Tieto jedlá vám zlepšia náladu a vyčaria úsmev na tvári

Stále sa hovorí o superpotravinách, ktoré by sme mali zaradiť do jedálnička. Možno je to sčasti módny trend a určite existujú naše domáce potraviny a jedlá, ktoré nám neraz prinášajú ešte väčší úžitok. „Na Slovensku máme napríklad čučoriedky, ktoré sú rovnocenné s acai,“ tvrdí výživový poradca doktor Igor Bukovský. Pritom bobuľovité ovocie obsahuje látky podobné kyseline valproovej, ktorú lekári predpisujú na stabilizáciu nálady. Prírodné látky zvané flavonoidy zasa zabraňujú depresii. Existujú bežné potraviny a jedlá, ktoré nám naozaj zlepšia náladu a budeme po nich vysmiaty.

Samozrejme, neznamená  to automaticky, že keď sa cítite pod psa, dáte si tieto potraviny a akoby mávnutím čarovného prútika sa zlepší vaša nálada. Podľa odborníkov by sme však tieto jedlá mali častejšie zaraďovať na svoj jedálniček, čo nám rozhodne prospeje z dlhodobejšieho hľadiska. Bude to mať vplyv nielen na naše zdravie, ale aj náladu, zvládanie stresu a nervozity. Čiže v konečnom dôsledku nám vyčaria úsmev na tvári 🙂

Kaziči nálady

Mimochodom, britskí vedci z University College London zistili, že častá konzumácia konzervovaných potravín zvyšuje riziko potravín. Porovnávali stravovacie návyky 3500 štátnych zamestnancov so záznamom o depresiách. Podľa výsledkov existuje priama súvislosť medzi zložením stravy a týmto ochorením. Keď ľudia jedia prevažne konzervované potraviny, mali o takmer 60% vyššie riziko depresie, ako zvyšná skupina.

 

Potraviny, ktoré zlepšia náladu

Orechy

Nielen klasické vlašské, ale aj ďalšie ako mandle, kešu, pistácie ap. Celkovo prospievajú činnosti nášho mozgu a to vďaka vysokému obsahu omega-3 mastných kyselín, vitamínov a minerálov.
Mandle napríklad majú veľa horčíka a teda antidepresívne účinky, dobre fungujú aj pri krátkodobom podráždení a nervozite.

 

Losos

Ten je naozaj bohatý na spomínané omega-3 mastné kyseliny, ktoré zlepšujú náladu a potláčajú príznaky depresie. Tiež potláčajú pocity smútku, úzkosti a zlepšujú spánok. Zdravé tuky sa postarajú o lesklé vlasy, čo poteší rovnako. Aminokyselina tryptofan významne podporuje tvorbu hormónu šťastia, serotonínu.

losos - zlepšia náladu

Zelený čaj

Jedna japonská vedecká štúdia dokázala, že pitie piatich (a viac) šálok zeleného čaju denne znižuje stres v našom živote. Vo východnej medicíne sa zelený čaj už stovky rokov používal ako liek. Zelený čaj skvalitňuje spánok, potláča poruchy dýchania počas spánku a pomáha proti neurologickým problémom. Zelený čaj tiež povzbudzuje, zlepšuje náladu a dodáva energiu.

 

Káva

Rozumné množstvo kofeínu nám prospieva, znižuje sa riziko depresie a ľudia sú po ňom pozornejší, koncentrovanejší. Vedeli ste, že kvôli povzbudzujúcemu účinku jej pijú najviac v škandinávskych krajinách? A najmenej zasa v Stredozemí.

 

Tmavá čokoláda

Podľa odborníkov znižuje mieru stresového hormónu kortizol. Prirodzene, siahnite po kvalitnej tmavej čokoláde, ktorá má navyše množstvo antioxidantov. Kakaové bôby obsahujú látky, ktoré môžu spôsobiť až eufóriu a revitalizujú organizmus.

suroviny ktoré dodajú energiu a zlepšia náladuPrečítajte si tiež
20 TOP surovín, ktoré vám dodajú energiu.

Fazuľa

Verte tomu, že aj fazuľa nám pomáha zlepšovať náladu. Ak totiž máme nízku hladinu horčíka, sme nervóznejší a chýba nám energia. Fazuľa obsahuje magnézium, takže nebráňte sa tejto strukovine.

 

Banány

Fantastické ovocie, naktorom dokážu športovci prežiť aj celý zápas. Obsahujú veľa draslíka a vitamínu B. Tiež tryptofán, chemickú látku pôsobiacu v našom mozgu ako regulátor nálady. Ako však odporúča Igor Bukovský, radšej si vyberajte mierne zelené banány. „Sú prospešnejšie z hľadiska trávenia a črevnej mikroflóry. Keď ich teda jete mierne nezrelé, prijímate aj jednoduché sacharidy, aj oligosacharidy, aj nejaké škroby. A to je optimálny a vyvážený profil.“

 

Jablko

Keď už sme pri ovocí, dajte si aspoň jedno jablko denne. Ako vraví stará múdrosť, nebudete musieť chodiť k lekárovi. Jablká sú plné flavonoidov a antioxidantov, ktoré chránia telo pred pôsobením voľných radikálov. Udržiavajú vo forme našu črevnú mikroflóru, chránia mozog pred Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou. Tiež znižujú krvný tlak a hladinu zlého cholesterolu.

 

kurkuma - zlepšia náladu

Kurkuma

Však takmer vôbec nepoužívate toto žlté korenie? Je typické pre indickú kuchyňu a má skutočne rozsiahle liečivé účinky. Kurkumín totiž prospieva lepšiemu fungovaniu mozgu a vylepšuje náladu. Dokáže liečiť Alzheimerovu chorobu, ozdraviť a aktivovať činnosť celého mozgu, posilniť pamäť. Je až neuveriteľné, čo dokázali seriózne vedecké výskumy: kurkumín dokáže ovplyvniť našu DNA a RNA, čiže preniká cez bunkovú membránu a má tak schopnosť modifikovať veľké množstvo génov.

 

Špenát

Určite sa vám pred očami vybaví Pepek  námorník, stále vo forme, s veľkými svalmi, množstvom energie a s dobrou náladou. Faktom je, že špenát vďaka kyseline listovej bojuje proti depresii a únave. Obsahuje aj veľké množstvo horčíku, zlepšuje koncentráciu a duševný výkon. Vitamíny zo skupiny B podporujú tvorbu serotonínu.

 

Hríby

Ako isto viete, nedostatok vitamínu najmä na jeseň a v zime spôsobuje depresie, splín, oberá nás o energiu a dobrú náladu. Zvýšte si príjem déčka napríklad aj voňavými hríbikmi.

 

Aj tieto články by vás mohli zaujímať:

Facebook Comments
Celkovo prečítaní 970x, 1 prečítaní dnes

Aj tieto články by vás mohli zaujímať: