Jedna z najčastejších výhovoriek a argumentov, ktoré možno občas používate aj vy: „Nestíham. Nemám čas“ alebo „Bodaj by som mal viac času“.
Pravdou je, že žijeme v silno informačnej dobe, máme oveľa viac možností a to vedie k rozhodovacej paralýze. Chceme stihnúť viac a zrazu nemáme dostatok času. Podľa mnohých odborníkov však nie je problémom nedostatok času, ale skôr nízka produktivita, nastavenie a mentalita, tiež neefektívne návyky a snaha stíhať všetko, hoci to nie je potrebné.
Takže otázka z úvodu – ako mať viac času?
Ako stíhať všetky dedlajny, úlohy a povinnosti, ktoré sa na vás valia v práci aj doma?
To sú otázky, ktoré si v dnešnej dobe kladie väčšina ľudí.
Niektorí sa to snažia riešiť a zisťujú si: ako robiť správne rozhodnutia? ako dobre plánovať? ako sa pustiť do práce?
Iní stagnujú, odkladajú a prokrastinujú. Nedokážu sa vymaniť z toho začarovaného kruhu a nestíhajú čoraz viac.
Chcete niekoľko užitočných tipov, ako lepšie hospodáriť s časom? Už čoskoro bude zaujímavá prednáška zo série smartTalk. V utorok 16. apríla v KC Dunaj vám poradí odborník David Kálmán. Ukáže, ako si vytvoriť priority, ako efektívne plánovať, ako hovoriť “Nie” a aké riziká na vás číhajú.
Zatiaľ si prečítajte krátky rozhovor s Davidom.
Ako mať viac času
⇨Nestíhanie, odkladanie povinností, prokrastinácia. Je to novodobý problém, alebo tu bol už aj predtým?
David Kálmán: Nedávno, keď som o tejto téme písal na svojom blogu mi jeden pán povedal, že je to všetko iba lenivosť. Práve preto som mu povedal, že sa nedá porovnávať obdobie „kedysi“ a „dnes“. V dnešnej dobe máme oveľa viac možností. Podujatia, sociálne siete, mobil, ktorý neustále nosíme so sebou, a tým pádom sa viac rozhodujeme. Vedie to k rozhodovacej paralýze, ktorá je dôvodom, prečo sa nevieme motivovať k úlohám, cvičeniu či čítaniu kníh.
⇨Dá sa povedať, že je to generačná záležitosť. Alebo na veku vôbec nezáleží?
David Kálmán: Na veku nezáleží. Je to o spôsobe života a motivácií. Ak chceme čokoľvek robiť, je potrebné mať správnu motiváciu a poznať svoje priority. Ak nepoznáme svoje priority, nevieme sa rozhodnúť, čo je vlastne dôležité. Práve túto dilemu riešim na WS aj vo svojom živote nástrojom, ktorý sa volá Eisenhowerov princíp. Používal ho sám 34. americký prezident Dwight. D. Eisenhower a hovorí o dôležitosti a naliehavosti jednotlivých úloh.
⇨Aké najčastejšie chyby alebo zlyhania stoja za tým, že nie sme schopní si dobre zorganizovať čas alebo sa pustiť do svojich povinností a úloh?
David Kálmán: V dnešnej dobe je to choroba príliš veľkého množstva nástrojov na plánovanie. Rovnaké úlohy si zaznamenávame do notesu, súkromného aj pracovného kalendára a rôznych aplikácií. Potom viac času zaznamenávame úlohy, ako na nich pracujeme.
Ďalšia chyba je zaznamenávanie veľkého množstva úloh, alebo úloha, ktorá je príliš veľká. Napríklad, ak chceme postaviť chatu, nemôžeme si do kalendára zaznamenať „Stavba chaty“ 🙂
Prečo máme tak málo času?
⇨Keď hovoríme o tom, že ľudia nevedia správne narábať so svojím časom, aké problémy s
tým spojené, alebo príčiny sú najčastejšie?
David Kálmán: Určite je to rozhodovacia paralýza, ktorá nám nedovolí rozhodnúť sa, čo vlastne robiť.
Ďalšia silná príčina je nevedieť povedať NIE. Vždy a všetkým vyhovieť sa nedá a ak to robíme, tak nemáme čas my.
Ďalším neduhom je príliš dlhé premýšľanie, čo vlastne ideme robiť. Sám držiteľ Nobelovej ceny Daniel Kahnemann definoval rýchlu a pomalú časť mozgu. Prvá je emocionálna a druhá racionálna. Ak sa nerozhodneme rýchlo, tak náš mozog nám nájde mnoho argumentov, prečo by sme niečo nemali začať robiť. A samozrejme najväčšie problémy s časom majú inteligentní ľudia, pretože si vedia dať veľmi racionálne argumenty, prečo teraz netreba niečo robiť.
⇨Čo sa s tým dá robiť? Ako vieme napraviť seba, aby sme si polepšili?
David Kálmán: Je to o malých krokoch, ktoré nám pomôžu urobiť zmenu. Je to o poznaní priorít vo svojom živote, ktoré nám pomôžu sa ľahšie rozhodovať. Je to o správnom plánovaní, a v konečnom dôsledku o tom, čo je najdôležitejšie. Musíme sami chcieť urobiť pozitívnu zmenu. Na to treba v začiatkoch oklamať vlastný mozog, potom už ide o efekt „snehovej gule“. Pozitívne zmeny sa budú nabaľovať na ďalšie a zrazu sa obzrieme pol roka dozadu a uvidíme niečo neuveriteľné.
Vytvoril vlastný vzdelávací proces pre obchodné oddelenia a v súčasnosti pomáha firmám rásť cez lievik, vzdelávanie, nárast produktivity, obchodnú stratégiu a zvýšením angažovanosti ich zamestnancov.
Má za sebou viac ako 1000 vyškolených ľudí a pôsobí ako externý lektor v Coworking Cvernovka, Satori Stage, Topcoach a spolupracuje s firmami z oblasti Obchodu, IT, HR, FMCG, Retailovými sieťami a StartUpmi.
Prečítajte si tiež
Ako stihnúť dedlajn a robiť veci načas?
Ako mať viac času – prednáška s diskusiou
Ak aj vás tlačia dedlajny, chcete stíhať viac a ušetriť si čas aj na svoje záľuby a priateľov, príďte na prednášku Ako mať viac času. Dozviete sa napríklad:
- ako si určiť priority a ako ich rozdeliť prehľadne v rámci dňa a týždňa
- o efektívnom plánovaní a o tom, ako sa vyhnúť chybám v plánovaní
- o tom, ako hovoriť “Nie”, pretože to je častou príčinou nedostatku času
- o téme akcieschopnosť a ako začať plánované veci robiť
- o rizikách, prečo nám to často nejde (rozhodovacia paralýza alebo pomalé a rýchle myslenie)
- otestujete sa, či vlastne vedia koľko je jedna minúta
Po prednáške je pripravená diskusia.
Termín: utorok 16. 4. 2019 o 19:00 hod.
Miesto: KC Dunaj, Nedbalova 3, Bratislava
Vstupenky kúpite TU.
Event na Facebooku.
LepšíDeň.sk je mediálnym partnerom podujatia.