Pravda a mýty o vajíčkach. Poznáte ich?

Vajíčka sú skvelá superpotravina – sú chutné, výživné a navyše v prírodnom obale. Mali by byť základom nášho jedálnička, pretože ich neutrálna chuť je ideálnym pozadím pre mnohé jedlá, slané i sladké. Iná skupina ľudí však o vajíčkach tvrdí – sú zdrojom alergénov, obsahujú priveľa cholesterolu a môžete z nich dostať salmonelózu.  Čo na to odborníci? „Vajcia majú v našej tradičnej kuchyni aj v diétnom stravovaní svoje miesto. Je to potravina, ktorá sa vyznačuje ľahkým a mnohostranným kuchynským využitím,“ tvrdí pre LepšíDeň.sk MUDr. Alžbeta Béderová z Poradne zdravia a výživový odborník dr. Igor Bukovský dodáva: „Ideálne je konzumovať vajcia bez pridaného živočíšneho tuku, uvarené natvrdo sú najvhodnejšia forma tepelnej úpravy.“

Ako je to teda s výživou hodnotou vajíčok? Škodí nám cholesterol v nich obsiahnutý? Máme sa obávať alergénov? A ako sa vyhnúť salmonelóze? Poradíme vám, ako zistiť, či je vajíčko čerstvé alebo ho už radšej nepoužiť. Ako sa správne pripravuje pošírované vajíčko a pridáme aj skvelý recept na snehovú guľu s vaječným likérom. Mňam!

 

Koľko vajec týždenne?

V súčasnosti platí odporúčanie 2-3 vajcia za týždeň, pripomína Alžbeta Béderová. Pozor si naozaj musia dať napríklad alergici, pretože vajíčka patria k najvýznamnejším potravinovým alergénom. U detí je vaječný bielok spolu s bielkovinami kravského mlieka najčastejším alergénom, preto do 1. roka dieťaťu vaječný bielok nepodávame,  žĺtok môžeme podávať od 6. mesiaca.

Vždy kupujte len čerstvé vajcia od sliepok z voľného chovu. Áno je to drahšie, ale naše zdravie za to stojí. Vajce môžete otestovať tak, že ho vložíte do pohára s vodou. Čerstvé vajce sa ponorí a zaujme horizontálnu polohu, trochu staršie sa jemne nakloní a staré vajce bude plávať vertikálne. Oxid uhličitý sa totiž pomaly uvoľňuje do vzduchového vačku, preto „pláva“.

Obávaným problémom spájaným s vajcami je salmonelóza.  Platí preventívne opatrenie – kupovať vajcia len z veľkochovu, podliehajúce kontrole, s riadnym značením, bezpečným skladovaním a hygienickým predajom. Tepelná úprava je zárukou, že salmonelóze sa vyhneme. Vajce upravené na mäkko odporúčajú lekári len z domáceho, kontrolovaného a hygienicky bezpečného chovu.

pravda a mýty o vajíčkachPrečítajte si tiež
Začnite vajíčkami deň a nebojte sa ich.

Ak „milujete svet vajíčok 🙂 , odporúčame knižku šéfkuchárky Lucy O´Reilly, ktorá píše aj pre BBC Good Food. Veľa zaujímavých informácií a skvelých receptov nájdete v jej knižke Vajíčka de luxe. Viac ako 70 receptov dokazuje, že s vajíčkami sa dajú robiť doslova zázraky.

 

Vajíčka a cholesterol

Existuje mýtus, že vajíčka obsahujú priveľa cholesterolu a nemali by sme to preháňať. Je to čiastočná pravda. Vajcia obsahujú cholesterol, ale nie toľko, aby to malo negatívny vplyv na naše zdravie. 1 vajce priemernej veľkosti obsahuje 185 mg cholesterolu, no ľudské telo vyprodukuje 1000 – 2000 mg cholesterolu denne. Čiže ak prijmete cholesterol vo forme vajíčok, telo automaticky zníži svoju vlastnú produkciu cholesterolu. Určité množstvo totiž orgány potrebujú pre správnu funkciu, hormonálnu aktivitu, ale taktiež vývoj a rast človeka.

„Naozaj k najčastejšie deklarovaným negatívam vajec patrí vysoký obsah cholesterolu,“ dodáva dr. Alžbeta Béderová. „Veľkú časť z toho však tvorí  tzv. „dobrý“ HDL cholesterol, ktorý telo využíva pri tvorbe žlče, hormónov, bunkových membrán a pre správne fungovanie nervovej sústavy.“

Vaječný žĺtok je priam darom prírody, je bohatým zdrojom živín, antioxidantov, vitamínov (železo, zinok, vápnik, fosfor, vit. B6 či B12), ale tiež vitamínov A,D,E. Nájdete v nich aj zdraviu mimoriadne prospešné omega-3 mastné kyselíny. Tento nutričný obsah vajec priaznivo pôsobí na hladinu cholesterolu v krvi a je prevenciou pred srdcovocievnymi ochoreniami.

pravda o vajíčkach

Pravda o vajíčkach

Ak hovoríme o vajíčkach, vzhľadom na cenné bielkoviny majú ideálne a komplexné zloženie všetkých nevyhnutných aminokyselín. Pritom stráviteľnosť vaječných bielkovín je vysoká.

Tuky, ktoré obsahuje žĺtok, majú vysokú výživnú hodnotu, predovšetkým svojím vysokým zastúpením nenasýtených mastných kyselín. „Prítomné polynenasýtené omega3 mastné kyseliny umožňujú vychytávanie „zlého“ cholesterolu z krvi a významne znižujú aj riziko tvorby krvných zrazenín,“ pripomína doktorka Alžbeta BéderováPoradne zdravia. „Vajíčka sú tiež významným zdrojom vitamínov A,E,D a K, ale aj celého komplexu B, vrátane B12, takže okrem vitamínu C obsahujú vajcia prakticky všetky vitamíny. Z minerálnych látok je to hlavne fosfor, železo, síra a vo vaječnej škrupine vápnik.“

A odborníčka ďalej odporúča:

  • Takmer dvojnásobný obsah cholesterolu majú oproti bežným vajciam tie husacie, kačacie aj od morky.
  • Aj prepeličie vajcia sú považované za „nízkocholesterolové“, majú vyšší obsah ako slepačie, len sú objemovo menšie.
  • Známe sú Omega vajcia, ktoré majú v porovnaní s bežnými vajcami 6x vyšší obsah  omega-3 mastných kyselín a tiež zvýšený obsah vitamínu E. Takéto vajcia môžeme považovať za funkčné potraviny, pretože obsahujú zložky s vyšším zdravotným benefitom.
  • Vo vajíčku je prítomný okrem cholesterolu aj ochranne pôsobiaci fosfolipid lecitín, ktorý hrá významnú úlohu v metabolizme tukov, prenose cholesterolu krvou.

 

Ako pošírovať vajce?

Nie každému sa to podarí. Ani foodstylistom sa nemusí vydariť perfektné pošírové vajce. Aby malo dokonalý tvar kvapky, musíte mať veľmi čerstvé vajce. Rozbite jedno do pohára. Do širokého kastróla nalejte vodu do výšky asi 5 cm a nechajte ju zovrieť. Pridajte lyžicu octu, aby bielok rýchlejšie stvrdol, vodu zamiešajte a vytvorte poriadny vír.
Keď sa začne vír spomaľovať, vložte do stredu víru vajce a nechajte ho pošírovať 3 minúty, kým bielok celkom nestuhne, no žĺtok ostane tekutý. Vajce vyberte dierkovanou naberačkou.

 

o vajíčkach: snehová guľa s vajíčkovým likérom

RECEPT: Snehová guľa s vaječným likérom

Domáci vaječný likér je naozaj delikatesa. Vyrobený z vajec, cukru a brandy je sýty, krémový, hrejivý a výrazne odlišný od likéru z obchodu. Nalejte ho na zmrzlinu, vmiešajte do šľahačky, podávajte jednoducho s ľadom alebo pripravte kokteil s názvom snehová guľa. Tento recept vytvorila spomínaná Lucy O´Reilly, nájdete ho v knihe Vajíčka de luxe.

Jeho príprava vám zaberie asi 15 minút, potom chladnutie vaječného likéru a asi 2 minúty na snehovú guľu. Získate až 800 ml domáceho vaječného likéru.

SUROVINY:

Na vaječný likér

  • 9 veľkých žĺtkov
  • 225 g hnedého krupicového cukru
  • semienka z 2 vanilkových strukov
  • 360 ml brandy

Na snehovú guľu

  • 50 ml vaječného likéru
  • šťava z ½ limety
  • kocky ľadu
  • 100 ml citronády
  • nastrúhaný muškátový oriešok na posypanie
  • čerešne maraschino na podávanie

 

POSTUP:

  1. Na vaječný likér šľaháme vo veľkej ohňovzdornej mise ručným šľahačom 3 minúty žĺtky, cukor a vanilkové semienka, kým nie je zmes svetlá, hustá a neostávajú v nej stopy po metličkách. Postupne prilievame brandy a stále dobre zašľaháme.
  2. Misu dáme nad vodný kúpeľ (spodok misky sa nesmie dotýkať hladiny) a opatrne ohrievame asi 5 minút, kým zmes nie je taká hustá, že ostáva na opaku varechy; stále miešame varechou.
  3. Vaječný likér vlejeme do krčaha a necháme vychladnúť, potom ho prelejeme do vysterilizovaných fliaš a odložíme do chladničky. Pred použitím fľašu pretrepeme.
  4. Na snehovú guľu zmiešame v šejkri vaječný likér, limetovú šťavu a hrsť kociek ľadu. Vlejeme do pohára a doplníme citronádou.
  5. Môžeme posypať nastrúhaným muškátovým orieškom a ozdobíme čerešňou maraschino. Na zdravie!

Recepty o vajíčkachPozrite si aj ďalšie naše RECEPTY.

Siahnite po knižnej novinke Vajíčka de luxe a už nikdy nebudete v úzkych pri výbere rýchleho a originálneho jedla, ako je stredomorská červená paprika s vajcami s tahini jogurtom či zdravý šalát s prepeličími vajíčkami a estragónom. Táto kniha je výborným darčekom pre všetkých milovníkov žlto-bielych pokladov od začiatočníkov v kuchyni až po skúsených kuchárov.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
(Visited 297 times, 1 visits today)

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: