účinky olivového oleja skúmalo veľa štúdií, v ktorých sa zistilo, že pôsobí ochranne pri ateroskleróze, bunkovom strese, Alzheimerovej chorobe aj pri niektorých očných chorobách ako je makulárna degenerácia.
Okrem toho má priaznivé účinky pri zápalových ochoreniach, ako je reumatoidná artritída, a je účinný aj pri prevencii niektorých druhov rakoviny.

„Pre ľudí, ktorí sa obávajú všetkých tukov, by mohlo byť zvlášť zaujímavé, že olivový olej má veľký potenciál v boji proti nechcenému tukovému tkanivu,“ upozorňuje odborníčka Giulia Endersová, ktorá skvele popísala v knihe Taktne o tráviacom trakte, prečo je dôležité mať zdravé črevá. „Blokuje enzým nazývaný syntáza mastných kyselín, ktorý vytvára z prebytočných sacharidov tuk.“
Z olivového oleja máme prospech nielen my: aj naše dobré baktérie v čreve sa potešia takejto starostlivosti.

olivy a olivový olej

Olivový olej na panvici?

Liať olivový olej na panvicu je už menej dobrý nápad, aj keby sme to robili v tom najlepšom úmysle. Teplo ho môže zničiť. Horúca panvica je skvelá pri príprave rezňov a praženice, ale vôbec nie je dobrá pre mastné kyseliny prítomné v oleji, pretože sa môže zmeniť ich chemické zloženie.
Na vyprážanie sú preto vhodnejšie tuky s označením „na vyprážanie“ alebo pevné tuky ako masť či kokosový olej. Majú síce vyšší obsah zatracovaných nasýtených mastných kyselín, ale pokiaľ ide o teplotu, sú stabilnejšie.

Kupujte kvalitný olivový olej

Naozaj kvalitný olivový olej nemá mastnú a stuchnutú chuť, ale zacítite v ňom príjemnú chuť rastlín a ovocia. Keď ho prehĺtate, môžete mať pocit, ako keby vás jemne škrabkal. Je to preto, že obsahuje taníny.

Kvalitné oleje tiež lepšie zachytávajú voľné radikály zo vzduchu. A ako viete, voľné radikály v našom tele môžu napáchať rôzne škody, pretože v skutočnosti nerady ostávajú voľné. Radšej sa pevne viažu, a to na všetko možné – na krvné cievy, pokožku na tvári či nervové bunky a spôsobujú podráždenie ciev, starnutie kože alebo rôzne neurologické choroby.

Preto vždy dobre zakrúťte uzáver na fľaši. Tiež rozhodne nekupujte olivový olej vo veľkých plastových fľašiach. Ako tvrdí doktorka MUDr. Alžbeta Béderová z Poradne zdravie, pôsobenie svetla cez plast výrazne znižuje kvalitu oleja. Najhoršie sú veľké niekoľkolitrové fľaše – neustále otváranie a zatváranie vpúšťa dnu kyslík, olej viaže na seba zo vzduchu voľné radikály a tie idú potom priamo do nášho tela.

Olivový olej v kozmetike

Olivový olej by sme nemali považovať za kozmetický všeliek, pripomína Giulia Endersová. Dermatologické štúdie preukázali, že čistý olivový olej má na kožu mierne dráždivé účinky. Vlasy zasa bývajú po olivovom oleji také mastné, že ich treba opakovane umývať, čím sa vlastne zruší akýkoľvek pozitívny účinok.

Celkovo by sme to s tukmi nemali preháňať. Príliš veľa tuku, či už dobrého, alebo zlého, prekračuje našu potrebu. Ako keby sme si na tvár dávali príliš veľa krému.
Odborníci na výživu odporúčajú, aby tuky pokrývali maximálne 25 až 30 % denného energetického príjmu. To je v priemere 55 až 66 gramov denne. Veľkí a vyšportovaní ľudia si môžu dať aj trochu viac a menší a sedavejší ľudkovia zasa o niečo menej.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: