12 tipov, ako vyťažiť z toho, že ste ranné vtáča

Nie ste práve ranné vtáča? Ale do práce treba ísť už pred siedmou, aby ste sa nedostali do najväčších zápch…aby ste stihli zaviesť deti do školy…aby ste všetko v práci postíhali a nemuseli tam trčať do večera? Vedci už dávnejšie rozdelili ľudí do štyroch skupín, nielen ranné vtáčanočná sova. Treťou skupinou sú kolibríky (čiže energetické bomby, ktoré majú celý deň plno energie) a štvrtou večne unavení ľudia. Tí nech vstanú kedykoľvek, vždy sa cítia letargickí, bez energie a otupení. Nepomáha ani krátke zdriemnutie…

Odborníci tiež zistili, že z pohľadu biorytmu a celkového zdravia organizmu je najlepšie patriť k ranným vtáčatám. Títo ľudia sú podľa viacerých štúdií šťastnejší, milší a produktívnejší. Tiež u nich klesá náchylnosť na depresie a nezvládanie stresov.
Čo ak k nim práve nepatríte? Vstávanie povedzme o šiestej hodine je pre vás ťažká predstava? Existuje niekoľko tipov a trikov, ako sa preorientovať na ranné vtáča a zvládať viac. Získať väčšiu energiu nielen na prácu, ale aj na vlastné koníčky, rodinu, priateľov.

 

Ranné vtáča? Nie každý

Najmä tínedžeri a dvadsiatnici majú problémy vstávať skôr…a tých teraz potešíme. Nie z každého sa môže stať ranné vtáča. Nedávny výskum amerických vedcov dokázal, že nútiť mladých, aby sa sústredili pred desiatou hodinou dopoludnia nemá zmysel. Niežeby boli mladí leniví, pohodlní alebo by potrebovali byť dlho do noci hore a užívať sa bohémsky život.

Jednoducho majú iný spánkový rytmus, ktorý súvisí s doznievaním puberty. Odborníci z The Open University and the University of Nevada skúmali takmer 200 študentov. Všímali si ich spánkový režim a študijné návyky. Potvrdili, že vysokoškoláci sú skôr nočné sovy. Ich študijný vrchol bol medzi poludním až deviatou hodinou večer. Príčinou je puberta, kedy sa prirodzený režim spánku a bdenia posúva asi o dve až tri hodiny smerom k polnoci. Do „normálu“ sa tento režim vracia opäť okolo 25.roku mladého dospelého.

ranné vtáča

Tipy, ako ľahšie zaspávať

  • Základom je ísť spať skôr. Ak pôjdete do postele o polnoci, či neskôr, ťažko vstanete s úsmevom o šiestej. Tu nepomôže žiadny trik, ani silná autosugescia. Dávkujte si skoršie zaspávanie postupne, povedzme po 15 minút, o pár dní o polhodinku, potom o hodinu skôr. Postupná zmena je dobrá nielen pre organizmus, ale dáva priestor aj mysli, aby sa prispôsobila.
  • Tesne pred spaním nesledujte televíziu a neseďte pred počítačom. Nepozerajte do tabletu a nekontrolujte v mobile posledné statusy na facebooku, či e-maily. Žiariace obrazovky odďaľujú spánok a sťažujú prirodzený spánkový režim. Národná nadácia spánku dokázala viackrát, že už mierne svetlo z elektronických zariadení dokáže narušiť prirodzený rytmus spánku a bdenia.
  • Hodinku predtým, ako pôjdete spať, môžete stlmiť svetlá a stíšiť zvuky.
  • Určite sa vyhnite kofeínu, alkoholu, ale aj nadmernému pitiu vody. Napríklad alkohol – podľa špecialistu na spánok Russella Rosenberga už malé množstvo môže prinútiť ľudí, aby sa často a náhle budili po celú noc. Zároveň zhoršuje už existujúce poruchy spánku. Alkohol potláča tzv. REM spánok, čiže aj keď strávite osem hodín v posteli, stále sa zobudíte vyčerpaní.
  • Prečítajte si niečo v posteli – knihu, časopis, alebo niečo z čítačky (bez podsvietenia). Ide o pokojnú aktivitu, pričom čítanie unavuje telo i myseľ prirodzeným spôsobom. Urýchlite tak zaspávanie.

 

Tipy, ako ľahšie ráno vstať

  • Dôležitá je už večer vnútorná motivácia. Keď budete vedieť, že ráno vstávate skôr, lepšie sa vám bude zaspávať a ráno vstávať. Dobré je vymyslieť si na ráno svoj osobný rituál, stačí aj na pár minút, na ktorý sa budete tešiť. Môžete si vychutnať kávu, prečítať pár strán z obľúbenej knihy alebo prelistovať noviny. Môžete si dať kratučkú meditáciu, zacvičiť si ap. Rozhodujúce je, aby to bolo príjemné a len vaše.
  • Naplánujte si ďalší deň v hrubých črtách už večer. Nachystajte si potrebné veci, pozrite si predpoveď počasia a pripravte si vhodné oblečenie. Ráno sa vám bude vstávať ľahšie, budete pokojnejší a vyrovnanejší.
  • Pustite si ráno svoje obľúbené pesničky. Založte si slúchadlá a oddajte sa hudbe: práve tá dokáže s psychikou divy. Najmä ráno nás dokáže naladiť a naštartovať. Akú hudbu kedy počúvať? Prečítajte si náš článok Muzikoterapia – ako vás môže hudba liečiť?
  • Urobte si z budíka priateľa. Keď si nastavíte otravné bzučanie, určite vám to nepridá na nálade. Objednajte si špeciálny budík, alebo si nastavte obľúbenú melódiu. Po jeho zazvonení hneď vstaňte a začnite robiť štandardné ranné činnosti. Ak zaváhate, ste blízko k tomu, aby ste budík „posunuli“ o pár minút. A potom ešte raz…a znova.

ranné vtáča raňajkyPrečítajte si tiež
Čo jesť a piť, aby ste mali zázračné ráno?

  • Pripravte si už večer na nočný stolík pohár vody. Ráno po zobudení sa hneď hydratujte, pretože telu po spánku chýba voda. Ideálny je pohár vlažnej vody s citrónom. Tiež doprajte osvieženie telu – vyvetrajte, umyte si tvár chladnou vodou a trošku sa rozhýbte. Cvičenie 7 minutes workout trvá naozaj iba sedem minút, ale rozhýbe vás na celý deň!
  • A propos, ranné cvičenie. Ukazuje ako čoraz dôležitejšie a prospešnejšie. Už výskum z roku 2011 preukázal, že ľudia, ktorí cvičia aspoň dve a pol hodiny týždenne, majú lepšiu kvalitu spánku. Tiež sa im zaspáva ľahšie a sú menej unavení počas dňa ako ľudia, ktorí sa cvičeniu nevenujú.
  • Raňajkujte. Áno, veríme, že vám skoro ráno nechutí, nemáte čas a vlastne to ani nepotrebujete. Nie všetci sú fanúšikmi raňajok, no lekári vám potvrdia, že pre štart tela sú dôležité. Ovsené vločky, zeleninovo-ovocné smoothie, kúsok vianočky s džemom…je to na vás, ale niečo zhltnite.

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
(Visited 488 times, 1 visits today)

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: