Ako sa lepšie vyspať? 7 jednoduchých trikov, ktoré pomáhajú

LinkedIn

O význame a dôležitosti spánku netreba hovoriť – všetci to poznáme. Mnohí tiež ovládame spánkovú hygienu, čiže základné pravidlá, ktoré nám vedia zlepšiť spánok. A občas ich aj dodržiavame 🙂
Ale čo keď nič nepomáha? Alebo keď príde problém len občas? Napríklad nemôžete večer zaspať, v noci sa častejšie budíte, máte problémy s chrápaním, ťažko sa vám ráno vstáva, alebo máte bolesti v ramenách, chrbtici, prípadne vás trápia kŕče v nohách?
Občas pomôžu malé triky, tak sa na ne pozrime. Máme pre vás najčastejšie problémy a k tomu jednoduché tipy, ako sa lepšie vyspať.

 

Triky ako sa lepšie vyspať

Spánok je naozaj nenahraditeľný regeneračný prostriedok, takže je dobré dopriať si ho…a ak niečo nefunguje, treba skúšať, čo zaberie. Aj nad viacerými prekážkami kvalitného spánku dokážete vyhrať malými trikmi. Vyskúšajte.

ikona zdvihnutý palec1. Jednoducho nemôžem zaspať

Poznáte to – všade je ticho, tma, ideálne podmienky, no vy sa aj tak prehadzujete neustále v posteli a nedokážete zaspať.
Myslite na to, že niekoľko hodín pred spánkom nemáte konzumovať nápoje s obsahom kofeínu (hoci existujú ľudia, ktorí večer zaspia aj po silnej káve). Po ľahšej večeri si doprajte polhodinovú prechádzku a najmenej hodinu predtým, ako sa uložíte do postele, odložte mobil, tablet, notebook.

 

7 trikov, ako sa lepšie vyspaťikona zdvihnutý palec2. Mám problémy s chrápaním

Niektorých ľudí budí vlastné chrápanie, a to aj niekoľkokrát za noc.
V takom prípade spite na boku, s hlavou mierne podloženou. Kúpte si podušku vhodnú na spánok na boku, ktorá vám nebude lámať krk a zdvihne hlavu len o pár centimetrov.
Pred spánkom si tiež dôkladne vyčistite nos, môžete si ho aj prepláchnuť morskou vodou.

Nesmierne dôležitý je aj správny matrac, ktorý si však nie každý vie vybrať. Aký má mať rozmer a tvrdosť? Aký rošt a to najdôležitejšie – z čo má byť? Latexová pena, kokosová doska, pružinové jadro… naozaj viete, čo je najlepšie? Ideálne je pozrieť si možnosti a popisy na webe, napríklad Matrace Vegas, kde naozaj nešetria informáciami a vysvetlivkami.
Nájdete tam navyše aj četovacie okienko, v ktorom vám virtuálny predavač poradí, ak si niečím nie ste istý. Veľmi dobrá pomôcka pri online nákupoch.

 

ikona zdvihnutý palec3. Trápi ma žalúdočný reflux

Zjednodušene – reflux je vlastne porucha fungovania hornej časti tráviacej trubice, takže obsah žalúdka a dvanástnika zmiešaný so žalúdočnou kyselinou sa vracia späť do pažeráka. Prejavuje sa pálením záhy, odgrgávaním, ale aj dráždivým kašľom, ktorý znepríjemňuje samotný spánok.
Požiadajte svojho lekára o vhodné lieky. Pomáha aj špeciálne namiešaný čaj, zmes liečivých rastlín, ktorá zmierňuje tvorbu žalúdočnej kyseliny a na sliznici pažeráka vytvára vrstvu hlienu (tá zabezpečí ochranu pred dráždivými kyselinami). V zmesi je napríklad skorocel, agát biely, malinové listy, škorica, cvikla.
Pokiaľ ide o polohu, najlepšia je na ľavom boku s väčšou poduškou pod hlavou.

 

ikona zdvihnutý palec4. V noci sa často budím

Zaspávate pomerne rýchlo, bez problémov, ale potom sa v noci budíte? A neraz bez zjavnej príčiny?
Určite sa vyhnite pred spánkom pitiu alkoholu, ktorý u mnohých ľudí výrazne skracuje najhlbšiu REM fázu spánku, kedy sa nám zdajú sny.
Tiež majte v spálni radšej chladnejšie, stačí teplota okolo 20 stupňov, určite ju neprekurujte.

 

ikona zdvihnutý palec5. Dostávam nepríjemné kŕče do nôh.

Najčastejšie vás chytia kŕče v lýtkach, občas aj na stehnách. Môžu trvať pár sekúnd, ale aj dlhé minúty. Príčinou býva nedostatok minerálov, prílišné zaťažovanie počas dňa, ale aj niektoré ochorenia, napríklad cukrovka.
Namasírujte si nohy pred spánkom, postačí napríklad obyčajná Alpa. A majte ich v teple, pomôcť môžu aj ponožky na noc.
Pred ľahnutím do postele si môžete nohy trošku ponaťahovať, urobte si jednoduché naťahovacie cviky. Sadnite si na zem a chyťte si prsty na nohách.
Prípadne si ich na pár minút vyložte, aby sa vám lepšie prekrvili a mohli ste sa lepšie vyspať.

7 trikov, ako sa lepšie vyspať

 

ikona zdvihnutý palec6. Bolí ma krčná chrbtica, chrbtica, prípadne ramená

Tieto bolesti mávajú dva základné pôvody: nesprávna poloha a nekvalitný matrac, posteľ alebo poduška.
Ak vás pobolieva chrbát, pri spánku na chrbte si vložte pod nohy malý vankúš. Ak spíte na bruchu (čo však odborníci neodporúčajú), vložte si vankúš pod spodnú časť brucha.
Bolí vás krčná chrbtica? Minimálne raz za dva roky vymeňte podušku, ktorá by nemala byť príliš veľká. Niektorým vyhovuje tzv. pamäťová pena – vyskúšajte ju.
Pri bolestiach ramien sa neodporúča spať na boku, kedy ich ešte viac zaťažujete. Spite na menšom a tenšom vankúši. Bolesti sa vraj zmiernia, keď pri zaspávaní objímate rukami ešte jednu menšiu podušku.

ako vyčistiť matracePrečítajte si tiež
Ako vyčistiť matrac. Veľký sprievodca čistením matracov.

 

ikona zdvihnutý palec7. Neviem sa ráno prebudiť

Niektorí ľudia ľahko zaspávajú, majú dobrý a výdatný spánok počas noci, ale ráno sa nie a nie zobudiť. A teraz nemyslíme na tínedžerov, ktorých musíte občas doslova ťahať z postele 🙂
Podľa odborníkov v tomto prípade pomôže pravidelné vstávanie v určitú hodinu, napríklad o šiestej. A to aj cez víkend, kedy nemusíte vstávať. Áno, je to otravné a načo vstávať tak skoro aj cez víkend? No zakrátko si váš organizmus zvykne a bude sa vám cez týždeň ľahšie vstávať. Vždy sa oplatí dodržiavať spánkovú hygienu.

— PR článok —
Foto: Matrace-vegas.sk, Pexels.com

 


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Redakcia