Ako spomaliť a dosiahnuť viac? 7 krokov k minimalizmu v živote

LinkedIn

„Nič nie je väčšou stratou času, ako robiť zbytočnosti efektívne,” povedal svojho času významný americký mysliteľ rakúskeho pôvodu Peter Drucker.
Určite ste aj vy zavalení množstvom povinností v práci i doma. Naháňate dedlajny a stále ste v pohybe, aby ste všetko stihli. A isto robíte mnoho vecí, ktoré by nebolo treba, no robíte ich zo zotrvačnosti, prípadne chcete niekomu ulahodiť, zavďačiť sa. A najhoršie je, ak ste poctivec, ktorý tie veci robí ešte svedomito a efektívne.
Mali by ste sa však zamyslieť, ako spomaliť a dosiahnuť viac. S rovnako vynaloženou energiou alebo ešte menšou, aby vám zostal čas na hobby, priateľov, či obyčajný relax.

 

Prečo skúsiť minimalizmus?

Asi ste toto slovo už počuli a možno si neviete predstaviť, čo presne znamená. Minimalizmus je silný nástroj na podporu produktivity. Základ úspešného dňa totiž nie je stihnúť veľa vecí, často nepodstatných, ale spraviť jednu – tú najdôležitejšiu.
Treba povinnosti zjednodušovať, prerieďovať, delegovať a to všetko bez toho, aby sa znižovala kvalita.
Namiesto toho sa sústredíte na podstatné veci, spomalíte a dosiahnete viac.

Minimalistický prístup k životu ukazuje, aké efektívne je sústrediť sa len na jednu vec, ktorú chcete momentálne dosiahnuť. Menej plánovania vám umožní efektívnejšie zvládnuť deň.
A presne v tom vám pomôže napríklad Minimalistický denník. Podľa autorky Andrey Richardson dokáže v nás prebudiť viac motivácie písať rukou, kresliť, vyfarbovať, ale aj vypnúť večer v stanovenom čase telefón, vyprázdniť si hlavu a osviežiť medziľudské vzťahy. Je to denník, ktorý pomáha v budovaní nových návykov. Prečistí denný program a zbaví vás zbytočností tým, že na ne upozorní a vy môžete konať.

Minimalistický denník Andrea Richardson

 

Chaos v hlave, chaos v živote

„Dlhé roky som bola sústavne zaneprázdnená, no neproduktívna. Navyše ma stresoval aj môj životný priestor. Doma som sústavne niečo hľadala, zdvíhala zo zeme či upratovala. Ako sa vraví – chaos doma, chaos v hlave,” spomína si Andrea Richardson.

Vyskúšala veľa plánovačov, kalendárov a diárov. Kúpila si farebné ceruzky, zvýrazňovače a zápisníky. Písala si dlhočizné zoznamy všetkého, čo treba vybaviť. Nekrátili sa, práve naopak.
Poznáte to?
Napriek tomu, že sa snažila, nikdy si nenašla čas na to, čo považovala za najdôležitejšie pre seba. Spokojný bol manžel, deti aj šéf v práci. Spokojní boli všetci okrem nej. Jej život plánovali okolnosti a tí druhí. Nedokázala povedať nie.
Aj toto poznáte?

„Po rokoch nenaplneného života v pokluse som objavila záchranu. Volá sa minimalizmus. Ten ma naučil sústrediť sa len na jednu podstatnú vec, ktorú práve chcem dosiahnuť, a pripomínať si, prečo je pre mňa dôležitá. Prečo má byť len jedna? Lebo sa z nej vďaka tomu stáva priorita, ktorú dokončím v konkrétnom dni. Ak budeš postupovať rovnako, celý deň ťa bude sprevádzať pocit úspechu a nepôjdeš spať s výčitkami,” dodáva Andrea Richardson, ktorá si založila úspešný blog Minimalistka.sk.

Andrea Richardson | Minimalistka.sk

Andrea Richardson | Minimalistka.sk

 

Ako vám pomôže Minimalistický denník?

Je to prostriedok na spomalenie hektického života. Naučí vás robiť denne len tú vec, ktorá je práve dôležitá. Pripomenie vám priority a tiež pomôže naplánovať si pravidelný pohyb, či kontrolovať denné výdavky.
Vďaka tomuto denníku môžete eliminovať zbytočnosti, vyprázdniť si myseľ, relaxovať pri práci s rukami a pravidelne vypnúť technológie.

7 KROKOV k minimalizmu v živote

1. Začnite kedykoľvek

Nečakaj na pondelok, na Nový rok, na svätého dindy. Začnite s minimalizmom hneď a takýto denník vám pomôže naštartovať sa a udržiavať smer.

2. Zjednodušte si život

Zabudnite na preplnené strany a nekonečné zoznamy povinností. Robte menej, ale len to podstatné a pravidelne. Získate tak viac času na oddych.

3. Minimalizujte domácnosť a nákupy

Takýto Minimalistický denník vás naučí vytvoriť si návyk pravidelne sa zbavovať nepotrebných vecí. A to je naozaj dôležité, ako sme písali v článku Danšari – umenie upratovať. Ako sa zbaviť zbytočných vecí.
Zapisujte si denné výdavky, aby ste mali prehľad o financiách a neutrácali ste impulzívne a nepremyslene.

4. Odbremeňte myseľ

Našu myseľ často zaťažuje pretlak myšlienok a nekonečné zoznamy vecí na vybavenie. V denníku máte priestor vyprázdniť si myseľ, uvoľniť sa, nadýchnuť a sústrediť sa na prítomnosť.

ako si vyčistiť kuchyňuPrečítajte si tiež
Praktické tipy, ako si vyčistiť kuchyňu od zbytočností.

5. Digitálne detoxikujte

Výborné na papierovom denníku je to, že vás motivuje vypnúť technológie v stanovenom čase. Užite si pocit držať v rukách fyzický denník a písať rukou na papier. Poznámky napísané v denníku si navyše lepšie zapamätáte.

6. Objavte skrytú kreativitu

Kreslenie, čarbanie a vyfarbovanie pomáha koncentrácii a uľaví od stresu. Zlepšíte si tak koordináciu rúk a očí, dostanete sa do tvorivej nálady, počas ktorej možno nájdete odpoveď na nejaký pálčivý problém.

7. Prekonajte zlozvyky

…a posilnite si všímavosť. Voči okolitému svetu i druhým ľuďom. Naučte sa pravidelne stíšiť, dajte si prestávku od nákupov, začnite tráviť čas v prírode a vychutnajte si krásu slnečných lúčov. Hoci napohľad triviálne veci, no pre našu psychohygienu majú neuveriteľný význam.

Foto: Andrea Richardson, Minimalistka.sk, Pixabay.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Milan

Vyše 20 rokov píšem texty a články. Vymýšľam slogany a pripravujem zadania na webstránky. Robil som moderátora v Slovenskom rozhlase, Twiste a Rádiu Okey. Redaktora v Slovenskej televízii. Písal som pre SME, Hospodárske noviny a časopisy ako Markíza, Zdravie, Život ai.