Všetci chceme byť úspešní a uznávaní vo svojej práci…len niektorým sa to nedarí, nech robia čokoľvek. A treba si povedať, že neraz v kancelárskom prostredí zdanie víťazí nad realitou. Znamená to, že keď lichotíme šéfovi, upozorňujeme na svoje aktivity, pripomíname mu, ako makáme…tak následne sme vnímaní lepšie a rýchlejšie postupujeme? prípadne nám to môže pomôcť pri zvýšení platu?
Podľa profesora Jeffreyho Pfeffera zo Stanfordovej obchodnej školy je oveľa dôležitejšie starať sa o to, čo si o vás myslí váš šéf, než skutočná tvrdá práca. Neznie to najlepšie, však? A už vôbec nie férovo… Jedna štúdia ukázala, že ľudia, ktorí robia dobrý dojem, dostávajú oveľa lepšie pracovné hodnotenia než tí, ktorí pracovali poctivejšie, no neurobili až taký dobrý dojem.
Zaujímavé je, že pätolízačov a ľudí, ktorí sa vedia predať pribúda v obdobiach kríz – či už to bola ekonomická kríza alebo pandémia koronavírusu. Falošné pochlebovanie, vychvaľovanie sa, upozorňovanie na svoje výsledky (aj keď nie sú ničím výnimočné), hlasné nadšenectvo – to všetko sa ráta, keď je doba neistá a vy neviete, či najbližšie nie ste na rade práve vy. „Ľudia, ktorí majú bežne tendenciu byť videní, sa o to pokúšajú ešte viac,” potvrdzuje Max Caldwell, expert na efektivitu práce zo spoločnosti Towers Perrin.
Pomôže lichotenie pri zvýšení platu?
Spomínanú štúdiu rozoberá aj Eric Barker v knihe Mýty o úspechu. Bez okolkov, priamo a otvorene hovorí fakty, ktoré sa nemusia páčiť mnohým z nás.
Napríklad, že často je to naozaj o tom, čo všetci dôverne poznáme: staré dobré poklonkovanie. Z výskumov vyplýva, že pochlebovanie je také účinné, že funguje dokonca aj vtedy, keď váš šéf vie, že nie je úprimné.
Jennifer Chatmanová, profesorka na Kalifornskej univerzite v Berkeley, vypracovala štúdiu, aby zistila, v ktorom bode takéto lichotenie stroskotá… žiadny taký bod však nenašla. Pfeffer tvrdí, že je načase, aby sme si prestali myslieť, že svet je spravodlivý, a hovorí to bez obalu: „Ponaučenie, ktoré si odnášame z prípadov ľudí, ktorí si dokázali udržať svoju prácu alebo o ňu prišli, je, že pokiaľ je váš šéf spokojný, na vašom skutočnom výkone až tak veľmi nezáleží a, naopak, ak svojho šéfa naštvete, nezachránia vás ani dobré výsledky.”
Podľa štúdie Univerzity v Texase sa chválenie šéfov vypláca. Ak ich budete v únosnej miere „otravovať“, pripomínať svoje výsledky a ponúkať svoju pomoc, zvyšujú sa vaše šance až o 64%. Či už na postup, lepšie ohodnotenie, prémie ap.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Mýty o úspechu
Takže máte zabudnúť na to, že tvrdo makáte, zostávate dlhšie v práci, prípadne si ju beriete domov? Že o všetkom rozhoduje to, ako sa viete predať?
„Nuž, tým z nás, ktorí očakávame, že budeme odmenení za dlhé hodiny strávené v práci a za svoje férové správanie, sa to počúva ťažko. Ale počkajte. Je to ešte horšie. Pochlebovači nie sú jediní, komu sa darí. Bezočiví ľudia sú úspešní tiež,” dodáva vo svojej knihe Eric Barker.
V tej chvíli máte chuť ju zatvoriť a odložiť. Ako môžu byť pochlebovači a bezočivci úspešnejší?!
Čítajte však ďalej, pretože len tak budete vedieť, ako konať.
Je fakt, že ľuďom, ktorí si pýtajú viac peňazí z čisto zištných dôvodov, sa darí lepšie.
Časopis Harvard Business Review priniesol správu, že muži, ktorí dosiahli nízke skóre v testoch, ktoré merajú mieru „prívetivosti“, zarábajú až o desaťtisíc dolárov ročne viac než muži s vysokou mierou prívetivosti. Zjednodušene – ľudia, ktorí bývajú hrubí, majú aj lepšie úverové hodnotenia.
A čo šťastie?
Ako Eric Barker vo svojej knihe pokračuje, dôležitá je aj otázka šťastia. Zatiaľ čo mnohé dáta ukazujú, že bezočiví ľudia bývajú častejšie povýšení alebo finančne odmeňovaní, neznamená to, že sú o čokoľvek viac nadšení zo svojich životov.
Výskum totiž tiež zistil, že ľudia, ktorí sa správajú eticky, sú šťastnejší.
Konečne dobrá správa pre nás, dobrákov 🙂
Ľudia, ktorí boli menej tolerantní k neetickému správaniu, mali väčší pocit duševnej pohody než tí, ktorým nevadila ani veľká dávka podvádzania. Rozdiel v miere šťastia medzi týmito dvoma skupinami bol rovnaký, ako keby ste dostali v práci prilepšené, vstúpili ste do manželstva alebo keby ste chodili pravidelne do kostola.
Musí vás byť vidno
Nuž, toto je jednoduchý záver toho, o čom tu hovoríme. Váš šéf vás musí mať rád. Nie je to dôkaz, že tento svet nemá srdce, je to jednoducho ľudská prirodzenosť.
Tvrdá práca sa nevypláca, pokiaľ váš šéf nevie, koho má za ňu odmeniť. Myslíte si, že by sa akokoľvek skvelý produkt predával, ak by nemal žiadnu reklamu? Pravdepodobne nie.
Ako to teda robiť v správnej miere?
„Každý piatok pošlite svojmu šéfovi e-mail, v ktorom zhrniete všetko, čo ste za daný týždeň dosiahli. Nemusí to byť nič veľké, iba mu v stručnosti opíšte, akú dobrú prácu odvádzate. Možno ste presvedčení, že váš šéf vie, čo robíte, no on má dosť svojej práce. Má svoje vlastné problémy. Ocení to a začne si vás spájať s dobrými vecami, ktoré počuje (od vás, samozrejme),” radí Eric Barker v knihe Mýty o úspechu.
No a keď príde čas na vyjednávanie o zvýšení platu, stačí, aby ste sa vrátili späť k svojim e-mailom a pripomenuli mu, čo presne z vás robí dobrého zamestnanca.
Prečítajte si tiež
Ako títo slávni dosiahli úspech? recept nie je zložitý.
V knihe sa napríklad pozrieme na to, či vedie k úspechu to, ak veci hráme na istotu a robíme to, čo nám kážu iní. Preskúmame novovznikajúce vedecké teórie o húževnatosti a odolnosti. Zistíme, či je to naozaj o tom, „čo viete“ alebo „koho poznáte“. Dostaneme tipy od chlapíka s najväčším okruhom známych v Silicon Valley a naučíme sa, ako získavať kontakty bez toho, aby sme sa cítili úlisne.
Foto: Pexels.com, Unsplash.com, Instagram/vydavateľstvo Motýľ