4 kroky, ako si dlhodobo udržiavať kreativitu

LinkedIn

Slávny španielsky maliar Salvador Dalí povedal: „Neberiem drogy. Ja som droga.“ Nepotreboval sa povzbudzovať ku kreatívnemu mysleniu, k tvorivosti nejakými liekmi, drogami, alkoholom, čímkoľvek vonkajším. Vedel sa nabudiť zvnútra a udržiavať si permanentnú kreatívnu myseľ.
Je faktom, že ak chcete dosiahnuť niečo výnimočné, kreativitu proste potrebujete.  Je nevyhnutná.

Možno vás poteší aj jeden prieskum od spoločnosti Adobe, na ktorom sa zúčastnilo päťtisíc mladých ľudí z viacerých krajín. Zistili, že kreatívni ľudia sú v zásade spokojnejší, motivovanejší a úspešnejší než tí nekreatívni. Aj spoločnosti, ktoré podporujú kreativitu zamestnancov, sú úspešnejšie, čo sa týka tržieb a podielu na trhu, sú konkurencieschopnejšie.
Otázkou teda je – ako podporiť svoju kreativitu? Ako byť naozaj kreatívnejší a udržiavať si tento stav čo najdlhšie?

 

Udržiavajte si kreativitu

Steven KotlerV čom tkvie tajomstvo kreativity? Prečo jej niekto má oveľa viac, iný ju márne hľadá a prichádza len občas…aj to v zábleskoch?
„Ak si chcete trénovať kreatívne myslenie, musíte si vytrénovať všetky tri siete, ktoré sú pre kreatívne myslenie nevyhnutné: sieť salientnosti, defaultnú sieť aj sieť exekutívnej pozornosti,“ popisuje Steven Kotler vo svojej knihe Dosiahni nemožné. Kotler patrí medzi najpredávanejších autorov kníh s tematikou maximálneho výkonu. Je riaditeľ spoločnosti Flow Research, ktorá sa snaží porozumieť špičkovým výkonom, a svoje poznatky využíva na školenie jednotlivcov a organizácií, ako tento výkon dosiahnuť.

V skratke a zjednodušene k spomínaným sieťam – sieť salientnosti nás upozorňuje na určitý fakt a informáciu, ktorej by sme mali venovať pozornosť, lebo je z hľadiska kreatívneho nápadu dôležitá. Defaultná sieť je sieť predstavivosti, čiže centrum spontánnych myšlienok a nápadov. No a sieť exekutívnej pozornosti, vďaka ktorej sa dokážeme na niečo maximálne sústrediť a na základe toho sa zodpovedne rozhodovať.

kniha Dosiahni nemožné

 

4 kroky, ktorými to dosiahnete

Tim Ferriss je jeden z najinovatívnejších ľudí, autor mnohých bestsellerov o osobnostnom rozvoji (napríklad Štvorhodinový pracovný týždeň) a poradca spoločností ako Facebook, Twitter, Uber a Evernote.
Vytvoril postup pozostávajúci zo štyroch krokov na to, aby si dlhodobo udržal kreatívne myslenie. A práve vďaka týmto štyrom krokom, ktoré robí pravidelne, sa mu to celé roky darilo a stále darí.

1. Každodenná pohybová aktivita/cvičenie

Ferriss odporúča vykonávať pohybovú aktivitu minimálne hodinu denne a už by nám malo byť jasné prečo: vďaka cvičeniu ľahšie prekonávame úzkosť a takpovediac si pri ňom vyčistíme hlavu. Nepoznáme lepší spôsob na odbúranie stresu.

 

2. Držte sa plánu tvorcu

rozvíjaj kreativitu zmrzlina z oblakuPojem plán tvorcu prvýkrát použil vo svojej eseji z roku 2009 spoluzakladateľ spoločnosti Y Combinator Paul Graham. Je to časový rozvrh, v ktorom je vyčlenený priestor aj na bezčas osamote a pozostáva z dlhších časových blokov, v rámci ktorých sa jednotlivec sústredí vyslovene na jednu konkrétnu úlohu.
Opakom je podľa Grahama takzvaný plán manažéra, v ktorom je deň rozdelený na kratšie časové úseky a jednotlivec sa v každom z nich venuje inej činnosti. Napríklad istý čas má vyhradený na pracovné stretnutia, počas ďalšieho bloku vybavuje telefonáty, v ďalšom e-maily a podobne.

V niektorých situáciách môže byť vhodnejší tento plán, no Ferriss je presvedčený o tom, že jedným zo základných predpokladov dlhodobej kreativity je práve plán tvorcu. Preto si na dôležité úlohy vyžadujúce kreatívne myslenie skúste vyhradiť dlhšie časové úseky. „Ak si úloha vyžaduje komplikovanejšie riešenie a analýzu, mali by ste si čas, ktorý sa jej plánujete venovať, rozdeliť na štvorhodinové bloky. V rámci týchto blokov sa vyhnite všetkému, čo by vás mohlo rozptyľovať – odložte mobil, neodpovedajte na e-maily, nevšímajte si prichádzajúce správy, nezapínajte Skype, nepozerajte, čo je nové na Twitteri, a podobne,“ radí Steven Kotler v knihe Dosiahni nemožné.

 

3. Doprajte si dlhé prechádzky

Jednoducho sa vedome túlajte v myšlienkach, nepúšťajte si hudbu ani podcast a nedajte sa ničím a nikým vyrušovať. Prechádzka je dokonalý príklad inkubácie. Počas prechádzky sa vypína pozornosť zameraná na to najdôležitejšie. Zároveň sa zapína defaultná sieť, teda sieť imaginácie, keď má mozog čas na to, aby hľadal vzdialené asociácie medzi informáciami a myšlienkami.

 

4. Opýtajte sa lepšie

Tim ferrissDbajte na to, aby ste mali okolo seba ľudí, ktorí vedia rozpoznať, čo si myslíte. „Ľudia okolo mňa ma nútia prehodnocovať názory. A nielen to,“ vysvetľuje Ferriss. „Tí, vďaka ktorým sa začnem zamýšľať, či je môj názor správny, mi zároveň na otázky súvisiace s týmito pochybnosťami dokážu povedať – nepýtaš sa dobre, skús sa opýtať inak.“

Ten posledný bod je dôležitý. Spätná väzba je z hľadiska kreativity veľmi dôležitá, no ešte dôležitejšie je, kto ju dáva. Každý z nás má nejaké slabé stránky. Každý z nás má iné kritériá. Ak má jednotlivec s človekom, ktorého názor si chce vypočuť, priveľa spoločného, spätná väzba nemusí mať očakávaný účinok. Naopak, ak jednotlivec a tento človek majú len vlažný alebo žiadny vzťah, jednotlivec spätnej väzbe neprikladá veľkú váhu. Je ťažké vystihnúť tú pravú mieru „blízkosti“, aby bola spätná väzba na jednej strane relevantná a na druhej objektívna. A kreatívni ľudia potrebujú vystihnúť pravú mieru tým viac, čím úspešnejšími sa stávajú.

Ak máte povesť kreatívneho človeka, ostatní majú tendenciu veriť vašim názorom o niečo viac, než by mali. Až príliš často sa stáva, že kreatívnym ľuďom alebo teda tým, ktorých iní za kreatívnych považujú, ich okolie bezvýhradne a vo všetkom dôveruje a pri hodnotení ich nespochybňuje. To však pre nich nie je žiadna výhra, preto Ferriss odporúča postaviť sa ku každej takejto situácii proaktívne.

O knihe Dosiahni nemožné
kniha Dosiahni nemožné „V tejto knihe predstavujem množstvo tipov, techník, taktík a stratégií, ako dosiahnuť čo najlepší výkon,“ tvrdí Steven Kotler.
V tejto knihe prezrádza tajomstvá výkonov tých najlepších športovcov, umelcov, vedcov či ľudí na vysokých pracovných pozíciách, ktorí zmenili vnímanie nemožného a učia nás, ako prekonať svoje limity a splniť si sny, ktoré považujeme za nedosiahnuteľné. Vo svojich postupoch sa opiera o poznatky z neurovedy, ktoré získal vo svojom viac ako 20-ročnom výskume.

 

Foto: stevenkotler.com, Motýľ,  wikimedia/Jeff Kubina

 


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.