Spätná väzba. 4 zásady, ako ju efektívne dávať a ako to robí Netflix

LinkedIn

Nikto z nás nepočúva rád kritiku alebo hocakú spätnú väzbu, ktorá „narúša“ naše kruhy, upozorňuje na nejaké chybičky, či vybočenia. Je to normálne, ale určite nie užitočné pre nás samých. Oberáme sa tak o príležitosť zlepšiť sa v niečom a posunúť vpred. Ste zvedaví, ako funguje spätná väzba v Netflixe, ktorý sa za posledné roky dostal doslova na vrchol rebríčka TOP firiem na svete?

Erin Meyerová napísala inšpiratívnu knihu Pravdilo žádných pravidel, v ktorej popisuje firemnú kultúru firmy Netflix. Tá je, ako viete, najväčšou streamovacou spoločnosťou, ktorá filmy nielen ponúka, ale aj vyrába. Spomeňme úspešné seriály ako House of Cards, Narcos. Stranger Things, The Crown, alebo 13 Reasons Why.

Manažéri v Netflixe vynakladajú množstvo času a energie na to, aby svojich ľudí naučili správne a efektívne dávať spätnú väzbu. Majú na to dokonca rozsiahlu dokumentáciu a organizujú výcvikové programy. Správne podaná spätná väzba je totiž jedno z najdôležitejších pravidiel dobre fungujúcej firmy.

 

Spätná väzba a 4 zásady

Zjednodušene by sa dalo povedať, že správna spätná väzba má dve zásady – „nekritizujte, ak ste nahnevaní” a „keď dávate spätnú väzbu, hovorte pokojným hlasom“.
Je to však oveľa zložitejšie.
Napríklad známy motivátor Andy Winson hovorí o troch chybách pri spätnej väzbe:

  • hnev a výčitky
  • zrútenie sa buchnutie dverami
  • totálna ignorácia

E.Meyerová urobila množstvo rozhovorov a preštudovala všetky možné dokumenty firmy Netflix a dospela k štyrom zásadám správnej spätnej väzby. Nazvala ich 4A, alebo tiež aim to assist, actionable, appreciate a accept or discard.

správna spätná väzba 4 zásady

1. Snažte sa pomôcť

Čiže aim to assist – spätná väzba by mala byť schopná pomôcť tomu, komu ju dávate. Mala by byť dávaná s dobrým úmyslom. Ak kritizujete len preto, aby si si uľavili, zbavili sa tlaku a stresu, vybili si na niekom zlosť a frustráciu, alebo dokonca chcete raniť niečie city – nerobte to. Žiaľ, práve tieto dôvody sú často základom nesprávnej spätnej väzby, ktorá napokon ani nepomôže, skôr naopak.

Spätná väzba s cieľom pomôcť dotyčnému jasne vysvetľuje, ako určitá zmena v správaní môže viesť jednotlivca alebo spoločnosť k zlepšeniu.
Namiesto:
„To, ako sa stále špáraš v zuboch počas porady s externými partnermi je naozaj otravné.“
Povedzte radšej:
„Keď sa prestaneš špárať v zuboch počas porád s externými partnermi, budú ťa pravdepodobne vnímať ako oveľa väčšieho profesionála a skôr sa nám podarí vybudovať si s nimi dobré vzťahy.“

 

2. Navrhnite akciu

Druhé áčko – actionable. Vaša spätná väzba musí cieliť na to, čo by mal príjemca robiť inak. Nemôžete do kritiky zrazu zahrnúť všetko možné, čo sa vo vás nahromadilo a vy to teraz naraz chcete dostať von a poriadne tým vytrieť dotyčnému zrak.
Buďte konkrétni a racionálni. Nepovedzte, že „vedie tú poradu úplne hrozne, ako mnoho iných vecí, je to o ničom…“, ale radšej poukážte na jadro problému: „To, že nedávaš priestor aspoň pár minút na diskusiu a stále ľudí prerušuješ, potláča všetko dobré, čo sa na porade povedalo.“

 

3. Oceňujte

Tretia zásada appreciate sa dá aplikovať na obidve strany – na toho, kto dáva spätnú väzbu, aj kto ju prijíma. Prirodzenou ľudskou reakciou na kritiku je obrana alebo výhovorky. Všetci sa inštinktívne snažíme chrániť seba, vlastné ego, povesť, či city.
„Keď dávame, ale ešte viac keď dostávame spätnú väzbu, musíme túto prirodzenú reakciu potlačiť a namiesto toho sa sami seba spýtať: ´Ako môžem dať najavo, že si spätnú väzbu cením a pozorne počúvať, prijať ju s otvorenou mysľou bez toho, aby som sa urazil, rozčúlil a začal sa obhajovať?´,“ radí Erin Meyerová v knihe Pravdilo žádných pravidel.

Dôležité je oceniť toho druhého, či už dávame spätnú väzbu. Ale tiež ak ju dostávate, oceňte dotyčného, že mu na vás záleží a chce vám pomôcť dobre mienenou radou, či konštruktívnou kritikou.

správna spätná väzba 4 zásady

 

4. Berte alebo nechajte tak

V reči Netflixu – accept or discard. Čo to znamená?
V spomínanom Netflixe dostanete množstvo spätnej väzby od mnohých ľudí. Majú tam naozaj otvorené a úprimné vzťahy. Nie je nič ojedinelé, ak na porade oveľa nižšie postavený pracovník „poskytne spätnú väzbu“ (rozumej kritiku 🙂 ) šéfovi, či najvyššie postavenému bossovi.

Základným nastavením je – vypočuj si spätnú väzbu a zváž ju. Nie je povinnosť na jej základe niečo urobiť, zmeniť ap. Úprimne sa za ňu poďakujte, pouvažujte pre a proti…a ak sa vám to hodí, využite ju k svojmu rastu. Ak nie, zabudnite a choďte ďalej.
To isté platí, ak spätnú väzbu dávate. Nesmiete sa uraziť, ak ju dotyčný odignoruje. Alebo ho prenasledovať, stále mu to opakovať, aby ste ho doslova „ubehali a zlomili“.

sabotéri, ktorý vám ničia životPrečítajte si tiež
3 sabotéri, ktorí vám ničia život…

 

Vyskúšajte to aspoň raz

Pre väčšinu z nás je ťažké prijímať spätnú väzbu z vyššie spomenutých dôvodov. No ani dávať ju veľmi nevieme. Neraz vyčkávame na vhodnú chvíľu, otáľame, premýšľame nad správnymi podmienkami…a tak sa často stane, že spätná väzba prestane byť aktuálna a pre príjemcu vlastne užitočná.

 

Foto: Pixabay.com, Unsplash.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar