Naučte sa lepšie komunikovať

LinkedIn

Určite aj vy chcete lepšie komunikovať, stať sa príjemnejším spoločníkom a vyhľadávaným partnerom do debaty. Spôsobov, ako to dosiahnuť je mnoho. Mnohé možno už poznáte, aj ste ich vyskúšali, ale nevytrvali v nich. Dáme vám zopár tipov a inšpirácií, ktoré už pomohli mnohých ľuďom.

Zopár jednoduchých otázok na úvod.
Určite poznáte archu, obrovské plavidlo z biblického rozprávania. Mojžiš sa mal na Boží príkaz spolu so siedmimi ľuďmi a zástupcami zvierat zachrániť pred potopou – po koľko zvierat si Mojžiš mohol vziať na loď?
Niektoré mesiace majú 30 dní, iné 31 dní. Iba február má 28 dní. Je to tak?
Asi ste aj vy zažili za socializmu ten pravý sviatok práce. 1.máj. Ešte aj dnes oslavujeme medzinárodný sviatok pracujúcich. Majú 1.máj aj v Spojených štátoch amerických?

Celkom jednoduché otázky a možno sa teraz čudujete, prečo vám ich dávame.
Dá sa však na nich ukázať sila komunikácie – správnej, efektívnej a takej, ktorá vedie k svojmu cieľu. Často totiž nekomunikujeme efektívne, nedokážeme sa sústrediť, odchádzajú nám myšlienky a to vedie k nedorozumenia a konfliktom.

komunikovať

Naučte sa lepšie komunikovať. Zlepší sa aj váš život:-)

Takže späť k otázkam.
Koľko ste tipovali, že si zobral zvierat. Možno po jednom, možno dve, však? Omyl.
Plavidlo archa bola Noemova, nie Mojžišova. Len pre zaujímavosť, existuje aj iná archa, archa zmluvy, čo je prenosný svätostánok v podobe drevenej truhlice, ktorú podľa Biblie vyrobil umelecký remeselník Belálél na Boží príkaz daný Mojžišovi.
Trošku vás to pomýlilo?
Alebo ste ani nepostrehli, že sme sa pýtali na Mojžišovu truhlu a automaticky ste mysleli na Noemovu?  Presne o to ide – mnohé veci si v komunikácii domýšľame a predpokladáme, že toto chcel dotyčný povedať, pritom povedal čosi celkom iné. A nedorozumenie je na svete.

Kým prejdeme k druhej otázke z úvodu, malý príklad od Richarda Dennyho (v motivačnej knihe Komunikací k vítězství)
Máte plno práce, povinností, neviete, kam skôr skočiť. Do vašej kancelárie vojde kolega a podáva vám papierik s nejakým číslom a so slovami „Tu je to telefónne číslo na Patrika.“
Automaticky natiahnete ruku a už to vo vás vrie. „Ale ja teraz nemám čas mu volať!“ vyšteknete.
Pritom kolega vám len priniesol číslo, nepovedal – zavolaj mu hneď. Jednoducho ste si domysleli, že to chce hneď a vyleteli ste naňho. A stačilo tak málo – „ok, zavolám mu, keď budem mať čas“, alebo ešte jednoduchšie „ďakujem“.

Poďme k druhej otázke.
Ako ste odpovedali na ten 1.máj? Asi ste začali pátrať v pamäti a možno sa vám aj zamarilo, že všetko sa začalo v USA, nejaké masové štrajky a demonštrácie chicagských robotníkov za osemhodinový pracovný čas a…. STOP.
Všetko je to fajn, ale my sme sa pýtali, či majú v USA 1.máj. Jasné, že majú, tak ako majú aj 2.máj, 3.máj, 4.máj atď. Nepýtali sme sa, či tam majú sviatok práce, či ho oslavujú, to ste si len domysleli na základe predchádzajúceho kontextu. Otázka však bola jasná a priamočiara.

A napokon tretia otázka – súhlasíte, že len február má 28 dní? Že má aj 29? Ok, to je pravda, ale nielen február ich má. 28 dní má aj január, marec, apríl, máj… všetky mesiace, nie?

 

Lepšie komunikovať? Počúvajte

Boli to úplne jednoduché otázky a možno ste vo všetkých našli menšie chytáky a odpovedali na ne správne. Skvelé. Ak aj nie, nič sa nedeje. Každý dokážeme lepšie komunikovať, len musíme dobre počúvať. To je prvý a základný krok. A možno aj celé tajomstvo úspešnej komunikácie.

Vedomosti a informácie sú sila. Čím viac toho viete o človeku, s ktorým sa rozprávate, tým lepšie komunikujete a tým viac dosiahnete (nech už to je čokoľvek). Dobre načúvať tomu druhému je základ, ale ešte dôležitejšie je vedieť tie informácie použiť. Ani v práci nás neplatia za to, že máme dva tituly za menom, jeden pred menom a k tomu rôzne školenia. Platia nás za výsledky a za to, ako vieme tieto poznatky využívať. A to nedokáže každý.

lepšie komunikovať

Kniha plná tipov a inšpirácie.

Že neviete, ako podnietiť toho druhého, aby sa rozrozprával? Aby o sebe čosi prezradil? Aby mal dobrý pocit z diskusie s vami?
Existuje na to veľa techník a metód. Richard Denny v spomínanej audioknihe Komunikací k vítězství spomína na jednu príhodu. Raz sa zastavil u nich na pošte a obsluhoval ho sám poštmajster, ktorý sa očividne nudil. Zaujímal sa však o kone a tak sa ho Richard spýtal: „A ako sa má tá vaša krásna kobylka?“
Tvár sa mu zrazu rozžiarila, usmial sa, jeho reč tela sa zmenila a začal mu nadšene rozprávať o svojich dostihových úspechoch. Tých pár minút mu rozžiarilo deň.
Keď Richard odchádzal, jeden jeho známy sa ho nechápavo spýtal: „To čo bolo? O čo ti išlo?!“
„O nič,“
odvetil Richard. „Vôbec o nič.“

Áno, občas môžeme myslieť aj na iných a len tak im spríjemniť deň. Urobiť im radosť a nič za to nechcieť. Je to také zložité? Je to neprirodzené? Možno pre niekoho…ale dokáže to skvele lámať ľady a ktovie, ako bude nabudúce prebiehať ich komunikácia, či poštmajster nebude k Richardovi pristupovať inak a on napokon z toho aj vyťaží…

Nehovorte stále o sebe, ale zaujímajte sa o iných. Pýtajte sa na ich problémy, starosti alebo čo im naposledy vylepšilo deň. Ako sa cítili včera v práci, ako strávili víkend, kto ich potešil…
Začať lepšiu a efektívnejšiu komunikáciu sa dá rôznymi spôsobmi, a to, že sa zaujímate o druhého, je jeden z nich.

O lepšej a efektívnejšej komunikácii vám budeme prinášať na portáli LepšíDeň.sk ďalšie články s tipmi a radami. Veríme, že vám pomôžu a budete sa tak cítiť pri stretnutiach s inými príjemnejšie.

Majte LEPŠÍ DEŇ.


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Milan

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.