Račianskym modrým okruhom. Biely Kríž, Vydrica, Zbojníčka, aj Medené Hámre

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Máte chuť na nenáročnú poldennú turistiku v Malých Karpatoch? Či už ste príležitostný turista alebo máte rodinku s väčšími deťmi, odporúčame prechádzku Račianskym modrým okruhom. Z bratislavskej Rače k Červenému krížu, Dračiemu hrádku, na Biely kríž a späť. Táto trasa je stredne náročná, potrvá vám do šesť hodín v príjemnom lesnom prostredí a po dobre značkovaných trasách.
Ak by ste si ju chceli skrátiť, na Červenom kríži môžete odbočiť doprava po Ceste hrdinov SNP smerom na Biely kríž a potom dolu do Rače.
My sme si urobili túto trasu opačne, z račianskeho parkoviska na Potočnej smerom na Biely kríž, ale vy si ju dajte klasicky po modrom okruhu. V spolupráci s vydavateľstvom Dajama, ktoré prináša na náš trh vynikajúcich knižných turistických sprievodcov, vám popíšeme celú trasu a čo sa na nej dá vidieť. Pod článkom nájdete aj mapu tohto turistického výletu.

Vyrážame z Rače na Malú Baňu

Základná trasa vedie od zastávky MHD na Detvianskej ulici v bratislavskej mestskej časti Rača. Odtiaľ sa vyberieme smerom na sever. Na Námestí hrdinov odbočíme doľava a sledujeme modré turistické značky.
Tradičnými vinohradníckymi domami obstavaná Alstrova ulica nás privedie na prvú križovatku. Vpravo vedúca ulica smeruje k letnému kúpalisku Zbojníčka. Od parkoviska za kúpaliskom doľava odbočuje turistický chodník vystupujúci serpentínami do svahu Knižkovej doliny.

samoobslužný bufet

Miernym stúpaním onedlho dosiahneme oblý vrch Malá Baňa (361 m). Vedie naň krátka odbočka. Amfibolitový kameňolom ležiaci tesne pod vrcholom otvára v lesnej krajine ojedinelý výhľad na svahy Malých Karpát. Odporúčame najmä pre rodiny s deťmi. Je tam popis okolia, hojdačka, vtáčie búdky, samopožičovňa kníh a tiež samoobslužný bufet.

Štefánikova magistrála

Vrátime sa na hlavný chodník a pokračujeme po plochom zalesnenom chrbte. Prejdeme okolo tzv. Brichtovho kríža, ktorý je spomienkou na smrť furmana Floriana Brichtu. Na kamennom pomníku je vytesaný výjav z nehody, pri ktorej pri zvážaní dreva pod kolesami voza zahynul furman. Reliéf je doplnený textom: „Florian Brichta, Tady na temto míste vúz ho prejel a porad zemrel 31. mája 1871.“
Pri obnove pomníka v 21. storočí zostal text zachovaný v pôvodnom znení.

Smerujeme k rázcestiu modrej a červenej turistickej značky (Štefánikova magistrála E8, 0701) nazývanému Vypálenisko (390 m).
Odbočíme doprava na magistrálu a pokračujeme smerom na severovýchod. Asfaltová lesná cesta nás o chvíľu privedie k studničke Zbojníčka.

Kultové miesto Zbojníčka
Stretávajú sa tu predovšetkým račianski turisti. Studnička sa nachádza na križovatke frekventovaných turistických trás a je miestom častých zastávok okoloidúcich turistov. Mestské lesy pred niekoľkými rokmi nad oficiálnymi studničkami postavili drevené striešky. Zbojníčka má aj priestor na posedenie a vedie k nej upravené schodisko so zábradlím. Studnička je jedným z viacerých sledovaných bratislavských prameňov pitnej vody. Vo väčšine z nich je však nepitná voda.
Zbojníčka Malé Karpaty

Zbojníčka. Malé Karpaty

Piknik na Pánovej lúke

Po osviežení príjemne chladnou vodou z upraveného prameňa pokračujeme odbočením vľavo po žltej turistickej trase, ktorá smeruje na Pánovu lúku. Lúka uprostred bučín s prístreškom a lavičkami je dobrou príležitosťou na piknik. Za dobrého počasia ponúka pekné výhľady na okolitú malokarpatskú krajinu. Pre mnohých jedna z najkrajších lúk nad Bratislavou, priestranná a tichá. Stačí rozložiť deku a užiť si pokojné miesto. Môžete si tam aj opekať.

Od Pánovej lúky vedie základná trasa odbočením vpravo na sever do pramennej časti potoka Vydrica, ktorý pekne meandruje pod nami. Modro značkovaný turistický chodník prekonáva plytkú dolinu, po ktorej dne prejdeme cez Vydricu. Trasa ďalej vedie malebnou lesnou cestou, po ktorej sa kedysi chodilo z Rače do Medených Hámrov. Na rázcestí Bystrické sa križuje viacero turistických chodníkov, ktorými sa možno dostať do Marianky alebo Borinky.

Pod Dračím hrádkom Malé Karpaty

Pod Dračím hrádkom.

Dračí hrádok a Medené Hámre

Náš modro značkovaný chodník odbočuje doľava a na krátkom úseku vedie spoločne so žlto značkovanou trasou z Bieleho kríža do Stupavy. Na rázcestí Svätý vrch odbočíme doprava a klesneme (niekedy aj strmšie) do hlboko zarezanej doliny Stupavského potoka k rázcestiu Pod Dračím hrádkom. Opäť odbočíme doprava a pokračujeme po modro značkovanej asfaltovej ceste.

Onedlho prídeme do osady Medené Hámre, v ktorej stojí niekoľko rekreačných chát, budova bývalých hámrov na spracovanie medenej rudy a baroková kaplnka.
Osada známa z minulosti hámrami na spracovanie medi a medikováčskymi dielňami na výrobu medeného riadu, medených výrobkov a polotovarov. V roku 1719 tu založil prevádzku Johann Mayer, pričom spracovanie medi tu zažívalo nebývalý rozmach  najmä v druhej polovici 19. storočia. Výroba zanikla v roku 1930 počas hospodárskej krízy. Slávnu minulosť osady pripomína spomínaná baroková Kaplnka sv. Michala archanjela, rekonštruovaná a opravená v roku 2003.

zabudnuté hrady Malých KarpátPrečítajte si tiež
Zabudnuté hrady Malých Karpát. Dračí Hrádok, Biely Kameň, Kuchyňa.

Na Biely kríž

opekanie na Bielom KrížiModrá značka však ešte skôr odbočuje doprava na asfaltovú lesnú cestu, ktorá mierne stúpa južným okrajom prírodnej rezervácie Strmina. Modrá značka z cesty odbočuje asi po 20 min. doprava na lesný chodník, ktorý najskôr mierne a neskôr aj strmšie stúpa omladinou východným smerom. Pretneme lesnú cestu a onedlho prídeme na lúku pri horárni Biely kríž (498 m).

Na najvyššie položenom mieste základnej trasy využijeme ďalšiu možnosť na oddych pri bufete Klinec alebo v novovybudovanom zariadení Občerstvenie u Kocmundu. Počas víkendov je tam dosť turistov, najmä na bicykloch. Krásne miesto, kde sa dá najesť, napiť, môžete si aj opekať ako sme to urobili my.

Občerstvenie u Kocmundu. Biely Kríž.

Občerstvenie u Kocmundu.

Biely Kríž Horská chata Klinec

Horská chata Klinec.

Ak máte chvíľku, odporúčame navštíviť prameň Vydrice, ktorý sa nachádza kúsok od horárne. Prídeme k nemu po červenej značke severným smerom. Značka odbočuje do lesa a asi po 100 m z nej vychádza nevýrazná odbočka doľava, ktorá nás po niekoľkých desiatkach metrov privedie k prameňu.

No a nakoniec nás čaká už len záverečný úsek trasy vedúci z Bieleho kríža po asfaltovej ceste s modrými turistickými značkami. Cesta vedúca dolu dolinou sa končí v bratislavskej miestnej časti Rača na parkovisku Potočná.
Odtiaľ sa dá vyraziť aj opačným smerom, pohodlne tam zaparkujete auto a priamo sa vnoríte do lesa.
Príjemnou bodkou za pekným výletom môže byť posedenie pri pohári račianskeho vína v niektorej z viech. Stačí zísť dolu po Potočnej ulici a sadnúť do viechy Zajace, alebo Vila víno Rača ap.

mapa na Biely Kríž

na Biely Kríž

LepšíDeň.sk v spolupráci s vydavateľstvom Dajama.