streda, apríl 24

Tajomstvo úspešných: vizualizácia. Ako ju správne robiť?

LinkedIn

Odporúčajú to mnohí úspešní, bohatí a šťastní ľudia: vizualizácia je základ, ak chcete dosiahnuť niečo výnimočné. Je to obľúbená metóda pre úspech. Ako povedal americký spisovateľ Williams Arthur Ward, „ak si to viete predstaviť, viete to aj dosiahnuť.“
Poviete si – dobre, ale ako si správne vizualizovať? Čo presne mám robiť a kedy príde nejaký výsledok? Nižšie všetko popíšeme a poradíme. Predvedieme vám, ako využívajú vizualizáciu napríklad športovci.

„Dokázalo sa, že vizualizácia ako mentálne cvičenie dokáže posilniť našu motiváciu, zvýšiť sebavedomie a dôveru v svoje schopnosti, predpripraviť mozog na úspech a zlepšiť našu akcieschopnosť – všetko, čo je podstatné pre dosiahnutie našich životných cieľov a plánov,“ tvrdí Andy Winson, úspešný tréner, mentor a motivátor.
Vizualizáciou si dokonca môžete naštartovať imunitný systém. Vedci totiž zistili, že keď si chorý pacient začne predstavovať, ako bunky jeho imunitného systému ničia choré bunky, začne sa tak naozaj diať. Musí však tomu naozaj veriť.

 

Ako funguje vizualizácia?

Myseľ nedokáže vidieť slová. Myslenie sa deje v obrazoch.
Preto musíte svoje ciele akoby nakresliť, urobiť si obrazy, predstaviť si ich.
Ak napíšete napríklad: „Chcem byť bohatý“, nič sa nestane, pretože myseľ si to nedokáže predstaviť. Cieľ je príliš vágny a hmlistý.
Ak však napíšete svoj cieľ takto: „Do 1. júla 2020 chcem mať aktíva za 100-tisíc eur“, mozog si to dokáže predstaviť a začne hľadať spôsob, ako to dosiahnuť.

Cieľ „mať pekný dom“ sa nedá v mysli zobraziť, lebo je príliš nejednoznačný. Ak však napíšete kompletnú špecifikáciu vášho ideálneho domu, vrátane typu kľučiek a maľovky, a predstavíte si, ako sa po tomto dome prechádzate, myseľ začne hľadať zdroje potrebné na získanie takéhoto domu.

Aj chudoba je stavom mysle…

Ľudia žijúci v chudobe sa neustále vidia bez peňazí, bez možností a stále si potvrdzujú svoj stav. Hocikto môže skrachovať – väčšine z nás sa to už stalo – „krach“ znamená, že momentálne nemáte peniaze, ale predpokladáte, že sa táto situácia čoskoro zmení. Chudoba znamená neustálu vizualizáciu toho, že človek nikdy nič nemá.
„Nie svojou vinou si sa narodil chudobný. Tvojou chybou však bude, ak chudobný umrieš,“ povedal donedávna najbohatší človek planéty Bill Gates.

vizualizácia sústredenie

 

Vizualizácia v športe

Technika vizualizácie sa využívala vyše 50 rokov najmä v športe a v súčasnosti ju používa väčšina olympijských športovcov. Športoví psychológovia ich inštruujú, aby si predstavili, ako prekonávajú prekážky, chytajú loptu alebo zasahujú cieľ.

Najlepší profesionálni hráči golfu vedia, že jedným z najdôležitejších tajomstiev golfového úderu je predstava, kam by chceli loptičku úderom dostať. V mysli vidia presne celú trasu loptičky. Ak pritom ešte počujú zvuk trafenej loptičky, svaly dostanú správny impulz a šanca dopraviť loptičku na správne miesto je veľmi vysoká.

Celá chémia tela dostáva jasný pokyn. Vie, čo má robiť a svaly postupujú presne podľa týchto pokynov. Voľba presného okamihu, kontrola tela a švih nastáva takmer automaticky, lebo vizualizácia dala telu pokyn, čo má robiť.
„Nikdy, ani pri tréningu, som neodpálil loptičku bez toho, aby som sa v mysli veľmi presne nesústredil,“ povedal Jack Nicklaus, tretí najlepší golfista v histórii, ktorého prezývali Zlatý medveď.

 

Predstavovali si…a dokázali to!

Význam vizualizácie ako prvý zistil priekopník psychosomatickej medicíny dr. Edmund Jacobson. Účastníkov pokusu požiadal, aby si predstavili isté športové aktivity a pomocou citlivých prístrojov zistil jemné, ale skutočné pohyby svalov potrebných na realizáciu skutočného športového úkonu. Zistil tiež, že osoba, ktorá si stále vizualizuje isté fyzické zručnosti, si vytvorí svalovú pamäť, ktorá jej pomáha pri skutočnej fyzickej aktivite.

„Roger Bannister bol prvý atlét, ktorý zabehol jednu míľu pod 4 minúty. Až do roku 1954 vládlo v odborných kruhoch presvedčenie, že zabehnúť míľu za menej ako 4 minúty nie je v ľudských silách,“ popisujú ďalší príklad Allan a Barbara Peasovci vo vynikajúcej knihe Odpoveď.
Počas tréningov si Bannister opakovane predstavoval sám seba, ako beží míľu za menej ako 4 minúty. Robil to tak často, až sa mu niekedy zdalo, že to už dosiahol – jeho predstava sa preniesla do pocitu reality. Bannister napokon prekonal štvorminútovú hranicu behu na míľu, lebo veril, že je to možné.

Mathew Nagle, ktorému ochrnuli všetky štyri končatiny, mal do mozgu implantovaný silikónový čip a pomocou vizualizácie sa mu podarilo zmeniť celý život. Už po štyroch dňoch duševného cvičenia dokázal pohnúť kurzorom na obrazovke, otvoriť si e-mailovú schránku, hrať počítačové hry a ovládať robotickú ruku.

30 príčin neúspechuPrečítajte si tiež
30 hlavných príčin neúspechu. Ktorých sa viete zbaviť?

 

Ako trénovať vizualizáciu?

Vizualizácia je jednoduchá, ale aby bola úspešná, vyžaduje si pravidelné cvičenie. Začnite jednoduchým cvičením, ktoré zvládnete, napríklad pomalé jedenie, skoré ranné vstávanie alebo pokojné odpovedanie niekomu, kto vám zvyčajne ide na nervy.
Potom môžete skúsiť príklad, ktorí uvádzajú spomínaní Pesovci:

Chcete sa povedzme naučiť hrať na gitare. Postupujte takto:
1. Uvoľnenie. Nájdite si tiché miesto, kde vás nikto nebude rušiť, zatvorte oči, trikrát sa zhlboka nadýchnite a uvoľnite sa.
2. Predstavte si svoj zámer. Vizualizujte si gitaru, jej tvar, struny, hmatník, až kým neuvidíte jej jasný obraz.
3. Vstúpte do tejto predstavy. Predstavte si sám seba, ako beriete gitaru do ruky. Všimnite si čo najviac podrobností o tom, ako sedíte s gitarou v ruke.
4. Začnite. Vnímajte držanie gitary, každú strunu a zamerajte sa aj na zvuk každej struny. Začnite hrať presne tak, akoby ste cvičili v kurze hry na gitare. Predstavte si sám seba, ako hráte niekoľko melódií bez prerušenia alebo vynechania tónu, presne ako by to hral virtuóz. Po skončení hry otvorte oči.

Pri vizualizácii zapojte podľa možnosti čo najviac z vašich piatich zmyslov a predstavujte si scénu čo najdetailnejšie.
Napríklad: Čo máte oblečené? Kto je tam s vami? Čo momentálne cítite? Čo počujete? Cítite nejakú vôňu? Kde sa nachádzate?
Je dôležité mať jasný a pozitívny obraz toho, čo chcete dosiahnuť a kam sa po dosiahnutí toho cieľa dostanete. Vizualizujte si želaný výsledok často a opakovane a vaša myseľ ho bude pokladať za normálny, akceptovaný a dosiahnuteľný. Do predstavy, čo bude po dosiahnutí cieľa, vložte všetko nadšenie a entuziazmus.

                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author