Slnečnicové semienka. Pre zdravie, na lepšiu náladu aj proti stresu

LinkedIn

Slnečnica je krásna rastlina, ktorá ozdobí vašu záhradu, no jej semienka sú neskutočne prospešné aj pre naše zdravie. Mnohí slnečnicové semienka nedoceňujeme, pritom môžu byť perfektnou maškrtou večer k telke namiesto chipsov alebo čokolády: zmiešajte hrozienka, nejaké oriešky, nesírené sušené ovocie a slnečnicové semienka. Vždy si pripravte čerstvú zmes, aby vám nesplesnivela. Každý deň si môžete namiešať iný variant alebo pomer a určite bude takýto mix pre vás zdravší ako rôzne iné slané či sladké pochúťky 🙂
Ako nám však semienka zo slnečnice prospievajú? Prečo by sme ich mali jesť?

 

Nádherná slnečnica

Pestovanie slnečnice je absolútne jednoduché, stačí rastline nájsť teplé závetrie a rastú ako z vody. Potom si len pozberáte semienka a počas jesene i zimy chrumkáte.
Mimochodom, slnečnica prišla do Európy niekedy v 16.storočí z Ameriky. Tamojšie indiánske kmene ju využívali najmä ako zdroj obživy. Vtedy však ešte netušili, čo všetko táto rastlina obsahuje. Stačilo, že ich zasýtila a chutila im.

 

Slnečnicové semienka pre zdravie

Tak ako nám semienka zo slnečnice vlastne prospievajú? Naozaj majú na nás blahodarný vplyv? Ak si kupujete semienka, dbajte na to, aby neboli spracované, čiže nepražené ani solené.

Slnečnica je cenný zdroj bielkovín a vlákniny, ktorej máme mnohí taký nedostatok.
Tiež sú zdrojom horčíka, draslíka, mangánu, selénu, ale aj vitamínov skupiny B a vitamínu E. Tiež v nich nájdete fytochemikálie ako cholín, arginín a lignany, ktoré náš organizmus chránia pred rakovinou a srdcovocievnymi ochoreniami.
Spomínaný vitamín E je jeden z najvýznamnejších antioxidantov. Ten pôsobí protizápalovo, pomáha s astmou a artritídou. Bojuje proti voľným radikálom, ktoré spôsobujú starnutie kože.

slnečnicové semienka

Slnečnica je cenný zdroj bielkovín a vlákniny, ktorej máme mnohí taký nedostatok.

 

Ďalšie účinky

  • vďaka horčíku zmierňujú depresie, bolesti hlavy
  • pomáhajú pri nespavosti, odbúravajú stres
  • dokážu prispieť k zlepšeniu nálady
  • podporujú budovanie svalovej hmoty
  • samotné semiačka majú odhlieňujúci účinok, takže sa hodia pri kašli
  • vďaka selénu pôsobia protirakovinovo (selén totiž vyvoláva opravné procesy DNA a podporuje syntézu v poškodených bunkách)
  • slnečnicové semienka sa správajú ako prírodný stabilizátor pH vnútorného prostredia organizmu
  • potláčajú závažnosť a počet návalov horúčavy u žien, ktoré prechádzajú menopauzou
A na čo si dať pozor?
Nezabúdajte, že slnečnicové semienka sú malou kalorickou bombou. 30 gramov surových semien obsahuje asi 175 kalórií, čo je približne 10% priemerného odporúčaného kalorického príjmu na deň. Ak ich jete často a vo väčších dávkach, spôsobujú zápchu.
Jednorazovo by ste nemali zjesť viac ako dve polievkové lyžice slnečnicových semien.

slnečnicový olej vás zbaví baktériíPrečítajte si tiež
Slnečnicový olej vás účinne zbaví baktérií.

 

Využitie slnečnicových semienok

Vďaka vysokému obsahu mastných kyselín sú slnečnicové semená ideálnym produktom na výrobu oleja. Ten sa, žiaľ, trošku vytráca z našej kuchyne, a to kvôli presadzovanému olivovému oleju.
Mnohí ľudia ich radi pridávajú do pečiva, jogurtu alebo šalátov, prípadne konzumujú surové. Môžete ich pridať do nátierky, do cestovín, ku kuraciemu mäsu, či tuniakovi.

Semienka uchovávajte v chladničke vo vzduchotesnom vrecúšku. Pre čo najlepšiu stráviteľnosť je vhodné slnečnicové semienka nechať odležať vo vode, prípadne nechať naklíčiť.

slnečnicové semienka v chlebe

Pridajte slnečnicové semienka do chleba, či pečiva, ktoré si robíte doma.

Foto: Pexels.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar