Tipy pre deti s prejavmi ADHD a hyperaktivitou

Máte dieťa s ADHD, čiže s poruchou pozornosti a hyperaktivitou? Určite ste už užili svoje a viete, aké je to ťažké a únavné. Vaše dieťa sa správa, akoby žilo na inej planéte, hovorí inou rečou (veď inak by vám predsa rozumelo, čo mu hovoríte a čo od neho chcete) a okolie na vás pozerá zvrchu: dáva vám najavo, že si to svoje dieťa máte dať do laty a hlavne vychovať.
Doma sa vám asi život často zmení a začne prevládať plač a krik. Začnete opakovane klásť svojmu dieťaťu otázky typu „Prečo to robíš? Prečo sa tak správaš?…“ A odpoveď?
Spoznávate to? Máme pre vás zopár odborných tipov.

Kamila a Petr Kopsovci
Kamila a Petr Kopsovci

Problematike ADHD sa obvykle venuje pozornosť až vtedy, keď dochádza k školskému zlyhávaniu so závažnými poruchami správania. Prvé prejavy sú však vnímateľné už vo veku štyroch až piatich rokov.

Možno ste už počuli o metóde Životných máp. Prostredníctvom nej vedia je autori Kamila a Petr Kopsovci už medzi 4. a 5. rokom dieťaťa odhaliť, kam bude smerovať jeho život, respektíve, či sa u neho vyvinie bulímia, alkoholizmus a podobne.
Lektorov metódy majú Kopsovci po celom svete, i na Slovensku, v Poľsku, Kanade, Francúzsku, pripravujú sa na USA a Veľkú Britániu.

 

Hyperaktivita nie je choroba

Hyperaktivita je naozaj len porucha, nie choroba. Je veľa známych osobností, ktoré s ADHD zápasili a zápasia.
Geniálny Albert Einstein bol dyslektik a hyperaktívny autista, budiaci dojem zaostalého dieťaťa. Wolfgang Amadeus Mozart trpel poruchami pozornosti v kombinácii s hyperaktivitou a na zoznam hyperaktívnych detí patria aj geniálny Thomas Alva Edison, Walt Disney, ale taktiež napríklad Avril Lavigne či Cameron Diaz.

„Takže nemusíte hádzať flintu hneď do žita a prepadnúť panike, že je všetko stratené. Ono sa totiž môže stať, že ten „neznesiteľný chlapec, na ktorého sa pani učiteľka neustále sťažuje, sa raz stane svetoznámym vedcom alebo slávnou celebritou,“ upokojujú manželia Kamila a Petr Kopsovci, ktorí sa roky venujú práci s deťmi i dospelými. V Česku i v zahraničí sú známi ako autori metódy Životných máp.
V knižkách Ako sa krotí tigerTiger robí uáá uáá sa v niekoľkých lekciách praktickým spôsobom naučíte zaobchádzať s tigrami, chápať ich, rozumieť im a skrotiť si ich. Tieto lekcie sú skutočne pre všetkých, či som pojašený, dospelý alebo s nálepkou ADHD. Či som pediater, pedagóg alebo rodič.

 

Výživa detí s ADHD

„Poruchy správania detí, nesústredenosť, nespavosť a hyperaktivita sú problémy prejavujúce sa zmenami správania. Tieto prejavy však môžu vznikať aj na základe potravinovej alergie a môžu byť ovplyvňované nahromadením toxických látok v organizme,“ upozorňuje odborníčka na výživu Veronika Mikušková.

Preto výživa pre deti s prejavmi ADHD by mala obsahovať veľké množstvo vitamínov, minerálov a enzýmov. Veľmi sa osvedčujú odporúčania makrobiotiky, ktoré poskytujú  jednoduchý návod.

V každodennom jedálničku by sa mali objavovať doma lisované zeleninové šťavy. Je veľmi žiaduce uprednostňovať z jedál tie, ktoré majú nízky glykemický index. Vyberať stravu prirodzenú, jednoduchú, čo najmenej spracovanú priemyslom.
Čo naopak zo stravy vylúčiť? Výrazne obmedziť, najlepšie vyradiť, cukor a potraviny, ktoré cukor obsahujú. Je vhodné znížiť množstvo mliečnych výrobkov, okrem kyslých, ako je napríklad kyslá smotana či kvalitný jogurt.
Zaradiť kvasenú zeleninu, vyskúšať môžete aj pastu miso. Vylúčiť zo stravy lepok. Tiež odporúčame vylúčiť zo stravy akékoľvek aditíva. Tu sa oplatí čítať etikety a potraviny s aditívami nekupovať. Vyhýbať sa potravinám s vysokým glykemickým indexom.

Zmena jedálnička je pre dieťa veľmi prospešná a môže byť nápomocná pri jeho upokojení, napomáha pri zmiernení prejavov, cielene vyvažuje telo a myseľ, a tým je prospešná tak z hľadiska zmiernenia prejavov, ako aj z hľadiska zdravia.
Môže sa zdať, že zmena stravy je ťažká, ale pokiaľ sa celá rodina zapojí do zmeny jedálnička pre dieťa, prospeje táto strava napokon celej rodine a môže to byť zaujímavá a kreatívna cesta poznania.

 

Zbavte deti s ADHD stresu

Deti s ADHD bývajú veľmi často preťažované najmä nárokmi v škole a následne sa toto prenáša aj domov. Nezvládajú bežné tempo v škole a úlohy doma. Zo školy chodia veľmi unavené a úlohy doma sú potom nadľudským výkonom. Ak rodičia nevedia s takýmto dieťaťom pracovať, sú preťažení taktiež, a to všetko vedie ku konfliktom aj doma. Dieťa sa cíti stále viac neisté a môže začať psychosomatizovať – napr. sa objavia bolesti hlavy, ale zároveň dochádza k zvýrazňovaniu prejavov hyperaktivity, agresivity, motorického nepokoja pri zvýšenej aj bežnej záťaži.

„Príkladom z praxe je 7-ročný chlapec, u ktorého sa po nástupe do školy začali veľmi skoro prejavovať známky preťaženia zo školy – stupňovanie motorického nepokoja, obhrýzanie ceruziek,“ popisuje odborníčka MUDr. Karla Filípková.
Postupne sa pridali bolesti hlavy, bruška. Chlapec mal neustále problémy s nočným pomočovaním a tieto problémy sa teraz začali objavovať aj cez deň, kedy sa niekoľkokrát denne pomočil, začal mať prejavy úzkostí až depresií. Po počiatočnej stabilizácii medikamentóznou liečbou sa intenzívnou psychoterapiou v úzkej spolupráci so Životnými mapami začal jeho stav upravovať.

Foto: Albatros/Edika, medicalnewstoday.com

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 779x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Leave a Comment

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.