Ako spoľahlivo zistíte, či prijímate dostatok vitamínov?

LinkedIn

Nebudeme sa tu rozpisovať, aké dôležité sú vitamíny a že by sme ich mali prijímať najmä v prirodzenej forme. To všetci vieme, no neraz si nie sme istí, či naozaj máme dostatok vitamínu A. Či prijímame dosť vitamínov B, ktoré by sme mali prijímať najmä pri zvýšenej psychickej a fyzickej záťaži, na posilnenie imunity ap.
Alebo či máme dostatok vitamínu D – ten v súčasnosti čoraz častejšie predpisujú lekári, pretože ho nemáme dostatok. Prečítajte si náš článok Pomôže vitamín D proti vírusom a chrípke?
Vypadávajú vám častejšie vlasy? Máte závrate a tvoria sa vám hematómy na tele? Tvrdnú vám päty alebo mávate zapáchajúci dych? Aj tieto problémy a ochorenia má na starosti nedostatok konkrétnych vitamínov.

 

Prijímate dostatok vitamínov?

Poradíme vám, podľa akých symptómov môžete rozpoznať nedostatok jednotlivých vitamínov v organizme. A tiež z akých zdrojov ich môžete doplniť pre správne fungovanie organizmu.

citrónikyZápach z úst

Nepríjemný zápach z úst môže byť príčinou nedostatku vitamínu B2.
V najväčších množstvách sa nachádza v mäse domácej hydiny, teľacom mäse, v pečeni, morských rybách a v pšeničných klíčkoch.

 

citrónikyModriny, krvné podliatiny

Niektorí ľudia majú hematómy, ktoré vznikajú už pri slabom údere a zostávajú dlho tmavé.
Vo väčšine prípadov je to príznak nedostatku vitamínu C (kyselina askorbová) a vitamínu P (rutín).
„Urobte si analýzu svojho stravovania. Konzumujete dostatok citrusového ovocia, kapusty, rajčín a zelenej papriky? Ak nie, poponáhľajte sa ich zaradiť do svojho jedálnička. Okrem toho po jedle treba zjesť aspoň jeden kúsok pomaranča, mandarínky alebo citróna. Ráno aj večer užívajte vitamín C a rutín,“ radia lekári Christo a Jonko Mermerski, autori úspešnej knihy Ako sa dožiť 100 rokov.

 

citrónikyZávrate a šum

Závrate a šumenie v uchu môžu byť spôsobené nedostatkom vitamínu B2, vitamínu E, mangánu a horčíka.
Pri takýchto príznakoch sú veľmi vhodné orechy, listová zelenina, červená repa, zelený hrach, vaječný žĺtok, citrusové ovocie, banány a slnečnicové semená. Môžete užívať vitamíny B a E.

 

citrónikyProblémy so zrakom

Veľa očných problémov, ako sú napríklad časté zápaly, sčervenené oči, pocit pálenia, neschopnosť rýchlej adaptácie v tme či vznik jačmeňa na oku, sa spája s nedostatkom vitamínu A a vitamínu B2.
Doplníte ich zaradením rýb, vaječného žĺtka, masla, zelenej listovej a žltej zeleniny, mlieka, syra a droždia do svojho jedálnička. Okrem toho treba užívať vitamín A, vitamín C a vitamíny skupiny B.

ryba prekrojená

 

citrónikyOtlaky

Ak sa vám na chodidlách sústavne vytvárajú otlaky a máte tvrdé päty, ktoré praskajú aj napriek tomu, že sa o ne staráte, je to signál, že máte nedostatok vitamínov A a C.
Do jedálnička aby ste mali zaradiť viac mrkvy, zelenej cibuľky, papriky, listového šalátu, špenátu, kapusty, teľacieho mäsa, mlieka, masla, pomarančov a citrónov.

 

citrónikyLupiny

Lupiny sa objavujú vo vlasoch vtedy, ak vám chýba vitamín B6, vitamín B12, vitamín F a selén. Vitamín B12 sa nachádza v pečeni, teľacom a bravčovom mäse, v mlieku a mliečnych produktoch.
Vitamín F je v rastlinnom oleji, arašidoch, orechoch a v slnečnicových semenách.
Na selén je bohatá brokolica, cibuľa, rajčiny, pšeničné klíčky a mäso z tuniaka.

 

citrónikyProblémy s vlasmi

Ak sú vlasy tenké, lámavé a rýchlo šedivejú, je to príznak nedostatku vitamínov skupiny B, vitamínu F a jódu.
Na zlepšenie stavu vlasov treba pravidelne konzumovať potraviny s obsahom týchto vitamínov, ako aj morské plody a jódovanú soľ (najvhodnejšia je morská soľ) na zabezpečenie dostatku jódu. Vhodné je každý deň pred jedlom užívať vitamín F.

Vypadávanie vlasov súvisí aj so stravou, v ktorej chýbajú vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín H, inozitol a kyselina listová.
Najviac kyseliny listovej obsahuje čerstvá zelenia, ovocie, sušené kvasnice a pečeň. Orechy, teľacia pečeň a obličky, naturálna ryža a pivovarské kvasnice obsahujú veľké množstvo inozitolu.

zelenina smoothie

 

citrónikyČastejšie infekcie

Vysoká náchylnosť na infekcie svedčí o tom, že potrebujete vitamín A a kyselinu pantoténovú.
Na vitamín A sú bohaté ryby, vaječný žĺtok, zelená listová zelenina a žlto-oranžové ovocie, ale na prvom mieste je mrkva.
Vitamín B5 obsahujú najmä potravinárske a pivovarské kvasnice a strukoviny. V období epidémie chrípky by si mali chorí ľudia každý druhý deň dopĺňať vitamín A a každý deň vitamín C.

 

citrónikyBolesti nôh a svalov

Nedostatok vitamínov B1 a B6 môže spôsobiť svalovú slabosť, bolestivé pocity v nohách a kŕče počas noci.
Pivovarské kvasnice, naturálna ryža, bravčové mäso, bravčová pečeň, orechy, strukoviny, zemiaky a morské ryby pomôžu zbaviť sa týchto nepríjemných pocitov.

 

citrónikyZdravý rast detí

Pre zdravý rast detí je okrem bielkovín nevyhnutný vitamín B2, vitamín B3 a zinok. Veľa zinku obsahuje zelenina, strukoviny, pšeničné otruby a tekvicové semeno.
Veľa vitamínu B2 a kyseliny listovej obsahuje mlieko, pečeň, obličky, vajcia, tvrdý syr, ryby a potravinárske kvasnice.

bobuľové ovocie

 

citrónikyKrvácanie z nosa

Časté krvácanie z nosa môže byť spôsobené nedostatkom vitamínu C, vitamínu K a vitamínu P.
Odporúčame zahrnúť do jedálnička citrusové ovocie, rajčiny, kapustu, zelenú papriku, čučoriedky (vitamín C), biely jogurt, rybí olej, čerstvé lucernové listy, pomarančovú kôru, citróny a pomaranče (vitamín P).

 

citrónikyVyrážky a akné

Vyrážky a červené škvrny na tvári sú jasné príznaky nedostatku vitamínov B a vitamínu A . Odporúčame zmeniť spôsob stravovania tak, aby ste častejšie konzumovali ryby, maslo, zelenú a žltú zeleninu, sušené ovocie, najmä sušené hrozienka, a pivovarské kvasnice.
Rôzne dermatitídy často vznikajú v dôsledku nedostatku vitamínov B2, B3, B6 a vitamínu H. Vitamín B2 sa nachádza najmä v mlieku, pečeni, obličkách, tvrdom syre.

 


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar