Potraviny pre zrak. Ako sa mení náš zrak a ako mu vieme pomôcť?

LinkedIn

Zrak je jeden z najdôležitejších zmyslov. Renesančný génius Leonardo da Vinci mu dokonca prikladal najväčší význam – mohol vďaka nemu nielen sledovať svet, tvoriť, ale bol preňho aj skutočným oknom do duše. Tak si ho cibril, že sa uňho vyvinulo až zarážajúce zrakové vnímanie, ktoré pripomína schopnosti dnešných komiksových superhrdinov. Dôležité sú podľa neho tie správne potraviny pre zrak, ktoré ho vyživujú, podporujú a chránia…

„Ten, kto stratí zrak, stratí pohľad na svet a je akoby pochovaný zaživa – môže sa síce hýbať a dýcha, ale je v hrobe. Vari si neuvedomujete, že zrak nám sprostredkúva krásu celého sveta?” cituje jeho zanietené slová Michael Gelb v knihe Mysli ako Leonardo da Vinci.
Faktom je, že vekom sa nám zrak zhoršuje, stávame sa ďalekozrakými. Živiny v určitých potravinách napriek takýmto neodvratným zmenám môžu pomôcť podporiť zdravie očí, ako aj odvrátiť makulárnu degeneráciu a sivý zákal podmienené vekom.

Vekom sa stávame ďalekozrakými
Šošovky podporované ciliárnymi svalmi v oku menia svoj tvar, aby sme mohli prispôsobiť svoju pozornosť zblízka do diaľky a naopak. Šošovky časom zhrubnú a stvrdnú, strácajú pružnosť, čo je normálna a nevyhnutná súčasť starnutia, známa ako presbyopia alebo ďalekozrakosť. Dôsledkom toho je, že zvyčajne okolo 40. roku máme problém čítať pri slabom svetle alebo rozlúštiť  text nablízko.
Potraviny bohaté na antioxidanty môžu zohrávať kľúčovú rolu pri podpore zdravia šošoviek…

 

Dajte pozor na suché oči

Vlhkosť je pre fungovanie našich očí nevyhnutná. Vždy,  keď žmurkneme, po celom povrchu oka sa rozšíri slzný povlak, ktorý ho chráni a zastavuje vysychanie.
„Ako sa blížite k päťdesiatke, tvorba sĺz sa spomaľuje a slzy, ktoré produkujete, nemusia stačiť na to, aby pokryli oko rovnomerne alebo účinne, takže máte pocit poškrabaných a unavených očí. Namiesto toho, aby ste siahli po kvapkách, vyskúšajte potraviny, ktoré môžu pomôcť rehydratovať a upokojiť vaše oči,” tvrdia autorky knihy Jedz lepšie, ži dlhšie.

Omega-3 mastné kyseliny zvyšujú mikrocirkuláciu v drobných krvných cievach okolo očí, čo pomáha znížiť zápal, ktorý sprevádza suchosť a udržiava oči vlhké a bez dráždenia.vhodné potraviny pre zrak

 

Svet, ktorý vidíme, sa zmenšuje

Naše zrakové pole (zorné pole) sa vekom zmenšuje. Okolo osemdesiatky môžeme stratiť až 30 % periférneho videnia. Schopnosť vidieť objekty mimo nášho centrálneho zorného poľa, na našej periférii, je riadená bunkami na sietnici nazývanými tyčinky. Tie sú citlivé na svetlo a na pohyb.
Potraviny bohaté na širokú škálu vitamínov a minerálov, najmä luteín, zeaxantín, zinok a selén, dodávajú živiny na výrobu pigmentov citlivých na svetlo. Nižšie vám ponúkneme konkrétne potraviny, ktoré prospievajú zraku.

 

Reakcia na svetlo sa spomaľuje

Drobné svaly, ktoré riadia zrenice, sa vekom oslabujú a naše zrenice sa sťahujú. V dôsledku toho naše oči reagujú pomalšie, keď sa pohybujeme medzi oblasťami svetla a tmy, takže môže byť ošemetné sústrediť sa pri vstupe do tmavej miestnosti a jasné svetlo môže oslniť. Potraviny bohaté na betakarotén dopĺňajú hladinu vitamínu A, nevyhnutného na tvorbu rodopsínu, pigmentu, ktorý funguje v slabých svetelných podmienkach.

Vedeli ste, že...
…naše oči potrebujú po šesťdesiatke trikrát viac svetla na čítanie ako  v dvadsiatke.

 

Potraviny pre zrak

Dobré je pomyslieť si ACE – vitamíny A, C a E sú zvlášť prospešné pre oči, hoci do hry sa dostávajú aj iné živiny. Toto sú potraviny – a jedlá – ktoré najlepšie prospejú vášmu zraku a akým potravinám sa vyhýbať v záujme vášho zraku.potraviny pre zrak

MÄKKÝŠE

Zinok je pre zdravie očí veľmi dôležitá živina a mäkkýše ju obsahujú  v hojnom množstve. Zinok sa nachádza najmä v sietnici oka a v cievovke. Nízky príjem sa spája so sivým zákalom a zlým videním v noci.
Ide najmä o ustrice, slávky, srdcovky, tiež sépia, kalmar ap.

LISTOVÁ ZELENINA

Táto zelenina obsahujúca dokonalú kombináciu luteínu, zeaxantínu, vitamínov C a E pomáha chrániť pred makulárnou degeneráciou, hlavnou príčinou slepoty. Napríklad špenát sa vám postará o ostrý zrak, tvrdí MUDr. Alžbeta Béderová, výživová odborníčka. Má totiž vysoký podiel provitamínu A – karoténu, ktorý je spolu s vitamínom E považovaný za významný antioxidant.

MASTNÉ RYBY

DHA, jeden z omega-3 mastných kyselín v mastných rybách, je životne dôležitý pre vývoj oka a fungovanie sietnice. Nedostatok omega-3 mastných kyselín sa spája so syndrómom suchého oka.
Sem patria losos, pstruh, makrela, sleď, sardinky, tuniak, kapor, šťuka, pangasius či šproty.

SLADKÉ ZEMIAKY

Telo si premieňa betakarotén zo sladkých zemiakov na vitamín A, ktorý sa ďalej premieňa na rodopsín – pigment v sietnici, ktorý pomáha s videním pri slabom svetle.

PAPRIKY

Všetky papriky sú nabité vitamínom C, ktorý pomáha udržať zdravé očné cievy a znižuje riziko sivého zákalu. Jedna štúdia ukázala, že denný doplnok 300 mg vitamínu C, zdá sa, zabraňuje sivému zákalu; a jedna paprika ho obsahuje 240 mg.

Prečítajte si tiež
7 tipov, ako si čo najdlhšie udržať zdravé oči.

 

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť

Potraviny s vysokým obsahom kalórií, spracované a sladké potraviny – môžu spôsobiť nárast telesnej hmotnosti. Obezita zvyšuje riziko rozvoja niekoľkých stavov s neblahými  následkami pre zrak vrátane cukrovky 2. typu  (ako je sivý zákal a diabetická retinopatia).

Vhodné je tiež upraviť stravu, ak trpíte niektorou zrakovou chorobou.
Napríklad pri sivom zákale jedzte veľa bobuľovín, avokáda, papriky, listovej zeleniny, mäkkýšov, oranžových plodov a zeleniny, citrusového ovocia.
Ak vás trápi glaukóm, čerstvého ovocia a zeleniny, obmedzte soľ, spracované potraviny a kofeín.
Pri makulárnej degenerácii súvisiacej s vekom by ste mali jesť viac vajec, avokáda, listovej zeleniny, mastných rýb a mäkkýšov, oranžového ovocia a zeleniny.


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar