Proteín do každej kuchyne. Zdravá, vyvážená a pestrá strava

LinkedIn

Výživa a jedálničky sú témami, ktoré sa nikdy nevyčerpajú. Neustále sa objavujú nové informácie, ktoré môžu byť protichodné s tými, čo už máte zaužívané a je náročné sa orientovať v tom, ako je vlastne správne sa stravovať. Strava by mala byť zdravá, vyvážená a pestrá. Čo to ale v skutočnosti znamená?

Teoretické fakty o tom, ako by mal vyzerať váš bežný jedálniček, má zrejme každý. S prístupom na internet a sociálne siete sú vám informácie o strave podávané takmer instantne. Niektoré zdroje sa vás snažia presvedčiť, že existujú potraviny, z ktorých sa priberá a potraviny, z ktorých sa chudne.
Inde sa dočítate, že na chudnutie zázračne fungujú tabletky na chudnutie. Tajomnou pravdou však je, že na to, aby ste chudli, musíte mať nižší kalorický príjem ako je váš energetický výdaj. A vaša strava by mala obsahovať ako proteíny, tak aj sacharidy a tuky. Proteíny sú zámerne na prvom mieste, pretože práve s ich príjmom má mnoho ľudí veľký problém.

 

Optimálny príjem bielkovín

Všetky tieto tri spomenuté makro živiny obsahujú určitú kalorickú hodnotu. Na gram bielkovín pripadajú štyri kalórie, rovnako tak aj na gram sacharidov, avšak na gram tuku pripadá až deväť kalórií. Prijať kalórie z tukov a sacharidov je pomerne jednoduché, náročnejšie to už je s bielkovinami.
Bielkoviny sú základnými stavebnými jednotkami svalovej hmoty a preto by ste mali minimálne prijímať medzi 0,6 a 0,8 gramu proteínu na kilogram vašej hmotnosti. Optimálne sa snažte dostať až na 1,2 až 1,8 gramu na kilogram telesnej váhy. Ak sa na dostatočný príjem zameriate, rýchlo zistíte, že je pomerne ťažké túto hranicu denne dosiahnuť.

Ak si príjem bielkovín sledujete a máte problém ich prijať z bežnej stravy, kde sú najlepším zdrojom – živočíšne produkty ako mäso, grécky jogurt, vajíčka či tvaroh, – riešením pre vás môžu byť doplnky stravy. Práškové proteíny sú dnes cenovo veľmi dostupné a na trhu je široký výber rôznych výrobcov, zložení a príchutí.

Už dávno neplatí, že proteíny ako suplementy sú určené len pre kulturistov a fitness nadšencov. Je bežné, že práškový proteín sa využíva v kuchyni každého, kto si dáva na svoju postavu a zdravie pozor. Ide totiž o veľmi jednoduchý spôsob doplnenia bielkovín do organizmu a udržiavanie si svalovej hmoty. Z jednej dávky proteínu (samozrejme, záleží na veľkosti odmerky) prijmete približne 25-30 gramov bielkovín.

proteín vyvážená a zdravá strava

 

Nápoj i dochucovadlo

Proteíny nemusíte využívať len ako nápoj, ale môžete ho používať ako dochucovadlo do rôznych jedál. Napríklad, z rannej sacharidovej ovsenej kaše dostanete po pridaní odmerky proteínu dobrej príchute vyvážené jedlo, čo sa týka makro živín. Lievance, palacinky, puding, bábovka. Fantázii sa medze nekladú a vy tak z bežných sacharidových pokrmov vytvoríte proteínovú bombu.

Pri kúpe proteínov sa vám určite budú hodiť zľavové kódy, vďaka ktorým si môžete dopriať napríklad hneď dve rôzne príchute tohto doplnku stravy, ktoré budete striedať. Tým sa vám nezunuje ani jedna z nich. Ideálne je siahnuť po jednej klasike ako je čokoláda či vanilka a druhej ovocnej alebo kokosovej či nejakej na spôsob brownies. Pri výbere budete prekvapení rôznymi možnosťami.

zdravé tukyPrečítajte si tiež
Zdravé tuky. V ktorých potravinách ich nájdete a ako pomáhajú?

 

Problémy s nedostatkom bielkovín

Proteíny sú nevyhnutné pre budovanie svalov, ale vo svojom jedálničku ich oceníte aj pri redukcii hmotnosti. Musíte však vyberať kvalitný produkt, ktorý nie je plný sacharidov či tukov. To, že nemáte dostatočný príjem bielkovín, zistíte v prvom rade tak, že začnete strácať svalovú hmotu. Tu však môže ísť o dlhodobejší proces, ktorý bude sprevádzaný problémami s pleťou alebo zníženou kvalitou vlasov a nechtov.

Strava a úprava jedálnička je vo väčšine prípadov možným riešením a práve zameranie sa na proteíny a ich zvýšený príjem vám môže pomôcť nielen so spomínanými znakmi, ale aj s únavou či spomalenou regeneráciou organizmu.

— PR článok —
Foto: Syda Productions/Shutterstock.com,
Monkey Business Images/Shutterstock.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Redakcia