Pomôže vitamín D proti vírusom a chrípke?

S príchodom jesene a zimy zvyšujeme mnohí príjem vitamínu C – či už v ovocí, zelenine, ale neraz aj cez výživové doplnky. Lekári však upozorňujú – rovnako dôležitý je v tomto období vitamín D. „Jeho dennú dávku nedokážeme prijať stravou, preto ho pokojne berte ako výživový doplnok, kvapky, ktoré si dáte každé ráno a určite vám to prospeje,“ odporučila nám MUDr. Zuzana Glatzová z praktickej ambulancie pre dospelých.
Ako je to teda s vitamínom D? Naozaj nám pomôže v sychravom a chladnom počasí? Mali by sme ho brať v kvapkách? Zisťovali sme u odborníkov.

 

Slnečný vitamín D

Céčko ako prevencia proti prechladnutiu, chrípke či iným vírusovým ochoreniam je dostatočne známe. O pozitívach déčka v tomto smere však bežne nevieme. Pritom vitamín D je naozaj efektívnou prevenciou pred vírusovými ochoreniami, no jeho množstvo sa ku koncu roka vyčerpáva. Vonku často prší, silno fúka, je chladnejšie a my trávime viac času medzi štyrmi stenami. Začína nám chýbať slnečný vitamín D, ktorý sa vytvára najmä v koži po vplyve UV lúčov.

O tom, aký je pre nás dôležitý vznikla dokonca kniha „Slnečný vitamín“ s podtitulom „Pandémia nedostatku vitamínu D“ od profesora M.A.Šašinku a docentky Kataríny Furkovej. V medicínskych kruhoch ide o uznávaných odborníkov, ktorí vychovali celú generáciu detských a dorastových lekárov. Podľa nich je vírus chrípky medzi nami po celý rok, no najsilnejšie útočí a my mu podliehame v chladnom počasí. Vtedy sú totiž slnečné lúče najslabšie a vitamín D klesá na minimum.

 

Ako to funguje?

Odborníci aj lekári sa teda zhodujú, že pri nedostatku vitamínu D sme náchylnejší podľahnúť rôznym infekciám. Naše telo je citlivejšie a vnímavejšie.
Dokazujú to aj viaceré najnovšie štúdie, napríklad Nature Imunology. Vedci dôkladne skúmali liečebný potenciál vitamínu D na náš organizmus a dokázali, že déčko de facto posilňuje tých, čo bojujú proti vírusom. Dodávajú im silu, energiu, aby dokázali premôcť patogény v našom tele. Zároveň zabraňujú tomu, aby imunitný systém uvoľňoval príliš veľa zápalových buniek do nakazeného dýchacieho ústrojenstva.
Vitamín D zjednodušene dokáže deaktivovať vírusy a zvyšuje smerovanie bielych krviniek, aby pohlcovali škodlivé látky.

strava a vitamínyPrečítajte si tiež
Surová strava je plná vitamínov. Využite to!

Mám nedostatok vitamínu D?
Ako zistiť, či ho máte dosť alebo málo? Bez nutnosti návštevy lekára môžete sledovať určité príznaky.
Napríklad nepokojný spánok, celková únava organizmu, svalové kŕče, bolesti kĺbov a svalov. Ale tiež občasné slabosti, neschopnosť koncentrovať sa, častejšie bolesti hlavy, zápcha alebo hnačka, a tiež problémy s močením.

 

Koľko vitamínu D mám teda brať?

Odborníci sa zhodujú, že dennú dávku vitamínu D zo stravy naozaj nezískame. Nedá sa to. Ak by sme to chceli dosiahnuť, museli by sme zjesť napríklad 33 vajec za deň alebo 6 kíl syra feta.
Ako si teda zvýšiť jeho množstvo v organizme?

V prvom rade skúste byť čo najviac na slnku. Je to veľakrát omieľaná rada, možno už nad ňou mávnete rukou, ale verte – vitamín D sa vyrába v našom tele najmä vplyvom slnečných lúčov. Zastavte sa cestou na obed alebo domov na lavičke, poseďte si na nej hoci 15 minút a vystavte slnku ruky, tvár, plecia, samozrejme bez opaľovacích krémov. Neuškodí to vašej pokožke, ani nezvyšuje riziko vzniku nádorových ochorení.

Niektorí odborníci však upozorňujú, že v našom miernom pásme je počas jesene a zimy vlnová dĺžka UV-B žiarenia nedostatočná. Slnko je príliš nízko a lúče dopadajú pod takým uhlom, že sa déčko v koži netvorí.

Preto je dobré užívať vitamín D vo forme kvapiek či tabliet – kúpite si v lekárni povedzme Vigantol. Stačí 7 kvapiek každé ráno zapiť vodou. Aj doktor Igor Bukovský odporúča napríklad čistý prírodný vitamín D3 1000 IU od firmy Jamieson.

Potraviny a vitamín D
Okrem pobytu na slnku a výživových doplnkov môžete zaradiť do jedálnička aj potraviny, ktoré vám ho dodajú: olej z treščej pečene, ryby, mlieko, vajíčka, cereálie, hovädzia pečienka, syr cottage a jogurty.

strava a vitamíny

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 792x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: