Triky, ako sa pred spánkom lepšie uvoľniť + 10 následkov zlého spánku

LinkedIn

Určite ste to už počuli veľakrát – spánok je základ, nielen pre naše telo, fyzické zdravie, ale aj pre psychiku. No viete, aké konkrétne následky môže mať zlý spánok? Ako nám škodí nekvalitný, krátky spánok? Prerušovaný, plytký, či inak nedostatočný spánok? Napríklad pokiaľ ide o rôzne ochorenia, emócie a náladu, výkonnosť, či riziko rakoviny?
Prečítajte si o následkoch zlého spánku, ale ešte predtým máme niekoľko tipov, ako sa pred spánkom lepšie uvoľniť a dobre sa vyspať.

 

Ako sa pred spánkom lepšie uvoľniť?

Existujú zásady spánkovej hygieny, ktorá pomáha lepšie zaspať, prespať celú noc, nebudiť sa ap. Prečítajte si to v našom článku s užitočnými radami pre lepší spánok. Teraz však ponúkame niekoľko jednoduchých trikov, ako sa pred spaním uvoľniť a lepšie sa tak vyspať.

  • 10x sa pomaly nadýchnite nosom a vydýchnite ústami, aby ste upokojili srdce a prečistili telo.
  • Vezmite do ruky ceruzku, papier a kreslite dookola ležatú osmičku. Tým sa neutralizujú a harmonizujú návalové emócie ako je zlosť, hnev, či obavy.
  • Zoberte si pomaranč a prekladajte si ho z ruky do ruky. Ohmatávajte ho, bruškami prstov prechádzajte po nerovnej kôre. Navyše, oranžová farba pôsobí priaznivo na psychiku.
  • Ak máte domáceho miláčika, vezmite si ho na ruky a hladkajte ho. Uvedomujte si, ako prechádzate rukou a prstami po jeho srsti, tele, ako cítite teplotu jeho tela alebo tlkot srdiečka.
  • Pomôžte si esenciálnymi olejmi, ktoré necháte odparovať v miestnosti. Či už je to cédrové drevo, levanduľa, mäta, bergamot, borovica, eukalyptus, rozmarín alebo citrónová tráva. S množstvom opatrne, aby ste sa nepredávkovali.
  • Doprajte si relaxačný kúpeľ, voda by mala by mala mať okolo 40 stupňov Celzia, môžete prisypať nejaké relaxačné soli a nechajte zo seba odplaviť napätie z celého dňa.

následky zlého spánku? spite s domácim miláčikom

 

10 následkov zlého spánku

Poruchy spánku vedú k ďalším problémom, ktoré spätne k poruchám spánku prispievajú. Dostávame sa tak do začarovaného kruhu. Zlý spánok ovplyvňuje podľa expertov de facto každý aspekt nášho života. Ponúkame vám niekoľko najbežnejších následkov spánkovej deprivácie.

1. Celková úmrtnosť

Spánok kratší ako 7 hodín denne alebo útržkovitý spánok zvyšuje úmrtnosť z viacerých príčin. Podľa prieskumu však rastie riziko úmrtnosti aj pri spánku dlhšom ako 9 hodín. Najčastejšie je úmrtnosť v tomto prípade spôsobená hypertenziou a kardiovaskulárnymi ochoreniami.

2. Alzheimerova choroba

Existujú objektívne dôkazy o tom, že nedostatočná kvalita spánku a množstvo spánku sú spojené s nástupom Alzheimerovej choroby.

3. Úzkosť a strach

Zlý spánok má za následok viacero psychických porúch. Prejavuje sa napríklad vo zvýšenej reaktivite na negatívne podnety, nastupujú ťažkosti so zbavovaním sa strachu a tiež dochádza k všeobecným úzkostným poruchám.

dobrý spánokPrečítajte si tiež
Ťažko zaspávate? 20 tipov na dobrý spánok.

4. Rakovina

Odborníci majú dostatok dôkazov, že spánková deprivácia zvyšuje riziko rozvoja rakoviny a nepriaznivo vplýva na imunitné procesy tela, ktoré bojuje proti rakovinovým nádorom. „Práca na zmeny je silno spojená s vyšším rizikom rakoviny,“ upozorňuje Mark Stephens v knihe Jóga pro lepší spánek.

5. Srdce

Spánkové poruchy zvyšujú krvný tlak, zintenzívňujú zápaly a prispievajú k ateroskleróze. Negatívne ovplyvňujú nestálosť srdcového rytmu a zvyšujú riziko srdcového infarktu. Tieto následky sa týkajú všetkých skupín obyvateľstva, aj keď sú menšie odchýlky medzi pohlaviami.

6. Mozog

Mozog, ktorému sa nedostáva dostatok kvalitného spánku je menej schopný učiť sa nové informácie – najmä kvôli zníženej schopnosti aktivovať dlhodobú pamäť sídliacu v hippokampe. Takýto mozog ťažšie spracováva a integruje emócie, horšie sa čistí od plakov v gliových bunkách, čo súvisí s demenciou. To všetko ovplyvňuje pozornosť, sluchové, motorické a zrakové vnímanie.

následky zlého spánku

7. Nálada, emócie a depresia

Nedostatočný a nekvalitný spánok má nesmierny dosah na centrum motivácie a odmeny. Tiež negatívne ovplyvňuje dopamínové mechanizmy, príjem stravy, riziko návyku na závislosti. Nedostatok spánku spúšťa negatívne citové reakcie, takže sme podráždení, emocionálne nestáli, úzkostní, agresívni a náchylní k samovražedným myšlienkam.
Odborníci tvrdia, že medzi spánkovou depriváciou a depresiou je zložitý vzťah. Zatiaľ čo nespavosť a ospalosť počas dňa depresiu prehlbujú, vedci dokázali, že cielená spánková deprivácia pomáha uľaviť od akútnej depresie.
Všeobecne však platí, že dobrý spánok prispieva k celkovému zdraviu, vrátane nálady.

8. Imunitný systém

Spánková deprivácia zabraňuje organizmu v prerozdeľovaní energie od potrieb bdelosti k regeneračným procesom, ktoré sú nevyhnutné na zachovanie zdravého imunitného systému. Čiže zlý spánok podlamuje a poškodzuje našu imunitu – dôkazy vidno pri rakovine, HIV/AIDS, ale aj pri bežnom prechladnutí, chrípke alebo zápale pľúc.

9. Výkonnosť

Nedostatočný spánok narušuje cirkadiálny rytmus a ovplyvňuje napríklad našu schopnosť chodiť po schodoch, šoférovať motorové vozidlo, hodiť loptu do basketbalového koša alebo navliecť niť do ihly. Najviac to vidno u ľudí, ktorí pracujú na zmeny alebo pri profesionálnych športovcov, ktorí často cestujú na zápasy cez časové pásma.

spln mesiaca a vplyv na ľudíPrečítajte si tiež
Spln Mesiaca. Naozaj vplýva na náš spánok?

10. Riskantné správanie

Narušenie emócií, nálady, motorických schopností a koncentrácie sa prejavuje v tom, že viac riskujeme. Neraz si ani neuvedomujeme, že riskujeme a domnievame sa, že ide o normálnu situáciu. No dá sa povedať, že ak sa zle vyspíme, máme sklon horšie sa rozhodovať, aj pokiaľ ide o hazard, alkohol a drogy, či v ďalších oblastiach života, píše sa v spomínanej knihe Jóga pro lepší spánek.

Foto: Pexels.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar