Kraul, prsia, splývanie, znak, motýlik… Viete, ako správne plávať?

LinkedIn

Možno to nejako neriešite. Jednoducho skočíte do vody a plávate. Chvíľu kraul, potom prsia alebo si doprajete motýlika. Ale pozor na štýl – odborníci upozorňujú, že nesprávna technika pri plávaní vám môže spôsobiť zdravotné problémy, dokonca zničiť chrbát.
Takže otázka ešte raz – naozaj viete, ako správne plávať? Poradíme vám, na čo si dávať pozor pri jednotlivých štýloch, ktoré sú najobľúbenejšie, čiže kraul, prsia, motýlik, znak a splývanie.

Plávanie a zdravie
Odporúčajú ho všetci lekári a majú pravdu. Plávanie je ideálny a veľmi prirodzený pohyb, ktorý nám v mnohom prospieva. Nezaťažujeme pri ňom kĺby, keďže voda nás nadľahčuje. Posilňujeme viaceré svaly na tele. V istých chvíľach ich namáhame všetky naraz a to je skvelé.
Pri plávaní nehrozia nejaké nárazy alebo poškodenie kolien, členkov, či chrbtice, čo sa pri iných športoch stáva.
Plávanie nám pomáha aj schudnúť, takže je výbornou cestou pre ľudí s nadváhou a obezitou. Nezaťažuje sa tak ich pohybový aparát, rovnomerne precvičujú všetky svaly v tele a vyhnú sa tak jednostrannému preťaženiu určitých svalových skupín. Už hodina plávania 3x týždenne pomáha schudnúť.

 

Viete, ako správne plávať?

Takže plávanie má mnoho pozitív, ale aj negatíva. Tie však neprináša samotné plávanie, ale náš postoj. Naše nesprávne techniky a chyby. Môžeme si zablokovať chrbticu, spôsobiť bolesti krčnej chrbtice, preťažiť niektoré svaly, alebo ich dokonca postupne skracovať nesprávnymi pohybmi. Preto je dobré myslieť pri plávaní na niektoré zásady.
Prvou, ktorá platí pre všetky štýly, je správne dýchanie. Nádych robte medzi zábermi, nasleduje zadržanie dychu a potom výdych do vody. Najčastejšou chybou je nadýchnuť sa okamžite začať vydychovať.

ikona bazénKraul

Najrýchlejší štýl plávania a obľúbený najmä u mužov. Lepšie sa pri ňom chudne, spaľujete viac kalórií a využíva sa v športových disciplínach.
Často však robíme chybu pri „kopaní“ vody: buď ich máme úplne natiahnuté alebo naopak príliš pokrčené v kolenách. Nechajte si ukázať od profíka, ako to správne robiť a nájdite si správne vyváženie kopov a pohybov rúk. Nehádžte rukami od tela, do strán. Mali by ste byť v jednej ose, nakláňať sa. Pravá ruka je nad vodou v 90 stupňovom uhle, hlava spolovice tiež nad vodou, akoby ste sa na ruku pozerali. Záber. Potom opačne, ľavá ruka nad vodou a opačná strana tváre/hlavy nad vodou.
„Pri kraule dochádza k výraznému uvoľneniu členkového kĺbu a zároveň sa aj krásne zapája nožná klenba u diagnózy plochých nôh. Kraul je vhodný napríklad aj po operácii kolenného a bedrového kĺbu, pretože sa pri ňom posilňuje predný stehenný a sedací sval,“ dodáva fyzioterapeutka Lucie Dušková.

 

ikona bazénPrsia

Asi najčastejší spôsob rekreačného plávania, ktorý „vieme“ všetci. Ale pravdou je, že väčšina pláva nesprávne „à la pani Radová“ 🙂 Hlavu máme stále nad hladinou a neraz v prílišnom predsune. Trup a nohy smerujú šikmo ku dnu a chýba tu fáza splývania. K tomu si pridajte nesúmerné zaberanie rukami a nohami, alebo nedostatočná rotácia dlaňami pri zábere v tempe. Lakte bývajú tiež poklesnuté ku dnu.
Toto všetko nám neúmerne zaťažuje krčnú a bedrovú chrbticu. Poviete si – nepotrebujem plávať ako majster sveta, stačí aj takto… Ale to nie je pravda. Ak chcete plávaním naozaj pomôcť svojmu telu, nerobte zbytočné chyby.
Pozor, štýl prsia zakazujú lekári ľuďom po operáciách bedrového kĺbu kvôli rotačným pohybom v kĺbe.
Pozrite si tipy fyzioterapeutky, ako sa zbaviť bolesti chrbta.

 

ikona bazénZnak

Plávanie na chrbte odporúčajú lekári ľuďom na pretiahnutie prsných svalov a posilnenie tých chrbtových. Ak teda presedíte celý týždeň v kancelárii pri počítači, zvoľte si znak, aby ste posilňovali ochabnuté chrbtové svalstvo, či skrátené prsné svaly. Pomáha to uvoľniť aj krčné svaly – za stolom sa často nakláňame podvedome k počítaču, predsunieme hlavu a to nám nerobí dobre.
Znak je podľa fyzioterapeutky Lucie Duškovej vhodný, ak máte problémy s lordózou v oblasti bedrovej chrbtice.
Pri plávaní znaku však dávame neraz hlavu do predklonu alebo záklonu. Nohy máme príliš roztiahnuté od seba, nastavíme si zlú rotáciu rukami a pohyby idú mimo našu os.

 

ikona bazénMotýlik

Plávanie motýlika je náročnejší štýl, ktorý nezvládne každý – musíte mať dobrú kondíciu a tiež odborný tréning. Výborne však posilňuje svalstvo brucha, ramien a je vhodný pre tých, čo majú problémy s chrbticou. Pri motýliku totiž zapájate celé telo, aj trup. Ten je v polohe na prsiach a vykonávate vlnitý pohyb, plynulo a rytmicky. Nie príliš hlboko, aby ste nezvyšovali odpor vody. Nohy vykopávajú naraz smerom nadol a ako klesajú pri kope, panva stúpa hore. Ruky tiež idú súčasne, pričom paže predstavujú hlavnú hnaciu silu.
Najčastejšími chybami je, že ruky alebo nohy nerobia pohyby súčasne. Nevlňte sa priveľmi, ani sa príliš nepotápajte.

 

ikona bazénSplývanie

Natiahnete sa na vodu a chrbtica je natiahnutá. Vzpažené paže, vyťahovanie sa z ramien a hlava schovaná medzi ramenami. Splývanie je veľmi príjemné a tiež prospieva nášmu zdraviu.
Tento štýl má zabezpečiť minimálny odpor vody, ale ak robíme chybu, zvyšujeme ten odpor nesprávnou polohou tela. Zhoršujeme si tak problémy pohybového aparátu a pridávame nové komplikácie.


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar