Čo sú to mínusové kalórie? A naozaj pomôžu schudnúť?

LinkedIn

Predstavte si, že existujú určité jedlá a potraviny, z ktorých nepriberiete, ale naopak – pomôžu vám zhodiť nadbytočné kilogramy. Jednoducho ich nasadíte po vianočných sviatkoch alebo pred letom, aby ste v plavkách vyzerali naozaj dokonale 🙂
Možno ste už počuli spojenie mínusové kalórie, ale také jednoduché to nie je. Vraj určité potraviny obsahujú kalórie, pri trávení ktorých vydáte zo seba viac energie, ako majú samé. Čiže logicky by ste po nich mali schudnúť, však?
Ktoré sú to potraviny? Skutočne to takto funguje?

 

Čo mi pomôže schudnúť?

Priznajme si – mnohí neustále hľadáme rôzne diéty a možnosti, ako zhodiť tu kilo, tam dve. Pravidelné športovanie a úprava stravy je až na poslednom mieste. Radi by sme to skúsili najskôr inak… Podľa štatistík túži schudnúť každá tretia žena a mnohé robia pre to možné aj nemožné. Vedia naletieť na všeličo.

Kým sa dostaneme k tým potravinám s „mínusovými kalóriami“, najskôr si ujasnime veci. Dôležité je, koľko energie spotrebujete, vydáte a pri každej potravine je to samozrejme iné. Ak chcete schudnúť, mali by ste jedávať potraviny s väčším množstvom vlákniny, ktorá pomáha pri zhadzovaní kíl (nižšie pri papáji vysvetľujeme, prečo). Tiež potraviny bohaté na bielkoviny, s nimi má organizmus viac práce, takže minieme viac energie. Najviac energie vynaložíme pri trávení bielkovín, najmenej pri trávení jednoduchých cukrov…a to sú najčastejšie tie jedlá a potraviny, ktoré nám chutia najviac, čiže hranolky, sladkosti, biele pečivo, pizza, sladené nápoje ap.

Odborníci radia, aby ste jedli dostatočne, a to bielkoviny, sacharidy aj cukry. Ideálnymi potravinami sú brokolica, citrusy, či pikantný zeler. Nižšie ponúkame niekoľko tipov na podobné mínusové potraviny, ktoré sú navyše zdravé i chutné.

mínusové kalórie

 

Potraviny a mínusové kalórie

Takže ktoré potraviny majú mínusové kalórie?
Sklameme vás, žiadne…ale na druhej strane, existujú potraviny, ktoré rýchlejšie odbúravajú tuk, pomáhajú chudnúť, zrýchľujú náš metabolizmus. Tu je niekoľko príkladov, ktoré hravo môžete zaradiť do svojho jedálnička.

Jablká a hrušky

Jablko obsahuje veľa pektínu, ktorý vyvoláva pocit sýtosti, takže toho zjete menej. V hruške je zasa veľa vlákniny, ktorá viaže cholesterol a tým znižuje jeho množstvo. Viaže na seba tukové bunky.

Bobuľové ovocie

bobuľoviny a mínusové kalórieMaliny, černice, čučoriedky, ríbezle, aj brusnice – bobuľoviny majú množstvo vitamínov, antioxidantov, sú chutné a zdravé. Majú však aj veľké množstvo látok, ktoré silno bobtnajú v žalúdku a zaručia tak rýchlejší pocit sýtosti.

Citrusy

Pomaranč, mandarínka, citrón…vedeli ste, že citrusy patria medzi najefektívnejšie spaľovače tukov?

Papája

Okrem nízkeho obsahu kalórií má súčasne vysoký podiel vlákniny, ktorá uľahčuje chudnutie. Znižuje totiž energetickú výdatnosť potravy. Vláknina znižuje hladinu cukru v krvi a tým aj vylučovanie inzulínu, hormónu, ktorý je zodpovedný za ukladanie tuku. Takže potraviny s vlákninou zasýtia skôr, tiež spomaľujú vyprázdňovanie žalúdka a predlžujú tak pocit sýtosti po jedle.

Brokolica, špargľa, kapusta…

Brokolica patrí medzi najväčších mínusových bojovníkov, má množstvo vitamínov a minerálov, ktoré pomáhajú štiepiť tukové bunky. Kapusta má všeobecne málo kalórií a na jej trávenie vynaložíme viac energie. Navyše si vyžaduje intenzívnejšie prežúvanie, ktoré podporuje spaľovanie tukov.
Špargľa je zasa nízkokalorická zelenina, ktorá dokáže navyše odviesť z tela prebytočnú vodu.

špargľaPrečítajte si tiež
Špargľa. Tipy, ako ju kupovať a pripravovať.

 

Strukoviny

Hrach, fazuľa, aj drobné zelené fazuľky, tiež šošovica, či cícer. Strukoviny majú málo kalórií a pritom dobre zasýtia, pretože sú horšie stráviteľné. Fazuľa napríklad obsahuje veľa vlákniny a vo vode rozpustných vitamínov, ktoré zlepšujú trávenie. Šošovica vám lepšie a na dlhšie zasýti, prispieva k štiepeniu tukových buniek.

Paradajky, zeler, reďkovka…

…a tiež cuketa, špenát, paprika, šalát, cibuľa a cesnak, repa. To sú zeleniny, ktoré vám pomáhajú pri metabolizme, zasýtia. Pridajme aj mrkvu bohatú na vlákninu, alebo čakanku, ktorá obsahuje horkú látku intybín – tá výrazne zrýchľuje trávenie organizmu. A tiež pór, ktorý obsahuje veľa vlákniny, aj vápnik dôležitý pri chudnutí.

Ananás

Konzumácia ananásu vyvoláva pocit sýtosti, zbavuje nás toxínov, pomáha pri nadúvaní a bojuje proti zadržiavaniu vody (ananás je bohatý na draslík). Zrýchľuje metabolizmus a 100 gramov ananásu obsahuje len 40 kalórií.

Foto: Unsplash.com, Pixabay.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar