Ako rozpoznať zdravé pečivo? Čím sa riadiť pri nákupe?

LinkedIn

Možno to poznáte: stojíte pred regálom s pečivom či chlebom a nie ste si istí, ktoré sú zdravšie. Chcete žiť zdravo, „tmavé“ je vraj zdravšie a tak automaticky siahnete po pekárenských výrobkoch, ktoré majú buď tmavšiu farbu. Alebo po tých, čo sú posypané semienkami.
Ale naozaj je tmavé pečivo či chlieb zdravšie? Nie je to vždy tak – no ako to rozpoznať? Podľa akých kritérií sa dá zistiť ich kvalita a „zdravosť“?
Máme pre vás niekoľko tipov, čo si všímať a ako sa správne rozhodnúť, ak si chcete kúpiť zdravé pečivo alebo chlieb.

 

Celozrnný či viaczrnný nerovná sa vždy zdravý

Podľa aktuálne platnej legislatívy rezortov pôdohospodárstva a zdravotníctva možno za celozrnný chlieb označovať taký, ktorý obsahuje najmenej 70% celozrnnej múky.
S prívlastkom viaczrnný je to iné, možno ním označiť chlieb vyrobený z najmenej 10-percentného podielu aspoň dvoch druhov obilnín iných ako pšenica či raž, čo je v pomere k bielej múke zanedbateľné. V praxi to znamená, že si z potravín môžete namiesto viaczrnného chleba odniesť predražený bochník z bielej múky, ktorý je posypaný semienkami 🙁

Pokiaľ ide o pečivo, tiež neznamená, že tmavá farba je automaticky zdravšia. Hnedé žemle i rožky sa rovnako ako tie klasické vyrábajú z bielej múky, no s tým rozdielom, že sa pridá trocha otrúb. Za výslednou farbou, ktorú zvykneme pripisovať nutrične zdravšej variante pečiva, tak zväčša stojí pridanie karamelu či iných farbív. A to už zdravo neznie, však?
Ako teda priamo v obchode rozoznať, ktoré pečivo nie je len tmavé, ale aj zdravé?

zdravé pečivo

 

Pozorne čítajte zloženie

Najprv si pripomeňme, že nejestvujú stopercentné pekárenské výrobky, avšak celozrnné pečivo a chlieb sú rozhodne zdravšie než ich klasické podoby z bielej múky. Smerodajné by pre vás mali byť etikety a v prípade nebalených produktov informačné tlačoviny priamo v predajni (zákazníci by ich podľa správnosti mali mať k dispozícii).

Najdôležitejšie sú prvé zložky. Teda tie, ktoré sú v danom výrobku obsiahnuté v najväčšom množstve. Na prvom mieste najčastejšie nájdeme typ múky. Ak si porovnáme svetlý a tmavý chlieb, zistíme, že sa líšia len v pomere múky, ktorú obsahujú. V klasickom svetlom dominuje pšeničná a v druhom nájdeme aj ražnú, no v oveľa menšom podiele než pšeničnú. Preto je, čo sa chleba týka, zdravšia jeho celozrnná podoba.

Tú si ale zvykneme mýliť s tmavým chlebom, ktorý obsahuje len endosperm, t.j. vnútro zrna. V praxi to znamená nižšie nutričné hodnoty, keďže sa strácajú cenné látky. Pri celozrnnom chlebe je to iné, pretože pri jeho výrobe sa ponecháva celé zrno aj jeho obalové vrstvy. Celozrnné výrobky sú teda bohatšie na minerály, vitamíny a vlákninu. No aj medzi nimi jestvujú rozdiely v kvalite. Nesústreďte sa preto len na cenu, ale predovšetkým na zloženie. Menej kvalitné celozrnné výrobky obsahujú aj necelozrnné múky, cukor, pšeničný lepok a iné konzervanty (éčka), kým tie vyššej kvality nie.

Malý trik
Celozrnné pekárenské výrobky sú v porovnaní s tými klasickými o čosi hutnejšie a ťažšie, bez výrazných pórov. Ak teda nemáte po ruke zloženie daného výrobku, riaďte sa podľa týchto vlastností.
Napovedať o kvalite by vám mala aj mäkkosť. Poctivé celozrnné produkty by nemali byť rovnako nadýchané a mäkké ako výrobky z bielej múky.

 

Pozor na extra prídavok gluténu

Lepok (inak aj glutén) sa prirodzene nachádza najmä v pšenici, raži a jačmeni. Problémom však je, že viacerí pekári ho pridávajú do svojich výrobkov v extra množstve. Dôvod?
Lepok funguje ako lepidlo, čiže zabraňuje tomu, aby sa chlieb či pečivo pri krájaní rozpadávali. Tým nechceme povedať, že treba siahať po bezlepkových druhoch chleba a pečiva. Nie. Radíme len pridať do nákupného košíka chlieb a pečivo s prirodzeným obsahom gluténu.

zdravé pečivo

 

Sústreďte sa aj na ďalšie veci

Okrem použitých typov múky a umelo pridaného gluténu si pri výbere chleba alebo pečiva dávajte pozor aj iné faktory. Vaše zdravie sa vám poďakuje, ak uprednostníte výrobky bez prítomnosti rastlinných tukov, v pekárenských výrobkoch ide prevažne o palmový a slnečnicový olej.
Okrem toho by ste si mali na stránke obchodu, v ktorom bežne kupujete chlieb a pečivo, preveriť, či konzumujete skutočne čerstvo upečené výrobky, alebo len rozmrazené polotovary.

 

Nie je čerstvý ako čerstvý

Z vyhlášky ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka o pekárskych, cukrárskych výrobkoch a cestovinách totiž vyplýva, že za čerstvý pekársky výrobok považujeme taký, ktorý sa vyrába bez použitia predpečenia a zákazník si ho môže kúpiť do 24 hodín po jeho upečení.

Vo vyhláške ďalej stojí, že „nebalený pekársky výrobok, ktorý prevádzkovateľ v hotovom stave zmrazí, ale spotrebiteľovi ho ponúka v rozmrazenom stave, sa v mieste ponuky na predaj viditeľne označí slovom rozmrazené“.
A keď sa chlieb či pečivo vyrobí inde ako v pekárni dopečením z predpečeného chladeného alebo zmrazeného polotovaru, musí byť označený slovami vyrobené dopečením z chladeného polotovaru alebo vyrobené dopečením zo zmrazeného polotovaru. Dajte si na to pozor a preferujte kúpu naozaj čerstvého pečiva a chleba.

staré pečivo - 10 tipov ako ho zužitkovaťPrečítajte si tiež
Staré pečivo. 10 tipov, ako ho využiť.

 

Fitness rovná sa zdravé pečivo?

Fitness pekárenské výrobky sa javia ako veľmi zdravé. V tých trvanlivých, vákuovo balených zväčša nájdeme len minimum zložiek. Na prvých miestach sú obilniny, voda a semienka, pridané konzervanty a glutén vo väčšine z nich nájdeme. Ich nevýhodou je vyššia cena a krátka trvanlivosť po otvorení (predlžuje sa skladovaním v chladničke). Odlišujú sa aj chuťou, na ktorú si treba zvyknúť, teda nemusia chutiť každému.

V obchodoch ale nájdeme aj čerstvejšie fitness chlebíky a pečivo. Tu ale dvíhame varovný prst! Napríklad taká nebalená fitness žemľa obsahuje prevažne pšeničnú múku a chlebík s názvom Fit deň zas karamelový sirup i menšie množstvo pšeničnej múky.

Zhrnutie a rada na záver
Šetrite radšej na iných miestach, nie na chlebe a pečive. Doprajte si kvalitné celozrnné pekárenské výrobky, najlepšie od tunajších výrobcov priamo z pece. Najlepšie spravíte, ak ich budete kupovať v špecializovaných predajniach, teda v regionálnych pekárňach. A pozorne čítajte zloženie.

Foto: Unsplash.com, Pexels.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Láska k písaniu sa u mňa rozvinula na základnej škole. Dnes pôsobím ako redaktorka, ktorá má záľubu v lifestylových témach. Vo voľnom čase sa upínam najmä ku knihám, tie sú pre mňa nekonečnou studnicou prekvapení a zaujímavostí.