Chýba vám magnézium v tele? Nedostatok horčíka a 7 najčastejších príznakov

LinkedIn

Necítite sa vo svojej koži, ste akosi vyčerpaní, malátni, ale viete, že to nie je žiadna choroba? Dúfali ste, že po jarnej únave znova začnete ísť na plné obrátky…ale akosi to nešlo? Chýba vám magnézium v tele – to môže byť prvá príčina, pretože magnézium, čiže horčík patrí medzi mimoriadne dôležité minerály pre zdravie a pohodu každého z nás. Potrebujeme ho pre svoj centrálny nervový systém, pre lepšiu stavbu kostí, svalov a kĺbov. Zúčastňuje sa na vyše tristo metabolických procesoch v našom organizme. Ovplyvňuje funkciu srdca, syntézu bielkovín a prenos nervových signálov.

Takto by sme mohli pokračovať, ale zjednodušene – magnézium je naozaj dôležitý prvok a nedostatok horčíka sa môže prejaviť veľmi rýchlo a výrazne. Máme pre vás 7 najčastejších varovných signálov, že vášmu telu tejto prvok chýba. Poradíme aj to, kde ho nájdete a môžete tak doplniť jeho dennú dávku.

 

Nedostatok horčíka

Len na okraj – nedostatok magnézia v tele môže byť spôsobený nielen tým, že ho prijímate málo, ale tiež môže byť za tým slabé vstrebávanie v črevách. Prípadne zvýšené vylučovanie horčíka v moči. Ak sa zle vstrebáva, dôvodom býva zväčša užívanie alkoholu, ochorenie obličiek, ciliakia alebo ochorenie tráviaceho traktu.

Dajte si vyšetriť horčík
Ak máte dojem, že trpíte nedostatkom horčíka v tele, zájdite za lekárom a požiadajte ho o vyšetrenie z krvi. Rozbor vám ukáže, či máte v krvi dostatočné množstvo magnézia. Krvný test však neukáže, či ho máte dostatok aj v tele a to je dôvod, prečo sa deficit horčíka diagnostikuje len ojedinele.
Nedostatok je charakterizovaný hodnotou koncentrácie v krvi, ktorá je menšia ako 1,8 mg/dL (< 0.70 mmol/L).

krvný test nedostatok horčíka

1. Svalové kŕče

Nedostatok horčíka sa prejavuje najmä svalovými kŕčmi a sťahmi, predovšetkým v nohách. Prípadne môžete cítiť, že končatiny máte stuhnuté alebo nimi ťažšie hýbete. Kŕče sa môžu objaviť aj v mimických svaloch.
Pri veľkom deficite horčíka sa môžu dostaviť až nekontrolovateľné triašky.

2. Brnenie končatín

To je nepríjemný príznak, ktorý sa objavuje najmä v končatinách, na prstoch rúk i nôh. Môže dôjsť aj k ich znecitliveniu a ľudia to popisujú, že akoby im noha zaspala, „odumrela“.

3. Náladovosť a úzkosť

Psychický príznak nedostatku horčíka. K tomu podráždenosť, popudlivosť, nevrlosť a ste akoby bez nálady. Niekedy sa dostaví otupenosť, nedostatok emócií, zvýšený pocit úzkosti a náchylnosť k depresiám. Občas sa aj horšie sústredíme a rýchlejšie sa unavíme.

únava z nedostatku horčíka

4. Zmeny srdcového rytmu

Áno, s nedostatkom magnézia môže poklesnúť aj hladina draslíka, čo ovplyvní srdcové svalové bunky a spôsobí zmeny srdcového rytmu.

5. Zápcha

Horčík má mierne laxatívny účinok. Takže ak mávate zápchu, môže byť za tým nedostatok tohto prvku. U každého je vyprázdňovanie individuálne, ale o zápche hovoria lekári vtedy, ak máte stolicu menej ako 3x za týždeň.

6. Osteoporóza

Ako sme písali vyššie, horčík je nevyhnutný pre správny metabolizmus, a to najmä vápnika. Zároveň je asi 60% horčíkových zásob v tele viazaných na kosti. Chýbajúce magnézium sa môže prejaviť rednutím kostí a rastie riziko vzniku osteoporózy. Pridáva sa zvýšená lámavosť.

7. Vysoký krvný tlak

Vedeli ste, že nedostatok horčíka býva (nepriamou) príčinou, prečo mávajú ľudia vysoký krvný tlak? Horčík je prírodný znižovač krvného tlaku, takže ak máte problémy s tlakom, sledujte si denný príjem magnézia.

stopové prvky - kde ich hľadať?Prečítajte si tiež
Stopové prvky. Prečo ich potrebujeme a kde ich hľadať?

 

Kde sa nachádza horčík?

Dospelý by mal prijať denne cca 320 mg (žena) a 420 mg (muž) horčíka. Len na ilustráciu pár potravín a obsah magnézia v 100 gramoch:

  • Mandle – 270 mg
  • Arašidy – 168 mg
  • Horká čokoláda – 175 mg
  • Tekvicové semienka 262 mg

Ak teda máte málo magnézia, jedzte viac potravín ako je ananás, banány, bobuľové ovocie, citrusy, jablká, hrušky a listová zelenina. Tiež celozrnné potraviny, orechy (najmä kešu) a strukoviny.
S horčíkom môže pomôcť aj horká čokoláda, bulgur, ovsené vločky, sušené marhule, niektoré ryby, hrozienka a tiež minerálna voda s magnéziom. Magnézium sa vo zvýšených množstvách nachádza aj v tofu, avokáde, mlieku a semienkach.

Foto: Pixabay.com, Unsplash.com, Stocksnap.io


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author