Ťažká deka. Viete, že pomáha proti depresii a nespavosti?

LinkedIn

Možno sa už aj vám stalo, že ste mali za sebou náročný deň, prípadne niekoľko ťažkých dní po sebe. Od vyčerpania už ledva držíte oči otvorené, no neustále myslíte na to, koľko toho ešte musíte urobiť. Čo všetko vás čaká v práci či doma.
Keď si však večer konečne ľahnete do postele, vytúžený spánok nie a nie prísť. Kým iní rátajú ovečky, vy rátate problémy, ktoré musíte vyriešiť. Ráno sa teda opäť budíte dolámaní a nespokojní. Čo v takom prípade urobiť?
Siahať po liekoch na spanie či tabletkách na upokojenie nemusí byť vždy to správne riešenie. Existujú aj iné spôsoby, ako svojmu telu a mysli pomôcť –  medzi nimi napríklad cvičenie, meditácia, ale napríklad aj tzv. ťažká deka.
Poviete si –  ako vám môže pomôcť obyčajná deka? Ukážeme vám, že veľmi výrazne 🙂

 

Ako vám môže pomôcť ťažká deka?

Tzv. ťažká deka je čo raz obľúbenejší trend aj na Slovensku. Tiež sa im hovorí gravity blankets, či weighted blankets. Je plnená guľôčkami rozloženými po celej ploche, ktoré zvyšujú jej váhu. Môže pomôcť viac, ako by ste sa nazdávali.
Ako informuje portál NCBI, dokáže uľaviť od príznakov úzkosti a depresie, zlepšuje náladu, pamäť a schopnosť sústrediť sa, uľavuje od bolesti a zlepšuje trávenie. Pomáha pri nespavosti a niektoré štúdie poukazujú na to, že nesmierne pomáha ľuďom, ktorí trpia autizmom či ADHD (porucha aktivity a pozornosti). Užitočná je ale aj pri iných ťažkostiach.

Ako napovedá samotný názov, podstatná je váha deky, ktorá vytvára tlak na povrchu celého tela. Dôležité je zvoliť si deku podľa váhy tak, aby vám čo najviac vyhovovala.
Deka by nemala byť príliš ľahká, aby sa nestrácali jej účinky, nemala by však byť ani príliš ťažká, aby človek nemal pocit, že sa pod ňou zadusí. Odporúča sa zvoliť si deku s váhou, ktorá bude tvoriť 5 až 10 percent vašej telesnej hmotnosti.
Samozrejme, v prípade depresie či iných závažných ťažkostí ťažká deka sama o sebe nepostačuje, nie je to zázračný všeliek. Dokáže však efektívne pomôcť ako doplnková metóda.

ťažká deka vám pomôže

 

Človek nadobudne pocit bezpečia a spokojnosti

Ťažká deka funguje na princípe tzv. hĺbkovej tlakovej stimulácie. Jej vplyvu na nervovú sústavu, mentálny stav a celkové zdravie človeka sa venujú desiatky výskumov. Hĺbková tlaková stimulácia môže zahŕňať masáže, objatia, ale napríklad aj zabalenie sa do ťažkej deky.

Čo sa vlastne deje v tele počas hĺbkovej tlakovej stimulácie? Telo prechádza z režimu „fight or flight“ (útok alebo únik) do režimu „rest and digest“, teda odpočívanie a trávenie. Sympatický nervový systém sa upokojuje a do popredia vstupuje činnosť parasympatického nervového systému.

Sympatický nervový systém je aktivovaný najmä vtedy, ak sa ocitneme v náročnej situácii, ktorá nás stresuje. Napríklad, keď vieme, že si nás šéf dal zavolať do kancelárie, no nevieme, čo od nás bude chcieť. Alebo nám do schránky príde nečakaný nedoplatok. Jednoducho, telo sa pripravuje na boj s nepriateľom alebo na únik z nebezpečnej situácie.
Na druhej strane, parasymatický nervový systém zabezpečuje pokoj v mysli. Cítime sa uvoľnene a v bezpečí. Svaly sú uvoľnené, spomaľuje sa srdcový tep a zlepšuje sa cirkulácia krvi. Telo produkuje endorfíny, teda hormóny šťastia a neurotransmitery dopamín a serotonín.

4 techniky, ako sa uvoľniťPrečítajte si tiež
4 jednoduché techniky, ako sa rýchlo kdekoľvek upokojiť.

 

Aj keď zabaliť sa do ťažkej deky nemusí pomôcť každému, jej nespornou výhodou je, že nemá vedľajšie účinky.
Zvážiť používanie ťažkej deky by však mali ľudia trpiaci astmou, apnoe či inými dýchacími ťažkosťami. Prospešná nemusí byť ani pre ľudí trpiacich klaustrofóbiou.

Ako však informuje portál Health.Harward.edu, zabaliť sa do ťažkej deky na mnohých pôsobí upokojujúco rovnako, ako keď malé dieťa zavinie rodič do perinky. Ešte je však potrebných mnoho ďalších výskumov, aby sa podarilo potvrdiť rozsah pozitívnych účinkov ťažkých diek.

Foto: GravityBlanket.com, Pixabay.com, Unsplash.com
Zdroj: HealthLine.com, Appliedbehavioranalysisedu.org, NCBI, Health.Harward.edu


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Petra Sušaninová