Deti sa dnes menej smejú. Môžeme za to my, rodičia? Ako to napraviť?

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Aj vy máte občas pocit, že dnešné deti a mladí sa menej smejú? Že sa nevedia tak uvoľniť a prirodzene sa zabávať? Mnohí odborníci upozorňujú, že už na malé deti kladieme množstvo povinností, tlačíme na lepšie výsledky. Aby dosahovali viac, aby sa šplhali vyššie, aby vynikali a nezaostávali. Neraz do nich premietame len naše zlyhania a nespokojnosť so sebou samým…

Pravdou je, že kedysi deti trávili svoje detstvo hrami a rozvíjaním svojich emocionálnych schopností oveľa viac. Stačilo vybehnúť na dvor, pred dom a začali sa rôzne hry: skrývačka, naháňačka, improvizovaný futbal, hra na sochy ap. Stačilo im málo a dokázali sa dosýta vyblázniť. Ak ste mali pootvorené okno, počuli ste zvonka bezstarostný smiech a rozjarené výskanie.
Z takéhoto hravého správania pramenil smiech, šťastie, pokoj. Deti sa vyvíjali lepšie po mentálnej, emocionálnej, ale aj fyzickej stránke. Boli zdravšie.

 

Dnes sa deti menej smejú…

deti sa menej smejúŽiaľ, dnes sa deti stretávajú s nátlakom z mnohých strán. Čelia mnohým stresujúcim podnetom a zabúdajú, ako sa hrať a smiať. Nevedia sa uvoľniť. Fyzická aktivita detí je obmedzená, kladú sa na ne isté nároky, od útleho veku sa od nich vyžaduje dospelé správanie.
Skupinové hry a interakciu nahradili elektronické hry a prístroje pre komunikáciu na diaľku…

„Potrebujeme systém, ktorý by sa integroval do výchovno-vzdelávacích inštitúcií a pomohol deťom vyrovnať sa so stresom a nájsť si čas na hru a smiech,” tvrdí Madan Kataria, indický lekár a guru jogy smiechu.
Podľa neho sa joga smiechu rýchlo šíri po svete a potvrdzujú sa jej mnohé priaznivé účinky. Prečo by sa jej nemohli venovať aj deti? A povedzme nech sú priamo v učebných osnovách, tvrdí.

 

Smiech nepatrí do školy!

Školy nemajú rady smiech. Priznajme si to – deti sú často programovo vedené k tomu, aby sa nesmiali. Učitelia vyžadujú, aby boli disciplinované a prestali sa smiať, a občas ich dokonca trestajú.
V takom prípade sa deti naučia, že smiech nie je dobrý, a to je jeden z dôvodov, prečo schopnosť smiať sa postupne strácajú.

Popri ostatných školopovinných deťoch je tu ešte veľká skupina dospievajúcich, ktorí sa musia vyrovnávať s problematickým životom na internátoch a s tlakom zo strany rodičov, ktorí môžu mať nerealistické očakávania. Ak dieťa predstavy rodičov nenapĺňa, môže to viesť k pocitom úzkosti a v niektorých prípadoch dokonca k samovražedným myšlienkam.deti sa menej smejú

 

Smiech v učebných osnovách

Pravdou je, že v niektorých krajinách obsahujú stredoškolské učebnice kapitoly o joge smiechu. Napríklad učebnica angličtiny CBSE pre desiaty ročník, japonská stredoškolská učebnica Pow Wow a jazyková príručka Cambridge University obsahujú kapitolu o vzniku jogy smiechu a účinkoch smiechocvikov.
Podľa Katariu potrebujeme na školách zaviesť smiechocviky na pravidelnej báze. Je to najlepší spôsob, ako priniesť viac smiechu do životov detí a ako ich posilniť na tele aj na duši.

Pomáha smiech študentom?
V Indii sa joga smiechu oficiálne zaviedla do škôl v roku 1998 a odvtedy sa neoficiálne rozšírila do škôl v Bombaji, Bengaluru, Surate a ďalších indických mestách.
Študenti po cvičení cítia prílev energie, zlepšil sa ich prístup aj komunikatívnosť, stúpla ich ochota učiť sa a prichádzať s novými nápadmi.
Zároveň klesol počet problémov s disciplínou a postupne sa zlepšila aj dochádzka, klesol počet absencií pre chorobu či iné dôvody. Významne sa zmenila celková atmosféra v škole a mnohí učitelia povedali, že vďaka tomu sa zmenil aj ich vlastný prístup – joga smiechu im priniesla novú energiu a motiváciu.
deti sa menej smeujú

 

Prečo sa dnes deti potrebujú viac smiať?

Deti, ktoré svoju energiu bežne vyjadrovali pohybom, smiechom a hrou, sú teraz od útleho veku nútené dlhé hodiny ticho sedieť a sústreďovať sa. V súťaživom školskom prostredí ich rodičia aj učitelia tlačia k dobrým výsledkom. Vysoké očakávania niekedy vedú deti k úsiliu o nerealistické ciele, ktoré sa nedajú naplniť, sú zdrojom stresu a závažne poškodzujú ich zdravie.

Viacerí odborníci poukazujú na obrovský nárast prípadov ADHD, teda poruchy pozornosti s hyperaktivitou (viac o tejto téme v článku Tipy pre deti s prejavmi ADHD a hyperaktivitou). Deti s touto poruchou majú problém sústrediť sa aj na kratší čas. Konajú impulzívne a často sa zdá, akoby nemali poňatie o riziku.
Technológie ich oberajú o hry: fyzickú hru nahradili mobilné telefóny, videohry, televízia a internet. Nové, na špičkových technológiách založené komunikačné kanály narušili schopnosť smiať sa na jednoduchých veciach.

Problémom sú tak nedostatočné emocionálne väzby. Stále viac rodín sa rozpadá a následné nedostatočné emocionálne väzby a dlhodobé vzťahy s rodičmi spôsobujú dovedna celú paletu emocionálnych problémov. „Pretože rodičia musia pracovať a rodiny sú obvykle menšie, deti trávia veľa času osamote. Rodičia im chýbajú, deťom sa nedostáva morálneho ani emocionálneho usmernenia,” dodáva guru jogy smiechu Madan Kataria, ktorému vyjde čoskoro v slovenčine kniha Joga smiechu.


Zdielať

About Author

Komentáre sú uzavreté.