Infomedica.sk radí: Pri športe si dávajte pozor na poškodenie a zranenie kolena

LinkedIn

Leto je obdobím, počas ktorého sa najčastejšie stretávame s úrazmi kolena. Najrizikovejšími situáciami, pri ktorých môže dôjsť k zraneniu kolena, sú rotačné športy. Hoci by sa dalo očakávať, že zranenie kolena je parketou najmä profesionálnych športovcov, opak je pravdou.
Takže na čo si dať pozor? A keď už dôjde k tej nepríjemnosti, treba hneď operáciu?

 

Prečo sú rekreační športovci viac náchylní na športové poranenia?

Množstvo rekreačných športovcov nešportuje pravidelne, ale len nárazovo. Navyše, mnohí idú z extrému do extrému – 8 hodinové sedenie v kancelárii a následné hodinové behanie za loptou. A to bez akejkoľvek prípravy a rozcvičky.

Koleno však patrí medzi najviac vyťažené kĺby v ľudskom tele. Pri nepravidelnom športovaní, dokonca ešte bez akejkoľvek rozcvičky, nie je dostatočne pripravené na nárazovú záťaž a nečakaný problém môže byť razom na svete. Dôvodom zranenia je najčastejšie jeho nedostatočná pohyblivosť a malá svalová hmota. Za vysoko rizikové športy pre kolená možno považovať futbal, volejbal, squash, tenis či beh. K vyššiemu riziku zranenia kolena ešte viac prispievajú aj nadváha a zlá koordinácia pohybov.

 

Najčastejšie zranenia kolena

Jedným z najčastejších zranení kolena, s ktorými sa lekári v svojej praxi stretávajú, je poškodenie skríženého väzu kolena. K tomuto zraneniu často dochádza pri dopade alebo doskoku na vystretú končatinu alebo pri náhlej zmene smeru. Často je sprevádzané s počuteľným „prasknutím“ v kolene počas úrazu. Bolesť v kolene je následne o niekoľko hodín sprevádzaná aj jeho opuchom.

Ďalšie časté úrazy sú:

  • prasknutý meniskus (gumovitý disk v tvare C, ktorý odpružuje koleno),
  • fraktúra jabĺčka (okrúhlo-trojuholníková kosť, ktorá je spojená so stehennou kosťou),
  • vykĺbenie jabĺčka.

zranenie kolena tejp

Je pri poškodení skríženého väzu operácia nevyhnutná?

Rozhodnutie, či zranené koleno operovať, závisí od viacerých faktorov a odpoveď sa líši z prípadu na prípad. Indikácia na operáciu si vyžaduje zváženie viacerých faktorov, pričom tým najdôležitejším je športová aktivita pacienta. Ďalej sa zvažuje úroveň poškodenia kolena, klinické prejavy nestability a očakávania pacienta.

Vrcholoví športovci, ktorí chcú ďalej pokračovať vo svojej kariére, inú možnosť ako operáciu nemajú. Pri rekreačných športovcoch je možné rozhodnutie prispôsobiť tomu, aký šport vykonávajú a aké sú očakávania do budúcnosti.

Avšak pacient s kompletne poškodeným skríženým väzom patrí do rizikovej skupiny. Zranenie kolena môže vyústiť do obmedzenia pohyblivosti kolena, ktorá má telu zaistiť stabilitu a ohybnosť. Kolená taktiež umožňujú nohám zohnúť sa a vystrieť. Ohybnosť aj stabilita sú potrebné, ak chceme stáť, kráčať, behať, kľačať, skákať alebo otáčať sa a viesť normálny život.

U mladých pacientov, ktorí vykazujú kompletné poškodenie predného skríženého väzu, je operačná liečba preto odporúčaná väčšinou špecialistov. U starších ľudí, ktorí športujú rekreačne alebo vôbec a klinické prejavy nestability sú len mierne, zvyčajne postačuje len konzervatívna liečba.

Najmodernejšiu metódu ošetrenia mäkkých kĺbových častí predstavuje artroskopia kolena. Pacienti sú schopní po tejto operácií vrátiť sa do práce už o niekoľko dní. K športovým aktivitám sa môžu vrátiť postupne približne po mesiaci od operácie. Základom rekonvalescencie je kvalitná rehabilitácia a pravidelné cvičenie.

ako začať behaťPrečítajte si tiež
12 tipov ako začať behať a užívať si to.

 

Prevencia je základ

Ako pri všetkom, aj pri problémoch s kolenom platí, že jednoduchšie je zraneniam predchádzať, ako ich riešiť. Samozrejme, zranenia občas vznikajú nešťastnou náhodou, ktorej nie sme schopní zabrániť. No čím sú naše kolená zdravšie, tým je menšia pravdepodobnosť, že prípadný úraz na nich zanechá vážne poškodenie.

Základom prevencie je samozrejme pravidelné cvičenie a posilňovanie svalov okolo kolenného kĺbu. Hlavným pomocníkom pri cvičení zameranom na posilnenie kolien sú rôzne nestabilné podložky (fitlopta, bosa…). Človek sa pri týchto cvičeniach učí pracovať s ťažiskom a stabilitou. Jednotlivé cvičenia preto nielen spevnia svaly, ale zároveň aj zlepšia balančnú stabilitu. S výberom správnych cvikov vám pomôže kvalifikovaný fyzioterapeut. Cvičiť by ste mali 2 až 3 krát týždenne aspoň 20 minút.

Vyhnúť by ste sa taktiež mali jednostrannej záťaži a preťažovaniu kolena (prehnanému športovaniu bez predchádzajúceho rozcvičenia). Samozrejmosťou by mal byť aj výber vhodnej športovej obuvi, určenej pre šport, ktorý vykonávate. Správne zvolená obuv chráni nielen vaše kolená, ale zároveň poslúži aj ako prevencia pred opotrebovaním chrupavky v členkovom kĺbe a zraneniu achilovky.

 

Športom k trvalej invalidite?

Tak znie síce známy výrok, ale samozrejme, ide o expresívne vyjadrenie. Hoci ako to už chodí, je na tom veľký kus pravdy. Stačí ho len trošku upraviť. Nezodpovedným, prehnaným športom.
Šport je to najlepšie, čo môžeme pre svoje telo urobiť. Netreba však zabúdať, že pri rekreačnom športovaní, treba používať aj kus rozumu. Naša športová aktivita by nemala pozostávať len z hodiny futbalu alebo behu raz za mesiac, ale mala by byť doplnená rozcvičkou a pravidelným cvičením zameraným na posilňovanie všetkých svalových skupín.
Dôležitá je taktiež aj pravidelnosť. Len tak naozaj spravíme niečo pre svoje telo a nešokujeme ho neprimeranou záťažou. Navyše, pravidelné cvičenie poslúži nielen ako prevencia, ale aj výborná pomôcka, ako sa rýchlejšie zotaviť, ak sa nejakému nešťastnému úrazu nevyhneme.

— PR článok —


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar