Amarant. Potravina budúcnosti – aké má účinky a ako ju pripraviť?

LinkedIn

Asi ste už počuli názov amarant, ale možno neviete presne zaradiť, čo to je. Či sa to vôbec je, ako to chutí, na čo sa to dá využiť. A možno patríte k tej menšine, ktorá pseudoobilninu amarant, alias láskavec dobre pozná a vie, aké má prospešné účinky pre naše telo. Je to bezlepková pseudocereália, ktorá má vysoký obsah bielkovín a vlákniny. Jedinečné zdravotné benefity – napríklad stimuluje rast a opravu svalov, znižuje zápaly a pomáha predchádzať chronickým ochoreniam.
Čo to teda presne amarant je, ako sa pripravuje a kde všade ho môžeme využiť?

A propos, vedeli ste, že amarant patrí k najstarším plodinám na Zemi? Už Aztékovia ho považovali za posvätnú bylinu s magickými vlastnosťami. Amarant bol velebený ako potrava bojovníkov. Číňania ho zasa považovali za prameň večnej mladosti a dlhovekosti. Pre Grékov symbolizoval nesmrteľnosť.

 

Amarant pre vaše zdravie

amarant balíčekAmarant má jemnú štruktúru, ale hoci ide o maličké semienko, má neuveriteľné nutričné vlastnosti a dokáže prekonať mnohé iné podobné pseudoobilniny.
Môžete ho kúpiť v jeho prirodzenej (cca pol kila vyjde na 1,70€) alebo pufovanej podobe, ktorá tvarom pripomína miniatúrny popcorn. „Táto pufovaná forma má však vyšší glykemický index, čo sa výraznejšie podpisuje na hladine cukru, hmotnosti a tiež energii,“ upozorňuje Zuzana Švédová, autorka knihy Zdravou stravou proti únavě.

Amarant však možno zaradiť do jedálnička aj počas prísnejšej diéty. Vďaka svojej nenáročnosti a výživovej hodnote sa rastlina považuje za potravinu budúcnosti. Tu sú jej zdravotné benefity:

  • Nízky glykemický index
  • Zásaditá potravina, ktorá šetrí cenné minerálne látky
  • Úžasný zdroj vlákniny
  • Na 100 g pripadá takmer 10 g balastnej látky, čo je tretina odporúčaného denného príjmu
  • Vynikajúci zdroj železa, vápnika a horčíka
  • Kvalitný zdroj bielkovín, ktoré sa svojím zložením približujú tým živočíšnym
  • Významný zdroj skvalénu, ktorý pôsobí ako antioxidant a bojuje proti poškodeniu pokožky voľnými radikálmi

Amarant pôsobí proti zápche, funguje ako výborná prevencia kolorektálneho karcinómu, posilňuje imunitný systém, znižuje hladinu LDL cholesterolu a stabilizuje hladinu krvného cukru.
Podľa odborníkov je to skvelá súčasť prevencie civilizačných chorôb, najmä aterosklerózy, mŕtvice, či infarktu. Výborne zasýti a patrí k vysoko výživným rastlinným potravinám. Aamarant môžete zaradiť do jedálnička, ak trpíte celiakiou, diabetom, pri chudnutí, v tehotenstve aj počas dojčenia. Tiež pomáha telu zregenerovať pri dlhodobom duševnom a fyzickom vypätí.

pseudoobilnina amarant

 

Amarant v kuchyni

Amarant využívajú mnohé gazdinky ako zaujímavé zahustenie polievok. Po uvarení má chrumkavú štruktúru, čo sa páči najmä deťom.
Pokiaľ ide o prípravu, amarant treba variť trošku dlhšie ako pohánku, quinou alebo pšeno. Zhruba 25 minút. Varí sa podobne ako ryža, na pol šálky amarantu dajte 1,5 šálky vody. Zahrievajte a keď začne vrieť, znížte teplotu a nechajte pomaly variť, až kým sa voda neabsorbuje.

Najčastejšie sa kombinuje s ďalšími obilninami, pseudoobilninami alebo strukovinami. Tu je pár tipov, ako využijete amarant:

  • skúste zmiešať napríklad amarant s ryžou, zeleninou, bylinkami a syrom. Dostanete veľmi zaujímavú a chutnú zmes.
  • zmiešajte amarant s ovocím, orechmi a probiotickým jogurtom
  • amarant skvele zahusťuje polievky a omáčky
  • múka z amarantu je vhodná na prípravu pečiva (odporúča sa 25% amaratovej múky a zvyšok ryžová múka alebo quinoa)
  • pri príprave smoothie pridajte amarant a získate mierne orieškovú chuť
  • „pukancový“ amarant jedzte priamo alebo ako raňajkové cereálie
  • pridajte viac vody a rozvarte na kašu, ktorú si potom ochutíte podľa svojej chuti
  • amarant môžete dať aj naklíčiť, trvá to 2 až 4 dni
  • v obchodoch kúpite okrem klasického amarantu a múky aj vločky tzv. perličky a cestoviny

Existuje aj amarantový olej, ktorý patrí k najsilnejším antioxidantom a imunostimulantom. Podporuje imunitu, pomáha hojiť rany a úžasne si rozumie s pokožkou, ktorú regeneruje, chráni a dodáva jej svieži, mladistvý vzhľad.

kaše na raňajky 3 receptyPrečítajte si tiež
3 chutné recepty na rýchle raňajkové kaše.

Foto: Pixabay.com, superfoods.sk


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author