Povedz mi, na čo myslíš a ja ti poviem, kto si. Fungujú self-help knihy?

LinkedIn

Väčšinou je scenár takýto: dostanete sa do ťažkostí, ste na životnej križovatke alebo máte pred sebou dôležité rozhodnutie…a tak siahnete po self-help knihe, aby ste v nej našli odpovede a smer. Hľadáte vo vetách aj medzi riadkami rady, ktoré vyriešia vašu situáciu. A keď to nedosiahnete, ste nahnevaní, frustrovaní, odhodíte knihu ako zbytočnú a neužitočnú. Pritom samotná kniha za to nemôže, chyba je vo vás…

Zažili ste už niečo podobné? Fenomén self-help, čiže motivačné, svojpomocné, rozvíjajúce knihy a príručky o osobnostnom raste sú v posledných rokoch veľmi populárne. V rebríčkoch kníhkupectiev niektoré obsadzujú dokonca najvyššie priečky a porážajú tak obľúbených autorov, či svetové bestsellery. Na druhej strane sú tí, ktorí im neveria, sú skeptickí a považujú ich len za „tisíckrát prevarené bludy“.
Kde je pravda? Naozaj self-help knihy môžu pomáhať? A ako z nich vyťažiť maximum?

 

Ako sa zrodilo self-help?

Napriek úspechu, ktorý slávia dnešní „lajfstajloví“ guruovia, nie je myšlienka svojpomoci ničím novým. „Už stovky rokov pred Kristom ľudia spísali etické zásady, aby pomohli žiť iným múdrejšie a lepšie. Takzvaná kultúra svojpomoci, ako ju poznáme dnes, však pochádza z 19. storočia,“ vysvetľuje Jennie Allenová v knihe Von z hlavy, kde radí, ako sa zbaviť toxických a negatívnych myšlienok.

Samuel Smiles z roku 1877.

Samuel Smiles z roku 1877.

Už v roku 1859 napísal Samuel Smiles knihu s príznačným názvom Self-Help.
Možno poznáte slávny výrok, ktorý sa nachádza v knihe: „Pomôž si sám, aj Boh ti pomôže.“ Toto posolstvo je natoľko rozšírené, že ľudia si často myslia, že sa vyskytuje v Biblii. Nie je to tak. Keď ten, kto nám skutočne môže pomôcť, sme my sami, načo je nám Boh?

Takéto myšlienky stáli pri zrode kultúry svojpomoci. Čas pokročil a k tejto kultúre sa začali hlásiť aj iní. Dale Carnegie vydal svoj bestseller Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí.
Psychoterapia sa stávala čoraz populárnejšou. Reklama nadobudla moc. Motivační spíkri pritiahli pozornosť davov.

 

 

Môžu nám self-help knihy pomôcť?

Presne touto otázkou sa zaoberá spomínaná Jennie Allenová vo svojej knihe, ktorá krásne ukazuje cestu „von z hlavy negatívnych a toxických myšlienok“.
Ako tvrdí, žiadne motivačné vyhlásenie – akokoľvek hlasné a oduševnené – nám neprinesie oslobodenie. Namiesto toho potrebujeme úplnú premenu: výmenu vlastnej mysle.

Nemusíme vo vlastnej hlave produkovať viac pozitívnych myšlienok o sebe, ako to odporúčajú mnohí samozvaní motivační guruovia. Boli sme stvorení tak, aby sme prežívali pokoj a plnší život, keď začneme myslieť menej na seba.
Základom je uvedomiť si, že svet vie, že žiaden pokrok nemožno dosiahnuť bez námahy. A svojpomoc, self-help, vám môže ponúknuť len lepšiu verziu seba samých.

kniha Von z hlavy

 

Ako zo self-help vyťažiť maximum?

Siahnuť po motivačnej knihe, keď je zle, a očakávať po jej prečítaní, že sa všetky problémy vyriešia… to je dosť naivné a možno aj hlúpe. Žiaľ, mnohí tak pristupujeme k týmto knihám. Myslíme si, že už ich prečítaním sa nám to naleje do hlavy, začneme podvedome inak rozmýšľať a náš život sa akoby mávnutím čarovného prútika zlepší o stoosemdesiat percent. Omyl!

Svojpomocné a motivačné knihy nám môže pomôcť v boji proti negatívnym a toxickým myšlienkam. Aby sme sa vedeli brániť v tomto boji, musíme sa napríklad naučiť pomenovať konkrétneho nepriateľa, ktorému čelíme. Jennie Allenová v knihe Von z hlavy identifikovala 7 agresívnych nepriateľov, ktorí bojujú proti našej mysli. A radí, ako sa naučiť používať správne zbrane v správnom čase.

 

Povedz mi, na čo myslíš, a ja ti poviem, kto si

Vedeli ste, že približne 60 až 80 percent našich návštev u všeobecného lekára má spojitosť so stresom?
Že podľa výskumov „75 až 98 percent duševných a telesných ochorení a porúch správania má pôvod v našom spôsobe myslenia“ (zdroj: Dr. Caroline Leaf: Switch On Your Brain: The Key to Peak Happiness, Thinking, and Health)?

Naše emócie nás vedú k myšlienkam, tie myšlienky nám diktujú naše rozhodnutia, naše rozhodnutia ovplyvňujú naše správanie, ktoré ovplyvňuje naše vzťahy a tie nás privádzajú späť buď k zdravým, alebo nezdravým myšlienkam.
Nebezpečenstvo toxických myšlienok spočíva v tom, že vytvárajú alternatívnu realitu, v ktorej nám naše zdeformované argumenty zdanlivo dávajú zmysel.

šťastná leží na kvetochPrečítajte si tiež
22 pozitívnych návykov šťastných ľudí.

 

Našťastie, dá sa z tej špirály von. Profesor klinickej psychiatrie Dr. Dan Siegel napísal: „Nervové vzruchy a silnejšie nervové spojenia vznikajú v závislosti od toho, kam zameriavame svoju pozornosť… Modely, o ktorých ste si mysleli, že sú zafixované, môžeme pomocou mentálnej aktivity zmeniť… V tejto aktivite mysle a pozornosti nie sme pasívni.“

Takže zjednodušene – to, na čo myslíte, formuje váš mozog. To, na čo ste upriamení, z vás robí to, čím ste. Všetko vychádza z myšlienky. A keď tie začnete meniť, začnete uvažovať pozitívnejšie, optimistickejšie a zbavovať sa toxických myšlienok, môže to zmeniť váš život. A práve v tom sú dobré mnohé self-help príručky, pretože nás upozornia, dajú nám návod a posunú nás správnym smerom.

 

Foto: Pixabay.com, Unsplash.com, National Portrait Gallery: NPG 1377


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Milan

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.