Pohánka. Ako ju správne pripraviť + 10 účinkov pre zdravie

LinkedIn

Konečne sa začína využívať viac, hoci sme na ňu dlhé roky zabúdali. Je to rastlina našich babičiek, dnes jej hovoríme superpotravina. Pohánka bola na stoloch našich predkov oveľa častejšie a tvorila bežné domáce jedlo. Vtedy sa ešte veľmi neriešilo, aké úžasné zdravotné benefity má. Ľudia si z nej robili napríklad chlieb, ktorý bol výživný a zasýtil.
Viete, v čom všetkom nám môže pohánka pomôcť a prospieť? A ako si ju správne pripraviť, aby chutila?

Mimochodom, pôvodným domovom pohánky je Ázia, oblasť Himalájí. Rástla tam vo vysokých polohách s drsným podnebím a do Európy sa dostala niekedy v staroveku.
Niektorým ľuďom chutí pohánka ľahko orieškovo, ale väčšinou sa posťažujú, že vlastne nemá žiadnu chuť. Preto ju treba vhodne okoreniť, doplniť zeleninou, bylinkami, prípadne nasladko medom, javorovým sirupom ap.

 

Pohánka pre zdravie

Táto rastlina je ideálna napríklad pre celiatikov, pretože je bezlepková. Tiež ju milujú vegáni, keďže dodáva organizmu množstvo cenných látok. Odporúčame ju však pre každého, kto sa rád stravuje zdravo. Obsahuje totiž veľa rutínu, spevňuje cievy, pomáha pri kŕčových žilách, hemoroidoch alebo popraskaných žilkách na tvári.

Pravidelnou konzumáciou pohánky získate vitamíny skupiny B, ale aj C a E. Tiež nevyhnutný zinok, selén a meď. Výborne sa hodí v zimných mesiacoch, pretože dokáže zahriať organizmus.
Pohánka posilňuje srdce, pomáha znižovať hladinu zlého cholesterolu a spevňuje kosti. Vďaka vláknine urobíte radosť svojím črevám 🙂

  • prirodzene bezlepková potravina so stredne vysokým glykemickým indexom ( GI = 50)
  • vhodná pri bolestiach žalúdka, žlčníka, slinivky a pečene
  • cenný zdroj vlákniny – na 100 g pripadá asi 12 g tejto látky
  • takmer celistvý rastlinný B-komplex? Vitamíny B₁, B₂, B₃, B₅, B₆ a B₈
  • na 100 g pohánky pripadá takmer 75% odporúčanej dennej dávky horčíka a 100% mangánu
  • potravina, ktorá zabezpečuje zdravú črevnú mikroflóru
  • posilňuje imunitný systém
  • reguluje krvnú zrážanlivosť a vysoký krvný tlak
  • funguje ako prevencia srdcovo-cievnych porúch
  • pomáha udržiavať stabilnejšiu hladinu krvného cukru
pohánka je zdravá a výživná, dokonca zahreje

Pohánka je zdravá a výživná, dokonca zahreje v chladnejšom počasí.

 

Druhy pohánky

V obchodoch najčastejšie nájdete pohánku lúpanú a to mechanicky alebo vysokým teplom. Nižšie píšeme, ktorú si treba vybrať.
Tiež v regáloch nájdete pohánkové krúpy, čiže celú pohánku. Tá je ideálna ako príloha, na rizoto, či do nátierok. Ďalší typ je pohánka lámanka, čiže nalomené časti pohánkových semien, a tá sa využíva pri príprave kaší, placiek a na zahusťovanie polievok.
V obchodoch nájdete aj pohánkové vločky, pohánkovú múku, pohánkovú krupicu a pohánkové cestoviny.

Z pohánky si naozaj môžete urobiť množstvo pokrmov. Môžete ju pridávať do polievok a nastavovaných kaší. Tiež je výborná ako sladká (alebo slaná) kaša na raňajky. Hodí sa do zapečených nákypov, ako príloha k mäsu alebo zelenine.
Z pohánkovej múky sa dá výborne piecť – či už spomínaný chlieb, bábovka, koláče,alebo palacinky a lievance. Keďže nemá lepok, väčšinou sa premiešava so špaldovou múkou.

Čaj z pohánky
Ak sa zastavíte v bio obchode, pravdepodobne tam nájdete pohánkové šupky, z ktorých je výborný čaj.
Na pol litra potrebujete dve polievkové lyžice pohánkových šupiek a štvrtinu sušeného jablka (alebo umytú čerstvú šupku z jablka). K tomu pridajte dva plátky pomaranča, kúsok škorice a med.
Pohánku, škoricu a sušené jabĺčko zalejte horúcou vodou a nechajte chvíľu lúhovať. Preceďte, oslaďte medom a do každého hrnčeka vložte plátok pomaranča.

pohánka na tanieri

 

Ako správne pripraviť pohánku

Pohánku nie je potrebné pred konzumáciou tepelne spracovávať, no je dobré ju namočiť do vody, respektíve ju dobre prepláchnite studenou tečúcou vodou. Tým z nej odstránite nechcený pach a nečistoty.

Potom ju môžete variť a stačí aj kratší čas, aby ste neprišli najmä o vzácny rutín. Na 100 g pohánky dajte cca 150 ml vody a povarte 10 minút, potom nechajte pod pokrievkou dôjsť ďalších 10 minút.
Alebo nechajte dôjsť priamo v polievke či vo vode. Na dva diely tekutiny by mal byť 1 diel pohánky.

Niektorí odporúčajú pohánku iba spariť a potom zakrytú nechať dôjsť asi dve hodiny.
No a sú aj takí, čo pohánku predsa len namočia cez noc do vody, čím sa aktivujú enzýmy, zmäkne nažka a pohánka má potom celkovo lepšiu chuť.

V obchode si teda vyberajte mechanicky lúpanú, nie lúpanú teplom – chutí lepšie. Pohánka lúpaná vysokým teplom prichádza aj o cenné látky, navyše získava akúsi pachuť, ktorá nie všetkým vyhovuje. Mechanicky lúpaná je jemnejšia a má svetlozelenú farbu.

múky pohánkaPrečítajte si tiež
Špalda, bulgur, pohánka… Vyznajte sa v zrnách.

 

Ako si vypestovať pohánku

Pohánku nájdete v mnohých obchodoch, nie je problém zohnať ju. Hľadajte najmä tú našu, slovenskú. Ale pokojne si ju môžete vypestovať, ak máte záhradku.
Kúpte si semená a vysaďte ich na záhon po zamrznutých mužoch, čiže v polovici mája, keďže pohánka je veľmi citlivá na neskoré jarné mrazy. Pomerne rýchlo vám vyrastie pekná rastlina, ktorá kvitne na bielo. Čerstvé listy môžete pridať do šalátov – sú jemné a krehké.

Zber pohánky však nie je až taký jednoduchý – pohánka totiž dozrieva postupne, nerovnomerne a zberá sa na jeseň. Zber sa robí vtedy, keď sú nažky zrelé, mali by byť tmavo hnedé. Na rastline by mali byť asi dve tretiny zrelých nažiek a vtedy môžeme začať zberať. Po zbere sú nažky vlhké, takže odstráňte z nich nečistoty a dosušte ich.
Napokon prichádza na rad mechanické lúpanie, ktoré sa zvyčajne robí medzi mlynskými kameňmi alebo rotujúcimi kotúčmi s drsným povrchom. Opakovane sa obrusujú obalové vrstvy nažiek.

ako vypestovať pohánku

Foto: Pixabay.com, Pexels.com


                                                                       Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!

About Author

Avatar