Najkrajšie cyklistické výlety v okolí Košíc. Lajoška, Ružín, Jahodná aj Čermeľská dolina

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Máte chuť vyraziť na bicykli a spoznávať Slovensko? Ak sa nachádzate na východe krajiny, v okolí Košíc je niekoľko zaujímavých trás, ktoré stoja za vyskúšanie. Pestré a relatívne zachovalé košické lesy potešia každého milovníka prírody. Na našej trase prenikneme nielen do ich krásy, ale prejdeme aj cez pekné lúky, doliny, hrebene hôr a pookrejeme v spoločnosti milej Lajošky.
Takže pripravte si batohy, nasadnite na bicykle a vyrážame na najkrajšie cyklistické výlety v okolí Košíc. Dáme vám tým na väčší a malý okruh, aby ste sa vedeli prispôsobiť. Zastavíme sa pri nádrži Ružín, neobídeme mekku košických turistov, nasadíme si Napoleonov klobúk a strávime chvíľu v Bukovom raji.

Košické mestské lesy

mapa turistika v okolí KošícKošice sú z niektorých strán priam obklopené horami. V meste končia úpätia Volovských vrchov i Čiernej hory, ktoré sú časťou rozložitého Slovenského rudohoria. Volovské vrchy predstavujú plošne rozsiahle a zväčša masívne pohorie vo východnej časti Slovenského rudohoria.

Na severe svahy Volovských vrchov pomerne strmo klesajú do Hornádskej kotliny a na juhovýchode susedia Volovské vrchy s Košickou kotlinou. Na východ od Volovských vrchov leží o niečo nižšia Čierna hora, avšak okrajová poloha jej dáva vyniknúť napriek tomu, že nedosahuje veľmi veľké nadmorské výšky.

„V histórii Košíc zohrávali okolité lesy významnú úlohu a okrem hospodárskej funkcie tvorili ich prirodzenú ochranu a neskôr aj rekreačné zázemie. Mestské lesy s rozlohou takmer 200 km2 sú najväčšími neštátnymi lesmi na Slovensku,“ dozviete sa v turistickom sprievodcovi z vydavateľstva Dajama Najkrajšie cyklookruhy.
Nachádzajú sa v nich pôvodné lesné dreviny a kry, pričom s podielom 83 % prevažujú listnaté druhy. Najhojnejší je buk, dub, jedľa a hrab. V oblasti Ružínskeho krasu sa vyskytuje vzácny tis obyčajný. V súčasnosti sú košické lesy popretkávané turistickými i cyklistickými trasami, prístreškami či odpočívadlami a predstavujú cennú rekreačnú oblasť v blízkosti ruchu veľkomesta.

K Lajoške

Náročná horská trasa vedie z veľkej časti po lesných cestách, a preto bude najvhodnejšie pri nej použiť horský bicykel. Profil trasy je s výnimkou niekoľkých krátkych úsekov mierny a technicky náročnejší úsek nás čaká najmä pod Vysokým vrchom. Zvýšenú pozornosť pri orientácii si vyžadujú úseky pod chatou Lajoška a na konci doliny Veľký Ružinok.

Pod Lajoškou na tzv. Židovke

Pod Lajoškou na tzv. Židovke.

Okolo Šivca

Šivec - cyklookruhy v okolí Košíc

Šivec.

Začneme v severnej časti Košíc pri ústí Čermeľskej doliny, odkiaľ po značkovanej cyklotrase (tzv. Šusterovke) vyjdeme na Horný Bankov. Pokračujeme po cyklotrase smerom na Jahodnú, prejdeme úsekom pod vysokonapäťovým vedením a stále sledujeme cyklistické značky. Pôjdeme zvlneným, zväčša stúpajúcim zarasteným hrebeňom cez Košický lesopark popri viacerých drevených prístreškoch až na Jahodnú. Rekreačnému areálu dominuje chata Jahodná (bývalá chata Otília z roku 1932) s reštauráciou. Prekrižujeme svahy lyžiarskych zjazdoviek a sledujeme modro značkovanú cyklotrasu.

Zvlnená lesná cesta začne neskôr plynule stúpať a cez Pogáň tábor nás privedie na rázcestie pri Pišivenkách. Pokračujeme západným smerom po Starej židovskej ceste (tzv. Židovke). V plynulom stúpaní s občasnými výhľadmi prídeme ku kaplnke pod chatou Lajoška a výjazdom cez lúku sa dostaneme až k dverám chaty.

Chata Lajoška
Perla rudohorských chát, oáza ticha v blízkosti ruchu mesta, kultové miesto, mekka košických turistov, útočisko smädných a hladných, potecha smutných, druhý domov…
Takto možno charakterizovať Chatu na Prednej Holici, všeobecne známu ako Lajoška. História chaty siaha do roku 1914, keď pod vrchom Predná Holica (948 m) postavili prvú útulňu. V roku 1925 chatu úplne prestavili a obnovili, o čo sa najviac zaslúžil predseda odbočky Karpatského spolku Ľudovít Konrády (Lájoš-báči), po ktorom chata nesie meno. Počas druhej svetovej vojny bola chata zničená a obnovili ju v roku 1951.
Chata Lajoška v okolí Košíc

Chata Lajoška.

Zastávka pri Ružíne

Od chaty sa vrátime pod kaplnku, kde z rázcestia pokračujeme po lesnej ceste v smere žltej turistickej značky. V sedle pod Železným vrchom odbočíme na rázcestí prudko na juhovýchod a strmšie zídeme do údolia na asfaltku, ktorá klesne do bývalej baníckej obce Opátka. Z nej po 5 km prídeme k vodnej nádrži Ružín v oblasti Košické Hámre, kde máme viacero možností na občerstvenie.
Prejdeme cez most a hneď za ním sa vydáme doľava po asfaltke, ktorá sa vlní a kopíruje brehy vodnej nádrže.

Tip na odbočku
Autori v knihe Najkrajšie cyklookruhy majú pre vás aj tip na zaujímavú odbočku: po 700 m od mosta natrafíme na lesnú cestu sprava, po ktorej môžeme po 2,5 km (záverečných 120 m po strmom chodníku) vyjsť na Drienkovú skalu (tzv. Malý Šivec) s nádherným výhľadom na Ružín a vence okolitých hôr.

Naša trasa pokračuje v priamom smere k mostu pod ružínskou  hrádzou a ďalej po asfaltovej ceste popri spodnej ružínskej nádrži, z ktorej sa nám ponúknu výhľady na majestátny kopec Šivec. Onedlho prídeme k mostu, po ktorom prejdeme do údolia s výhľadom na Bokšovskú skalu (pre svoj tvar nazývanú aj Napoleonov klobúk).

Dolina sa rozvetvuje a my sa vyberieme po miernejšej ľavej ceste cez Veľký Ružinok. Pravá cesta vedie údolím Malého Ružinoka, pričom obe cesty sa stretávajú na poľane Vozárska. Tichá oblasť oboch dolín sa vďaka nádherným bukom nazýva aj Bukový raj. Napravo sa nachádza pozoruhodný Ružínsky kras, v ktorom objavili 35 jaskýň. Vystúpime na Vozársku, kde v rokoch 1914 až 1945 stála štýlová zrubová Békefiho chata. Pokračujeme protismerne po lesnej ceste, ktorá sa napojí na červeno značkovanú turistickú trasu. Po nej čoskoro vyjdeme do významného sedla Repy pod Vysokým vrchom, kde stojí drevený prístrešok.

Ružín z Drienkovej skaly - v okolí Košíc

Ružín z Drienkovej skaly.

Vysoké Tatry na dohľad…

Na hrebeni Čiernej hory

Na hrebeni Čiernej hory.

Zo sedla nás po hrebeni Čiernej hory vedie červená turistická značka. Sprvu úzky a kamenistý chodník nižšie prejde do lesnej cesty, po ktorej prídeme k rázcestiu Kráľova studňa. Za smerovníkom Jánošova lúka sa pri ceste objaví drevená lavička. Z tohto unikátneho miesta (len 5,5 km od Košíc) je vidieť 85 km vzdialené Vysoké Tatry. Hrebeňovkou takmer po rovinke prídeme na lúku ku chate Hrešná. Čaká nás tu občerstvenie, milý personál a pekné výhľady na Košickú kotlinu.

Z Hrešnej pokračujeme po hrebienku cez Hŕbok. Poniže sa objaví ojedinelý panoramatický výhľad na celý hrebeň Slanských vrchov a nadväzujúce maďarské pohorie Zempléni hegység s celkovou dĺžkou 90 km. Popri kaplnke pokračujeme po červenej značke strmším zjazdom k reštaurácii Baránok a odtiaľ po cyklistickom chodníku dôjdeme k ústiu Čermeľskej doliny, kde sme začínali.

Malý cyklookruh cez Jahodnú

Nad Vyšným Klátovom

Nad Vyšným Klátovom.

Malý okruh okolím Košíc začneme v Čermeľskej doline, z ktorej pôjdeme súbežne s trasou veľkého okruhu cez Horný Bankov až pod stožiare vysokonapäťového vedenia. Tu odbočíme mierne doľava na lesnú cestu a po serpentíne zídeme cez Kirugrund a popri studničke s prístreškom na otvorenejšie miesto. Na tomto mieste sa prírodný povrch zmení na hrubozrnný asfalt.

Cez údolie Kamenného potoka vyjdeme na Girbeš, kde sa vydáme doprava a po kvalitnej asfaltke prídeme do údolia Vrbice. Pokračujeme popri chate Klatovianka (možnosť občerstvenia) a meandrujúcom potoku. Na prvej odbočke odbočíme doľava a cez brod vyjdeme na kopček s výhľadmi.

Znovu odbočíme, avšak tentokrát doprava a pôjdeme nahor po lúčnej ceste s panoramatickými výhľadmi cez Buchberk. Vyššie pri kríži sa povrch trasy zmení na asfaltový a dôjdeme až na horný koniec Vyšného Klátova.

Čermeľská dolina

Čermeľská dolina  v okolí Košíc

Čermeľská dolina.

Naša trasa pokračuje ďalej smerom hore po rozbitej ceste, z ktorej sa nám ponúknu výhľady na malebné údolie (tzv. Klátovský kotol), popretkávané lúkami, lesíkmi a hájmi. Vystúpime k upravenej Jergovej studni a zídeme na Jahodnú. Poniže v sedle Stará Jahodná prekrižujeme asfaltovú cestu vedúcu z Košíc do Košickej Belej a po lesnej ceste dôjdeme k smerovníku cyklotrás s názvom Findoráková. Pokračujeme priamym smerom po lesnej (neskôr asfaltovej) ceste, ktorá zíde do Čermeľskej doliny k smerovníku Baba, lúka.

Osídlenie doliny je známe už z kamennej doby. V období od 17. až do 20. storočia fungovali v jej dolnej časti viaceré mlyny, píly a strojáreň. V súčasnosti je dolina s chatou a areálom Alpinka, ku ktorému vedie unikátna 4,3 km dlhá detská železnička, obľúbenou rekreačnou oblasťou.

Vydáme sa mierne nadol Čermeľskou dolinou a za golfovým ihriskom opustíme kvalitnú asfaltku a odbočíme doľava na lesnú cestu. Tá nás povyše Alpinky vyvedie k frekventovanej asfaltovej ceste. Pozorne ju prekrižujeme a po bývalej Starej spišskej ceste prídeme popri Kaplnke sv. Jána Nepomuckého na verejnú asfaltovú cestu. Pokračujeme po nej cez Dolný Bankov a zídeme k reštaurácii Baránok. Odtiaľ sa po cyklistickom chodníku onedlho dostaneme až do cieľa.

Košice Dóm sv. AlžbetyPrečítajte si tiež
Košice. Vzácne pamiatky, zákutia a atraktívne zaujímavosti.

Čermeľská dolina
Krajinársky pekná dolina sa tiahne v dĺžke 14 km severozápadným smerom od okraja Košíc pod hrebeň Vysokého vrchu. Dolinou preteká Čermeľský potok, ktorý priberá z krátkych dolín až 27 prítokov (14 z ľavej a 13 z pravej strany). Výdatnosť vodných zdrojov podmienila v roku 1911 vybudovanie vodovodu, ktorý je dodnes funkčnou technickou pamiatkou.
Pestro zalesnená dolina (s prevahou dubových hrabín a buka) tvorí geomorfologickú hranicu medzi Volovskými vrchmi a Čiernou horou. Hniezdia tu mnohé vzácne vtáky a vďaka opusteným banským štôlňam je tu hojný výskyt salamandry škvrnitej.

V spolupráci s vydavateľstvom Dajama.
Turistický sprievodca Najkrajšie cyklookruhy 1.diel
(Daniel Kollár, Karol Mizla, František Turanský)